M__G 320 Postad 28 April , 2011 Intressant diskusion. kanske inte helt nyanserad i alla lägen. ganska bestämda ord från förespråkare för det ena eller det andra utan igentlig fakta. Helt klart. Flesta motortillverkar accepterar E10. Dom flesta tankar funkar med E10, Vissa frågetecken om bränsleslangar. Rimligen borde bränsleslangarna tåla detta efter som dom är petroliumresistenta och det är även bilens bränsleslang. mig veterligen är dessa av samma kvalitet. Men visst, vissa frågetecken. Ang. bränsleförbrukning så kanske den ökar något. I vissa fall kanske tvärt om då du kan tidigarelägga tändtidpunkten om nu motorn reglerar detta tillräckligt. Hundra % etanolfritt kräver någon. idag kör vi med E05 utan problem. Kör du inte med E05 (95oktan) måste man tillsätta k-sprit för att inte få vatten i bensinen.= etanol. Detta behövs inte på 95oktan då det innehåller 5%etanol. Både tror och hoppas detta blivit en tupp av en fjäder. Vissa vägrade att ha insprutning, vissa vägrade ha katalysator, vissa vägrade ha annat än stampat jordgolv. Med facit i hand har det blivit rätt bra. Tänk vad skönt det är med rinnande varmt vatten hemma. Utveckligen går framåt och tack för det. Sen om det är bra eller inte för miljön, ja det är en annan diskusion och den får nog forskare och miljöorganisationer reda ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Too-ticki 0 Postad 28 April , 2011 Väl talat ! Vissa var också rädda för ånglok när dessa kom så att en man med flagga fick gå framför loket och varna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 29 April , 2011 Tycker att de som vill kan ju pröva E10, jag tänker vänta o se hur de går för andra. Alla borde väl veta riskerna vid det här laget, så de är ju upp till en själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 April , 2011 E10 kommer inte förrens tidigast i höst... :-) http://www.corren.se/motor/?articleId=5622830&date=&menuids= Slipper man oroa sig i sommar i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 April , 2011 Nej vi kör inte utan problem med 5% etanol och i vissa lägen inte ens med oblandad bensin. Enligt tidigare inlägg här på MG (av erfaren motormek för båtar) så är det absolut vanligaste problemet med motorstörningar skit i soppan. Skit kommer från sjömackar med kondens i tankar och ej fri från partiklar. Med etanol iblandad ökar problemen med att vatten blandas med bränslet. Du efterfråagde fakt och den behöver man inte gräva så djupt efter då de flesta som hängt med på kemilektionerna i skolan vet om att vatten kan blanda sig med etanol. Denna söja blandar sig sedan med bensinen. På MG har tidigare diskuterats om man kan använda bensin som stått i tanken över vintern. Vissa förespråkar tillsatser för att förbättra gammal bensin osv. Om vi kunde få behålla ren oblandad bensin så kommer problemen vara minimala för de som sköter sin båt på normalt sätt. Själv ser jag till att ha ren bra soppa i tanken och åker alltid med fjolårets soppa i tanken efter sjösättning. Tankar 98 oktan på bilmack med bra omsättning på soppan. Byter bräsnlefilter varje år. VIll du riskera problem med motorstörningar i din båt i lägen då du absolut vill lita på att motorn fungerar bara för några politiker ska känna sig duktiga? Miljöeffekten finns inga fakta för när det gäller marint bruk. Kan t.o.m. vara negativ. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 April , 2011 http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/528?OpenDocument Det står med understruket ej att E5 ej är avsett för flygmotorer? Man undrar varför det inte duger till dom? Sliter det för hårt på motorerna eller är risken för stopp större? Varför är det inte lika noga med våra bilar och båtmotorer? Jag antar att E10 är ännu sämre. Bilar som ska klara E85 rekommenderas ju tanka E5 när de krånglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 Maj , 2011 Helt rätt. Vi kör inte utan problem oavsett dsrivmedel. Skit i tanken från sjötapparna är en helt annan diskusion som borde handla om att tapparna borde tvätta, rengöra och sköta sisternerna så slapp vi det problemet. Gäller ju oavsett drivmedel. Det fina med etanol är att det blandar sig med vatten. Det är därför man förr i tiden hällde i k-sprit för att bli kvitt vattnet som hamnade längst ned i tanken. Numera slipper vi det då 95oktan innehåller etanol. Kör man med 98oktan kan man fortfarande behöva l-sprit. Varför blir det kondens i tanken? Jo av den luft som finns i tanken, den kondenserar i vissa lägen och det sammlas då som vatten i tanken som i 95oktan tas upp av etanolen. Lysande bra. detta kommer givetvis att förbli så i E10, lysande. Finns säkert en viss skillnad i hur mycket vatten E5 (95okta)n och E10 kan innehålla innan den är mättad. Men vi pratar skillnad på bara 5%. Därav att man alltid bör ha full tank vid vinterförvaring, det minskar mängden luft som kan avge kondensvatten. Av samma skäl bör man på höst/vinter ha mycket bensin i bilen med. Att man sköt grejerna är avgörande oavsett E5 elelr E10, då funkar båda två. Sen om sjötapparna kunde sköta sitt hade allt varit frid och fröjd. Jag åker på 95oktan och byter bränslefilter en gång om året. Gör mig omaket att dunka ut drivmedel i början av säsongen. Sen att flygmotorer inte kör på e10 beror på att det är andra motorer med andra förutsättningar, man kör ju inte diesel på bensinmotorer eller oljeblandat i fyrtakt osv. Det finns ju faktiskt tillverkare som säger att deras motorer inte klarar E10 och då är det dumt att köra på det. På samma sätt sa vissa tillverkare att deras motorer inte håller utan bly i bensinen, måste ha blyersättning. Då är det ju dumt att utmana ödet. Men idag är det väl ingen som vill ha tillbaks blyet i bensinen? Tänk om vi kunde haft stampat jordgolv och startvev. Kanske bly i bensinen och skippa centarlvärme och elda med spis dygnet runt. Brev istället för e-post. Häst istället för bil. Nä, va ska vara glada att utvecklingen går framåt för det är sällan man kan kolla bakåt och säga, det var bättre förr. (även om vissa äldre tycks göra det bara för att det ska vara så) Men huruvida detta är bra för miljön eller inte det vet inte jag, finns säkert forskare och folk med den kunskapen som kan det bättre. Jag väljer att lita på dom som kan och vet. Säger strålskyddsmyndigheten att radioaktivitet är farligt väljer jag att lita på dom, trots att jag vare sig ser eller känner den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 13 Juni , 2011 Det här är samma diskussion som i var bilvärden när blyet tog bort ur bensinen, och sedan igen när E5 kom. Allt skulle gå käpprätt åt helvete, och mångas brorsans-platsfarsas-kusins-polare raserade motorer bara de passerade en mack som sålde blyfritt/E5. Sen tog diskussionerna slut, och människorna gick vidare i sina liv. Världen gick inte under, och motorerna havererade inte på löpande band heller. Det är så mycket myter som går rörande etanol, även från folk som borde veta bättre. Det finns gott om vetenskapligt belagd information att hitta om man vill. Det finns oljeprov från etanolmotorer som jämfört med bensinmotorer har betydligt renare olja, vad avser bränsleinblandning, jag länkade till en undersökning rörande detta tidigare i tråden. Ganska logiskt för alla som hängt med på kemilektionerna. Etanol kokar, som väl de flesta gamla hemkokare mycket väl känner till, bort vid 77 grader, vatten kokar vid 100 grader och bensin vid 126 grader. Hur varm blir din olja? Det finns rekommendationstabeller för gummislangar där det framgår att fem-sex gummisorter inte klarar etanol, medan ungefär lika många klarar bensin. De som klarar bensin klarar även etanol. Det är ett faktum att Volvos bilar som i Brasilien är godkända för E22 är europaspecade, dvs exakt samma bilar som i Europa klarar E5, och nu även E10. Jag har frågat och fått just det svaret. Varför bilen fixar 22% i Brasilien och bara 5% i Sverige (som var aktuellt när jag frågade) kunde de dock inte svara på, men det var exakt samma spec. Bränsleförbrukning ökar troligtvis inte, detta tack vare att 10% etanol i 95 oktanig bensin gör att oktantalet höjs något (E85 ligger på cirka 104 oktan), samt att etanol fungerar som syretalshöjande tillsats (som MTBE fast inte lite tokgiftigt). Det vanligaste felet är nog att folk blandar ihop etanol med metanol. Metanol är nämligen mycket aggresivt mot olika material. Huruvida produktionen av etanol är miljövänlig eller inte, etisk eller inte osv överlåter jag åt andra att räkna på. Tänk bara på att oljan inte kommer upp i pumpen på macken av sig själv heller, och att man till och med krigar om oljan. Senast ändrad av sa0azs | 14 juni 2011 | 00:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 13 Juni , 2011 Ett mycket bra inlägg sa0azs kunde inte skrivit det bättre själv, bränslehypokondrikerna blir alltid hysteriska så fort någon ändrar på bränslet och alltid är det en försämring av katastrofala mått motorerna kommer att rasa i drivor det vet alla fast ingen har kört på det nya bränslet än för det är ju nytt, sedan händer ingenting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 14 Juni , 2011 Känner igen hysterin sedan blyet skulle försvinna ur bensin o alla veteranbilar skulle få rasade motorer, så här vid närmare eftertanke så är det bara att åka till närmast veteranbils utställning o titta. Dom verkar ju ta sig dit i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 1 September , 2011 Lite fundersam över diverse påstående kring E-10, som lär ersätta E-5 (95) inom kort. Läste lite i denna tråd, så jag lyfter upp den igen. Inledningsvis kan vi vara eniga om att bensinen (95) idag innehåller 5% etanol vilket tydligen inte är något påtagligt problem. Om jag inte har missuppfattat etanolens egenskaper så är det väl av godo att den tar upp vatten? Alltihopa måste väl komma ut den naturliga vägen så att säja? Ett byte av bränslefilter bör man väl kosta på sej oavsett vad ... Jag har hört ryktas att även 98oktan ska, eller redan också innehåller etanol men jag håller mej till ryktet än så länge. Läste dock i tråden att någon ville slippa etanol genom att tanka 96, där är det dock tji för 96 är en blandning av 95 och 98 vilket blandas på bensinmacken så etanolen slipper man inte sååå enkelt Jag kan emellertid föreställa mej att bensinkvalitén på sjömackar ibland kan vara sämre. I motsats till landmackar måste besinen pumpas från tankbilen till sjömackens ovanjordscistern, då används samma pump och mätsystem som tankbilen vanligen använder för diesel och olja och då ökar risken betydligt för konterminering. Inte så att jag vill skrämma någon men det kan vara värdefullt att veta om motorn plötsligt går sämre efter tankning .. det ska inte mycket diesel till för att sänka tändvilligheten hos bensin .. Hmm, det gäller omvänt också förstås. Tillbaka till etanolen. Enda problemen jag har hört talas om, fast i bilvärlden där en del försöker att köra bensinbilen på E85, är bränsleläckage lite här och där, inte sällan från bränslefilter-anslutningar som ofta har suttit där sedan bilen var ny ... Aldrig att bränslet skulle skadat motor eller annat? Min 2-takt V6a, omsätter bränslet i en sådan svindlande hastighet att jag har svårt att tro på möjligheten, för etanol/vatten skulle kunna gömma sej i tankens botten. Jag tar dock tacksamt emot saklig information om eventuella förhållningsregler inför E10. Oljebyte är, av naturliga skäl inte aktuellt men borde man öka inblandningen? Kan ju slå en liter i bensintanken också ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 1 September , 2011 Fel. Gjutjärnstoppar behöver blyersättning annars slits ventilsätena ut, alternativt fräser man ut så att man kan stålfodra ventilsätena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 2 September , 2011 Ett tips för miljömuppar och de som är rädda för vatten i bensinen är att köra på alkylatbensin. Det är inte så farligt mycket dyrare än vanlig bensin om man köper det från pump, ca 1 kr/liter senast jag tankade, men löjligt dyrt om man köper på dunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 2 September , 2011 T ex macken i Dalarö tar lika mycket för Alkylat och vanlig 95-soppa. Jag körde min förra motor, en tåtakts inombordare på Alkylat. Luktade lite hemligt, men motorn gick jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 2 September , 2011 Oops, senast jag tankade var i Dalarö... Men det kan mycket väl vara att jag har fel angående priset. Jag var glad att de överhuvudtaget hade alkylat på pump... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 September , 2011 Alkylatbensin - som Peter K redan påpekat - luktar nästan ingenting i jämförelse med vanlig bensins rejäla stank. Sotar dessutom betydligt mindre vid tex tomgångs-/lågvarvskörning, enligt min egna erfarenhet. Själv håller jag alltjämt fast vid de litet äldre rekommendationerna; alltså att bara nyttja denna egentligen superbra bensinkvalitet då det antingen är motormässigt nödvändigt (t.ex. av sotningsskäl som i mitt stånka-fall), eller av hälso-skäl i handredskap, och i gamla utgående tvåtakts-utbordare med förgasare som förbränner dåligt. Alkylat är knappast inget bränsle-alternativ för den stora majoriteten av motorer, även om det har riktigt bra egenskaper. Tas fram ur raffets fossila gasfraktion i begränsad mängd, och ger tydligen utsläpp vid tillverkningen som lätt upphäver nyttan vid förbränning i t.ex. fyrtaktare. Vilket ju återigen gör trådens fråga om utdrygning med etanolinblandning intressant - och självfallet inbegriper jag då bara fullt miljövänligt producerad etanol. Alkylat är alltså kort sagt en begränsad restprodukt i mina ögon, inget som egentligen berör trådens ämne om etanol-inblandning. F.ö. lite smått off-topic detta med alkylat? / Thomas Edit: nedkortning Senast ändrad av Thomas-1 | 03 september 2011 | 12:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser