Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
karowe

Rufftakshöjning?

Rekommendera Poster

Finns det någon som kan berätta hur jag skall utföra en höjning av akterruff taket ca 3 dec på min träbåt? Det finns en 4 cyl penta diesel och 2 britsar i det 1 m låga krypruffen. Vill göra ett högre tak som går att med gångjärn fälla upp taket vid motorarbete och högre vid övernattning. Men hur går jag tillväga med den hästsko formade akterruffen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Det finns ju ett uttryck som säger; Man behöver inte va togif för att jobba här - men det hjälper.

Det samma gäller väl även för båtar i vissa fall - åtminstone för såna båtägare som mig.

Har på ett par av mina båtar haft tanke på att höja rufftaket för att få lite bättre ståhöjd.  Det var frågan om plastbåtar, som ju är lättare att jobba med än trä. Som tur är eller tyvärr har arbetet aldrig kommit till stånd. Jag har bytt båt i stället, fast lite av andra skäl.

Har du några bilder och skisser på båten idag och hur du tänkt dig.

Den enda höjning av ruffen jag utfört är när jag byggde ett doghause på min havsfidra.

tommy

post-945-1394236616,5596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr Tommy. Det jag behöver år råd från någon båtbyggare innom träbåtsbranchen. Då detta är stort jobb och det gäller att basa virke för rundningen eller hitta en bra lösning att bygga det böjda skottet tror jag inte vi är på rätt väg. Jag tackar dig för din uppställning. Kanske någon har gjort detta och läser frågan, man vill ju inte göra misstag. Roger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roger

Jag tror knappast att du skulle kunna få ett råd av en professionell träbåtbyggare på ett forum som detta, speciellt med tanke på de ytterst knapphändiga uppgifter du lämnade.

En eller flera bilder säger mer än en beskrivning på 66 ord.

Att man sen har funderat på att göra ett liknande arbete på en plastbåt,  betyder nödvändigtvis inte att man inte är insatt i andra dicipliner.

Det finns ett forum för träbåtsentusiaster www.trabatsakuten.nu/   vars deltagare i huvudsak även de är amatörer. Sen kan en del amatörer va mins lika skickliga som många yrkesmän. Har man en stor mängd arbete att träna på får man naturligtvis erfarenhet och om man inte sysslar med annat än tex träbåtar lär man sig också att ta genvägar. Dvs fuska - fast med sånt som inte syns.

Ett företag som jobbar med eträbåtar är Mats snickare på Tjörn. De kan utföra det arbetet som du har i åtanke - om det är möjligt.

tommy

Senast ändrad av toaen | 18 februari 2011 | 09:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att du är duktig på plast, men det går tyvärr tekniken inte att overföra på träbåt. Har själv byggt pluggar till plastbåtar och byggt ett antal 8 meters skrov i plast. Någon i Sverige har säkert höjt rufftaket på en träbåt tidigare och honom vill jag få råd av. Tack ialla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan jag tycker du har lite trist attityd, om du inte vänder dig till ett renodlat träbåtsforum, så borde du ju hålla dig öppen för lite input även av plastbåtsfolk. 
Släng upp en bild vettja, så vi övriga åtminstone kan förstå din tanke med bygget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på hur skott och spant sitter så går det ju säkert höja ett bord. Nu vet vi ju inte vilken typ av båt eller vad det finns för förutsättningar. Men det är ju åt det hållet du måste gå. Tänk på att ifall du vill sälja båten i framtiden så sitter mycket av värdet i en träbåt i historik och hur mycket som är orginal. En odokumenterad träbåt i bra skick är ofta mycket billigare än en skabbig dokumenterad,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....läste inlägget en gång till. Menar du att man skall kunna lyfta däcket vid arbete och användning av ruffen? Då må det nog vara någon slags förstärkning i skrovet även. Mycket av styvheten ligger i däcket. det är inte för inte som man byter däcket bitvis eller skruvar i förstärkningar under arbetet med däcket på träbåtar. För att slippa häng på ändskeppen.  Ännu viktigare ifall det är en segelbåt då back och akterstag samt spinnaker röstjärn oftast håller till på den sidan av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din tanke. Jag har fått flera vettiga förslag redan av båtsnickare. De tyckte ide'n var bra att lossa taket och förlänga skotten med basad ribb fäst på förlängda reglar. Inget plast här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför du har hakat upp dig på plast. Är det bara för att jag en gång hade tanke på att höja rufftaket på en plastbåt?

Det är ju bra att du fått tydliga råd av riktiga yrkesmän och inte av sådana kladdar som jag, som bara har närmare 50 års erfarehet av båtjobbande först med träbåtar och senare med plastbåtar.

hoppa det går bra för dig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag måste hålla med  Tommy synd att haka upp sig på plasten. Skulle aldrig komma på ide´ n att blanda in det i träbåtssammanhang själv. Men som sagt lycka till.

Makke med klassiskt renoverad träbåt utan plast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på dig Tommy; yes fattar inte vad frågeställaren är ute efter om han fått bra råd av flera yrkesmän.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...