lindiero 0 Postad 17 Februari , 2011 Nu är jag för stunden nere på två Vegor (ordentligt nedsatt från ca 15 från starten). Dessa två är kvar pga. deras Volvo Pentor och någorlunda bra utrustning. Tror jag(!). Information om båtarna följer: Vega 1: År: 1976 Motorn är en Volvo Penta MD6B (alltså 2 hk starkare än MD6A) i mycket bra skick. Rullsystem har monterats för segling och storsegel köptes samtidigt. Detta år 2008. Sprayhood och sittbrunnskapell specialsyddes för ca 3 år sedan för runt 8000 kronor. Mycket bra skick. Båten noggrant epoxibehandlad med mycket epoxi. Skrovet i lysande skick. Nyrenoverad och pålitlig Webasto-värmare. VHF inköpt 2008 med AIS-sändare. Solpanel 55 W, 2 år gammal. Friuli bäddsystem i förpiken som exkluderar fukt och ökar komfort. Nya dynor överallt. Väldigt mycket diverse försegel, nya som gamla. Varvsförstärkt maststötta med 20 mm aluminiumplåt. Sistapris: 80 000 Vega 2: År 1975 Motorn är en Volvo Penta MD6A i bra skick. Autopilot medföljer (vilken vet jag inte exakt än). Ny Furlex Rullgenua 2010, ny kyl/frysbox 2010. Nya dynor 2010. Sprayhood medföljer men i dåligt skick. Spoltoa. Livlinor. 3 st genua. Spinnaker. Sistapris: 65 000 Där har ni dom. Vet mer än väl att denna information inte är helt tillräcklig för att ge några klara besked men alla tankar ni får kommer att hjälpa! De stora skillnaderna båtarna emellan är - som jag ser det nu - epoxibehandlingen och motorn. Kan denna vara värd de 15 000 kronor i mellanskillnad? Även solpaneler väger kanske över för Vega nummer 1... Så ser det i alla fall ut så här långt, hjälp till med varenda tanke så blir jag lycklig! Tankarna får även vara negativa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Februari , 2011 Jag har läst din tråd om Jordenruntbåt och om det är det du är ute efter, så ingen av ovanstående. Vegan är inte en lämplig båt för den typen av segling. Jag vet att man har långseglat med Vegan. Man har också simmat över Atlanten men det betyder inte att det är ett lämpligt sätt att ta sig över. Det finns många båtar i samma prisklass som Vegan som lämpar sig betydligt bättre. Ännu fler hittar du om du gör en sökning på Yachtworld.com, skriver in vad du letar efter och letar i Europa. Vi är på Kanarieöarna nu, här finns massor av båtar, inhemska och andra som säljs till rena vrakpriser. Det var lika dant i Portugal, på spanska fastlandet och även i Storbrittanien. Betala inte för mycket för extrautrustning som redan finns där om den inte är exakt vad du vill ha, du kommer ändå att vilja göra om det eller ha något annat. Förutom kostnaden för båten, så räkna med ca 25 - 50% av båtens inköpspris i övriga omkostnader som utrustning, registrering (har blivit dyrt) och reparationer som du utan tvekan kommer upptäcka att du behöver göra. Det lät inte så upplyftande men upplevelsen väl värd varenda krona, timme och svettdroppe du lägger ner. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Februari , 2011 På båt 1 är maststöttan förstärkt, en erkänt svag punkt på Vegan - nog så viktigt och som annars måste åtgärdas, särskilt om du skall långt. Väldigt mycket diverse försegel kan troligtvis betyda mycket gammalt skräp som är urseglat och sådant som inte passar rullprofilen. Har båten rullfock måste du fundera på alternativ för stormfock om du skall långt. Vegans svaga fönsterarrangemang måste åtgärdas innan långfärd. Värmare behövs knappt på långresa, absolut ingen som går på fotogen, bara diesel. Jag tjatar igen - varför en Vega? Väntar du någon månad kommer båtförsäljningen igång och du kommer finna betydligt fler och långt bättre alternativ för långsegling än Vega i dein prisklass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 17 Februari , 2011 I vanlig ordning - trots klassiskt mothugg - så uppskattar jag era synpunkter enormt! Däremot ska jag säga det att jag inte fått för mig att det finns lika många båttyper att välja mellan som vissa andra. Då mina krav, hårt komprimerat är: långköl, 27-29 fot (vill inte ha längre då det medför stora hamnkostnader), bredd minst 2.45 och mesta djupgående 1.50. Laurin 28 Albin Vega Bianca 27 Witus 27 Tetis Fingal 28 Allegro 27 P28 Semona Det resulterar i den listan. Tycker först och främst inte att det är särskilt många att välja mellan egentligen. Dessutom är vissa av dessa faktiskt för dyra i sina cirkapris, exempelvis Allegron är en som blir för dyr om inte den smått otroliga annonsen skulle dyka upp. Och Blocket har jag ordentlig koll på och kan säga en sak: man kan inte vänta med köp för att en drömannons KANSKE kan dyka upp. Dessutom har jag svårt att egentligen hitta de slående motiveringarna för att Vegan skulle vara så olämplig. Alla båtar kan förstärkas, likaså Vegan. En självklar plan är att göra förstärkningar som (och detta är egentligen bara några exempel) plexiglas utanpå ruffönstren, byta och förstärka samtliga genomgående bultar, grabbräcken överallt inuti som utanpå, livlinefästen lite här och var osv. En ordentligt förstärkt Vega tillsammans med sina många historiska framgångar på långseglingar bör kunna mäta sig med många andra båtar i storleksklassen. P.S. Denna diskussion är givande den med och jag ser gärna att den fortsätter. Men ni får gärna tycka till om de båda Vega-alternativen ändå! D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 17 Februari , 2011 Ett tillägg är att jag ser en hel del svårigheter att köpa båten så långt ifrån. Vi är inga vana seglare överhuvudtaget och tänkte lära oss i lugn och ro här hemma. Båten kommer att ligga i Patholmsviken i Umeå vilket är en ordentlig båtklubb med båtvarv, lysande möjligheter för ordentlig renovering. Vi vill kunna testa och kolla in allt ordentligt innan köp, att åka ner till medelhavet och hoppas på det bästa känns till och med naivt. Att sedan leta kringutrustning (som vi kommer att behöva göra) känns omständligt att göra på dessa ställen. Utan ordentlig språkkunskap och vetskap om rätt forum känns det knepigt att börja leta klockren båtutrustning för en jorden runt-seglats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Februari , 2011 Tyvärr är det inte gratis att rusta upp och förbättra gamla båtar - fråga en som vet - dvs jag. En tanke som slagit mig när jag läser dina inlägg; Det bästa va kanske om du höll dig till plan A. Dvs gick till Medelhavet kanalvägen med din träbåt och skaffade dig erfarenheter. Om du sen fortfarande vill segla jorden runt finns det säkert båtar både på Kanarieöarna och i Västindien som har mycket utrustning och som slumpas bort för att ägarna inte orkar fortsätta. bara en tanke tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Februari , 2011 Mitt främsta argument mot Vega är dess stabilitet. Grund, lätt köl och viss formstyvhet i skrovet är alldeles utmärkt för den segling den är konstruerad och byggd för - kustsegling. Men långfärdsrustad kommer den ha kanske ett ton gerjor, vätskor och förråd ombord. Mycket hamnar högt i båten. Ovanpå det en rullfock som betyder mycket eftersom vikten hamnar upp i riggen. I det utförandet skulle jag inte våga mig ut på vatten där man riskerar en kullslagning. Dessutom kommer vekheten innebära attt hon inte kan bära nog med segel för att kunna driva henne på hårdvindskryss i havssjö. Dessa svagheter går tyvärr inte att bygga bort, bara hoppas på turen. De historiska framgångarna på långsegling undrar jag över. Många har gjorts längs våra och grannländernas kuster. Men du skulle väl jorden runt? Det har ju gjorts en del oceanseglingar, några t.o.m ner till sydliga latituder. Det har ju gått bra, men det är nog snarare trots båttypen, inte tack vare. Folk har gjort de mest märkliga saker! Nog om detta. Åter till Vega-alternativen: En ombyggnad/förstärkning kommer kosta mycket pengar. Utöver det du nämde tillkommer ny stående rigg om den inte är dokumenterat färsk, stormfock med tillbehör, djupare rev i storseglet eller trysail. Dessutom skall du ju utrusta henne med allt det andra som ändå behövs på långresa, säkerhetsutrustning, navutrustning, extratankar, ankare, kätting, flotte, gummibåt..... Sitbrunnskapell är nog inget som absolut behövs, snarare en bimini. Epoxybehandling, tja har den utan klarat sig utan i 35 år klarar den sig ett tag till. Blanka fribord. Inte så länge till på en långseglare! Värmare kan du klara dig utan om du inte skall till polerna. 2 extrahästar är ju bra att ha. Men motorerna är nog så gamla att det invändiga skicket är avgörande. Och det är svårt att avgöra. Spinnaker lär du inte använda Kylbox är bra - om den har strömsnålt aggregat och är välisolerad. Solpaneler är ju bra. VHF får du en ny för 1500 Autopiloten - beror nog på typ, men jag misstänker det är grejor för motorgång i stiltje Förstärk mastfot - en grej du slipper göra i sådant fall. Fördelarna med den dyrare är kanske värda 15.000 även om du betalar för en del onödigt lull-lull. I övrigt tycker jag Toaens förslag egentligen är det allra bästa. Om ni inte är vana och erfarna seglare - testa med det ni har. Jag vågar påstå att de flesta som ger sig iväg inte kommer så långt som de tänkt sig därför att de efterhand inser att det var inte rätt grej. Det behövs inte fler drömbåtar till salu i Medelhavet. En annan sak - och nu är jag kanske förödande uppriktig - hela diskussionen andas brist på erfarenhet, vilket du också erkänner. Med ökad erfarenhet kommer kunskaper och därmed också krav och önskemål man som oerfaren inte hade en aning om att man hade. Exempelvis, ni som som ger er iväg kanske tillhör den lilla skara som blir kroniskt sjösjuka till havs så att varje sjömil blir en plåga. Vet ni det? Som sagt, ta den båt ni har, segla ner till Medelhavet, snurra där litegrann och handla utifrån den erfarenheten och kunskapen! Dessutom är det lättare att hitta bra och välutrustade långfärdsbåtar där. Senast ändrad av Eilean | 18 februari 2011 | 00:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 18 Februari , 2011 Återigen tack før de ordentliga svaren! Situationen just nu ær faktiskt ganska førændrar nær vi talar om træbåten. Ekonomiskt sett så blir det ingen større skillnad på att køpa en segelbåt och att gøra iordning motorbåten. Den har en hel del ofærdiga saker och ekonomiskt sett så blir det ingen større skillnad på alternativen. Dessutom har vi en till medresenær som ska med och ser gærna att han ær helt ekonomiskt med på en ny båt och dær vi samtliga ær delægare. Dærfør kommer nog siktet att stanna på segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 Februari , 2011 Mitt främsta argument mot Vega är dess stabilitet. Grund, lätt köl och viss formstyvhet i skrovet är alldeles utmärkt för den segling den är konstruerad och byggd för - kustsegling. Men långfärdsrustad kommer den ha kanske ett ton gerjor, vätskor och förråd ombord. Mycket hamnar högt i båten. Ovanpå det en rullfock som betyder mycket eftersom vikten hamnar upp i riggen. I det utförandet skulle jag inte våga mig ut på vatten där man riskerar en kullslagning. Dessutom kommer vekheten innebära attt hon inte kan bära nog med segel för att kunna driva henne på hårdvindskryss i havssjö. Därav det gamla uttrycket: Sluta segla, börja Vegla? Jag är inte heller någon seglare, men jag tycker det låter helt galet att korsa atlanten i Albin Vega. Det är väl rena optimistjollen i jämförelse med en riktig långseglare? Om jag till äventyrs skulle ge mig ut på en sådan resa hade jag nog letat upp en ordentlig båt avsedd för ändamålet, annars är det risk att resan slutar mycket olyckligt. Visst, de kostar säkert mer pengar, men försöka att finna ett objekt i USA. Båtarna är ju så mycket billigare där, speciellt nu med rekordbillig dollar. Efter resans slut kan man säkerligen sälja båten och få tillbaks merparten av pengarna. Behövs det kan man ju låna ihop slantarna. Räntan är ju fortfarande jättelåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 18 Februari , 2011 om du ska välja Vega så ta den 1a här är fler som har eller seglat vegor över pölen http://www.runtjorden.com/ segla runt jorden http://www.majasventure.com/ segla med Yrvind till Florida och segla hem ensam http://sites.google.com/site/salingaroundtheworld/ seglar nu och är i västindien ( det är faligt att leva man kan dö ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 18 Februari , 2011 Först vill jag säga att en väl utrustad och genomgången Vega passar bra för långsegling. Gott omdöme, sjömanskap och förberedelser är A & O. En liten parentes angående MD6-motorn. Mig veterligen så ha MD6A & B, samma antal hästkrafter. Den är tvåcylindrig på 10 hk och det som oftast skiljer dom åt är dynastart på A och starmotor med generator på B. Lycka till! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 13 Mars , 2011 Hur är skicket på skrovet på den för 65000,-? en sprayhood kostar inte en förmögenhet inte heller solpaneler. men du får nog avgöra själv om de vill göra hela epoxybehandlingen? & om de kan nöja dig med en svagare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser