Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
uvek

E10 Bensin

Rekommendera Poster

E10 ska tydligen ersätta vanliga 95oktaniga soppan till våren. Någon som har koll på om man behöver tillsätta något för att den ska vara lämplig för båtmotorn ? Antar att en gjutjärns V8 med förgasare klarar det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ta kontakt med motortillverkaren om råd.

Etanol kan vara agressivt mot aluminium o gummi har jag hört, samtidigt har vi redan idag 5% inblandning i handelsbensin.

Tittade på bilswedens lista o det är inte alla bilar som kan gå på E10 ens av dom nyare bilmodellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att din gamla vinkel-åtta (o alla andra för den delen) kommer att bli lite törstigare.

Det kommer också att bli lite nogrannare med olje-byten ju mer Etanol det blir iblandat, den förorenar oljan mer än ren bensin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnarna har väl redan gått över? Hoppades att vi skulle slippa då man inte hört nåt om detta alls för Sveriges del. Jänkarna började ju med E10 för några år sedan o båtar har i vissa fall fått stora problem. Soppan tar upp fukt, separerar ut till vatten/alkohol i botten o bensin på toppen. Aluminium o nitrilgummi gillar den inte. Den löser upp avlagringar osv. Yamaha i USA har tagit fram ett dokument hur skiten ska hanteras..

http://colo.ibsinternet.com/godfreymarine/pdfs/E10_Technical_Info.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra dokument förklarar en del och det är bara att räkna med att strul bir det förr eller senare och med andra ord läge att ha reserv soppafilter liggandes i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många skrönor om motorer . En sån är att etanol är aggressivt mot metall, gummi mm.

Ändå dricker en del av oss etanolen utan att fundera på nyttigheten. Kroppen får tåla.

 Metanol (ingår inte i E85) däremot är aggressivt  mot både gummi och vissa metaller. Metanol ingår inte i E10 eller E85. Däremot lär det finnas lite i RME som tillsätts i miljödiesel.

Jag har testat att blanda in E85 i olika bilar och aldrig haft några problem. Speciellt bra har det gått i modernare bilar. Den senaste en Mazda 626 2000 års modell. Den klarade galant över 50% inblandning och även helt OK uppåt 75%. Vid 75% blev den något svagare. En motor med lambdasond sprutar in mer bränsle när det är mer inblandning av E85. Man får prova sig fram hur mycket bilemodellen tål. När man går tillbaka till  ren bensin igen har jag märkt att den drar lite för mycket och då lossar man en batterikabel en stund. Det nollställer insprutningsautomatiken.

Motorerna går renare på etanol. Tips före besök på bilprovningen att tanka några liter E85..

Man får också möjligheter att trimma då etanolen höjer oktantalet. En turbomotor blir en riktig raket. En släkting har chippat om en gammal Saab 93 med lågtrycksturbo och den blev en ulv i fårakläder med E85. Spinner loss på treans växel.  

Förgasarmotorer har väl ingen lambdasond så en sån kan bli något svagare kan jag tänka mig. Möjligen knappt märkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det går någorlunda att köra bilen på etanol betyder inte att det går lika bra i båten o det är ju båtar vi pratar om här.. Problemen med etanol i båtbensin härhör heller oftast  inte till den direkta driften av motorerna men jag anar att du inte ens läst dokumentet jag länkade till ovan.. Att en ökande andel etanol i bensinen kommer leda till problem för en del båtägare bevisas med all tydlighet av de traktorlass med inlägg om ämnet som finns på båtforum i länder som redan har E10. Gammal båt med modern motor som används sällan verkar va ett bra receptet för problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gå över till 96 och problemen är lösta och troligen en lite piggare båtmotor på köpet :-) Dyrt är det endå så något öre till gör det samma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har en synpunkt där att båtmotorer inte är riktigt samma sak som bilmotorn. Jag tror att problemet kan vara att den katalysatorlösa båtmotorn inte heller har lambdason som håller förbränningen på rätt nivå, dvs motorn blir svagare då den borde ha fått lite mer bränsle. Men hur mycket detta gör märker man och kan tanka 96 som påpekas.

Att det blir trassel med föroreningar som lossnar så mycket mer med bara 5% mer inblandning har jag svårt att tro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varifrån kommer uppgiften att lågiblandningen av etanol ska öka från dagens 5% till 10%?

Den nyheten har helt gått mig förbi.

För övrigt är det väl 98 oktan och inte 96 oktan man ska tanka om man helt vill slippa föroreningen med etanol?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet av mackar som säljer 96 & 98 är åtminstone hos mej lite skralt o ingen av dom är sjömackar. Finnarna skulle dessutom stoppa 5% etanol i 98 oxå men om det gäller oss oxå har jag ingen koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max 10% etanol i 95-oktanig bensin, och en - företrädesvis 98 oktanig - bensin med max 5% för känsliga motorer, tolkar jag det som? ... http://www.bilsweden.se/web/Dramatisk_sankning_av_koldioxidutslappen_fran_bilar.aspx

Nu är väl detta maxgränser och t.ex. det som kommer att heta E10 behöver inte innehålla hela 10% etanol. Finns ett inlägg av vanligtvis mycket välunderrättade Jörgen Karlsson på träbåts-akutens forum som innehåller en del intressant angående båtmotorer.
Bl.a. att O-ringar faktiskt bör vara av just nitrilgummi och att det finns skäl att gissa att E10 i själva  verket blir runt E6,5 i praktiken?
(sök forum/motor&teknik/nya bensinen E10) ...
http://www.trabatsakuten.nu/

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis borde en modern båtmotor med insprutning fungera som en bilmotor med insprutning och vara utrustad en syresensor (lambdasond) för att kunna automatiskt justera mängden bränsle för optimal förbränning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond).

Om man kör på ren E85 ökas bränsletilförseln så mycket att man kan behöva större spridare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, nitril är inte alkoholbeständigt, däremot är viton det som han oxå nämner. Insprutade utombordsmotorer har normalt inte nån syresensor. Jag är ju mest insatt i utombordare med de har i regel ett enkelt speed-density system som inte arbetar i closed loop. Dvs de verifierar inte att de blandat rätt. Hur det är med EFI-inombordare har jag ingen aning om. Som jag skrev tidigare så tror jag inte det kommer bli några större problem med själva driften av motorerna o bl a Yamaha godkänner E10 i alla sina motorer från sent 80-tal. Förhoppningsvis får vi inga större problem alls eftersom vi haft lägre inblandning en tid. Yamaha-dokumentet jag länkat till ovan ger en hel del info hur man undviker problem. Att skatteeffekten gör att alkoholhalten i praktiken blir mindre eller helt uteblir är ju lite intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då man har b23 i båten har man inga problem ,men man får då hoppas att dom sänker priset på bensinen då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb:
Frågan om O-ringars gummikvalitet har nu utvecklats lite till på träbåtsakuten.
(Jörgen efterlyser bl.a. förstahands-erfarenhet av problem med just Buna-N.)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går tydligen inte att va generell med nitril o dess alkoholresistens. Min ryggmärgskunskaper kom på skam. De flesta nitrilsorter som används i motorer idag verkar faktikst tåla alkohol o det är bl a när man gör nitrilen mer högtemperaurtålig som den förlorar sin alkoholresistens. Buna-N är alltså en av de nitrilsorter som tål alkohol. Kan oxå förstå varför man undviker viton då det är betydligt dyrare än nitril. Som jag tidigare påpekat tror jag inte heller att driften av motorerna på E10 kommer bli nåt problem. Det som kan ställa till det för oss båtägare är nog snarare E10s förmåga att ta upp fukt, lösa upp gamla avlagringar samt dess sämre lagringsstabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod en artikel i DN om detta idag.

I Tyskland har de tydligen redan infört E10, men det har inte varit smärtfritt. Det har rapporterats om problem för vissa bilar, så tyskarna tar det säkra framför det osäkra och tankar 98-oktan för säkerhets skull. Det har lett till ett massivt överskott av E10 ute på bensinstationerna som ingen vill köpa och helt torrt på 98-oktan, trots att den senare soppan kostar 70 öre mer per liter. Bland annat fungerar E10 inte alls i Volkswagens FSI-motorer, vilket det finns en hel del av i Tyskland.

Jag undrar själv hur pass lämpligt det är att köra på E10 i en gammal tvåtaktare eftersom tvåtaktsolja inte löser sig i etanol. I 95-oktan tycks det ha fungerat ändå, men hur blir det om man ökar iblandningen till hela 10% etanol? Dessutom måste ju motorn gå för snålt, då motorer med förgasare saknar smart teknik som känner av energiinnehållet i soppan. Inte vet jag om det finns risk att motorer kommer skära, men de lär helt klart gå sämre om man inte byter soppamunstycken till sådana med större hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har E10 här i Finland sen årsskiftet och den rekommenderas att INTE användas i nån marinmotor..Vissa kan klara det bättre andra sämre, men rekommenderas att inte användas..

En kompis 20år gamla BMW fick problem(knyckig gång, slocknade nästan på tomgång) när han använde E10, bytte till 98 och den spann som en katt, detta trots att E10 var helt ok att använda i hans modell enl BMW..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja. Det blir bara ytterligare pålagor för oss innehavare av båtar och bilar.

Den där listan som cirkulerar ger jag inte mycket för. Soppapumparna i bland annat SAAB 9-5 och 9-3 lär inte heller tåla E10, fast det enligt listan ska vara okej att tanka E10 i dessa bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I USA har E10 funnits några år och motorer och båtar(bränslesystem) tillverkade där och såna som säljs där, klara nog E10, men det rekommenderas ändå inte att användas på längre sikt då etanolen drar vatten åt sig och kan ge problem...Många tror att förgasare klarar E10 bättre men det lär inte vara fallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K sprit drar ju med åt sig vatten,vad användes den till innan vi fick etanolblandad Bensin ? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med, jag har också provat blandtankning i ett flertal bilar, och även etanolkonverterat två bilar, utan några andra problem än att de konverterade blev svårstartade när det var -10 eller kallare.

I samband med detta kollade jag upp med en slangtillverkare hur det faktiskt låg till med etanolens sagda skadeverkningar på gummislangar. Enligt deras katalog var det 3-4 slangmaterial som inte tålde etanol, medan endast 3-4 tålde bensin. De som tålde bensin tålde även etanol.

Rörande tätare oljebyten så är det troligtvis för säkerhets skull, för att inte Kalle som kör 10 minuter fram och tillbaka till jobbet skall få problem.
För alla vet väl vad som händer med alkohol vid 77 grader? ;)
När motoroljan når den temperaturen, så kommer etanolen koka bort.

Detta stämmer med de slutsatser som LTH drog i samband med att man provade etanolmotorer (konverterade) i SL:s hydridbussar. Enligt den undersökningen (finns någonstans på nätet) var oljan i en etanoldriven motor betydligt mindre förorenad jämfört med en bensindriven.

Jag pratade också med Volvo för ett antal år sedan, rörande specen på de bilar Volvo säljer i Brasilien, där man ju som bekant kör på E22. Dessa var enligt Volvo europaspecade, dvs samma spec som på de vi köper. Dock godkände Volvo bara E5 i Sverige. Nu skall samma motorer gå fin-fint på E10...

Det är många skrönor, sammanblandningar (med metanol) och rädsla, lite som när man tog bort blyet ur bensinen och allt skulle gå åt h-vete. Det gjorde det inte då, och det kommer det inte göra den här gången heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsningar från grannlandet!

Jag skulle absolut inte använda etanol i motorer som står oanvända i flera veckor.

- Etanolen drar till sig vatten

- Etanolen blir liggande i motorn och löser upp oljan som finns i motorn och samtilga lager

- Du kommer att förbruka mera E10 än bensin utan etanol (körde 1000km med en tank före E10, nu kommer jag ca 850km på samma väg, alltså till och från arbete under en vecka)

Vi ska se vad Daimler och BMW får till stånd, de har startat en undersökning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol drar till sig vatten, det stämmer. Det kan vara önskvärt, folk brukar ju hälla i en massa K-sprit för att bli av med kondensvatten, vilket är det enda vatten som skall finnas i tanken, och K-sprit är ju just etanol. Således slipper man köpa K-sprit för 19:- halvlitern.

Att etanol skulle bli liggande i motorn (oljan antar jag avses) stämmer endast om man bara kör så korta sträckor att oljan inte hinner bli 78 grader varm eller högre. För vid 78 grader kokar etanolen bort, som varenda hembrännare vet :)

Läs gärna det test som LTH gjorde på SL:s etanolkonverterade hydridbussar, där man låtit analysera oljan vetenskapligt, kapitel 3.3.2 i länken nedan, så finner ni fakta i målet.

Räckviddstester är får man ta med en säck salt, det är alldeles för många felkällor (skillnader i temperatur, vind, väglag, körstil, hastighet, däck osv) för att det skall vara tillförlitligt.

Enda sättet att serist få veta.är att hänga upp motorn i ett lab där alla felkällor är minimerade.

 

Länken till undersökningen som refereras ovan: http://www.kfb.se/pdfer/R-00-54.pdf



Senast ändrad av sa0azs | 14 mars 2011 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa0azs:
Bra och trovärdig argumentering.
Kollade f.ö. på skoj en sajt för O-ringars gummisorter och hittade inte heller där något som motsäger påståendet att de som tål bensin, tål också etanol. (Finns säkert ytterligare många sorters tänkbara gummikvaliteter, men men?)

Sajten f.ö. från Jörgen Karlssons inlägg på träbåtsakutens forum, enl tidigare inlägg ovan ...
http://www.efunda.com/designstandards/oring/oring_chemical.cfm?SM=none&SC=Ethanol#mat

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Borde det inte vara mindre risk med 2 takt med direktinsprutning än med 4 taktare som kan få in etanolen i oljetråget och därmed vatten som binds där man inte vill ha den!

Min flexifuel skulle byta olja varje 1000mil, nu har jag diesel med oljebyte varje 3000mil!

En kompis till mig tankade fel och lyckades få i E85 i sprillans nya diesel passaten, stackarn :(. VW bärgade och bytte allt som hade kommit kontakt med E85. Notan blev 85.000kr! VW verkar iaf ta etanolens skadeverkningar på allvar!

Är det så att det är 98 oktan som gäller i sommar?

Så här står det i instruktionsboken till min optimax!

ALKOHOL I BRÄNSLET

Vi rekommenderar inte användning av bensin som innehåller alkohol, eftersom alkoholen kan ha negativ inverkan

på bränslesystemet. Generellt gäller dock att om enbart bränsle med alkohol finns tillgängligt, får det inte innehålla

mer än 10 % etanol eller 5 % metanol, och att ett vattenavskiljande filter installeras.

Om alkoholhaltig bensin används, eller om du misstänker att bensinen innehåller alkohol, öka inspektioner av

bränslesystemet och kontrollera visuellt om bränsleläckage eller avvikelser förekommer.

Bensin som innehåller alkohol kan orsaka följande problem för din utombordsmotor och bränslesystem:

• Korrosion av metalldelar.

• Nedbrytning av plastdelar.

• Slitage och skada på invändiga motordelar.

• Start och körsvårigheter.

• Bränslelås eller brist på bränsle i bensinledningen.

En del av dessa skadliga resultat uppstår p.g.a. att alkoholhaltig bensin har en tendens att absorbera fuktighet ur

luften, vilket kan resultera i en kombination av vatten och alkohol som separerar från bensinen i bränsletanken.

Den skadliga inverkan av alkohol är allvarligare med metanol och blir värre med ökande alkoholhalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...