Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Yonaz

Vmax 150 Hpdi vs F150 - för och nackdelar?

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att köpa en ny Yama 64DC med F150 men har möjlighet att köpa en begagnad 6220 med Vmax 150 Hpdi -05 som blir betydligt billigare.

Vad är de egentliga för och nackdelarna med respektive motor (prisskillnad, driftkostnad, pålitlighet, hållbarhet, service, buller, utsläpp, uppförande på 64 DC...mm) ??

Har för mig att jag läst att 2-taktare är enklare att uppnå längre livslängd med än 4-takt men det kanske bara gäller 2-takt med förgasare...?

Vad tror ni hur kommer marknaden se ut för 2-takt med elektronisk inspr om några år - kommer de bli nästan osäljbara (>100 hk) ?

En annan fråga, är det någon skillnad, maskinellt, på en 4-5 år gammal F150 och en ny -11:a och isf vad..?

TIA :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,6 liters HPDI motorerna är pålitliga och bra, vikten är i stort samma som en F150. Som alla högtrycksinsprutade motorer är de lite kinkiga för skitigt bränsle. Skillnaden i driftsekonomi är förmodligen försumbar, både vad gäller service o förbrukning. De bullrar o ryker lite mer än en 4-taktare men långt mindre än en gammal 2-taktare. Andrahandsvärdet lär nog va lite sådär på motorn då Yamaha redan avvecklat HPDI-motorerna I Europa o håller på att göra det globalt. Dessa 2,6or är väl de enda som faktiskt är kvar i produktion. Till rätt pris hade jag inte tvekat att köpa en båt med HPDI men den ska va billigare än en med motsvarande 4-taktare. En 2005 har nog inte Command Link, typ färddator o NMEA-kompabilitet.

Skillnaden mellan 64DC och 6110 är huvudsakligen kapellgarageoch inbyggda badbryggor. Djupare V, 19 mot 21 grader, vilket gör att 64 måste ha 25 tums rigg medan 6110 tar 20 tum. I övrigt är de väldigt lika.

Yamaha utvecklar och förbättrar sina motorer hela tiden och på F150 har det hänt nåt i stort sett varje år. Det var inget större fel på den när den kom 2004 men en 2011 är avgjort bättre. F150 är ju fortfarande i A version så det är mest småsaker som hänt men balansaxlarna har varit ett litet problem o har förändrats tror jag tre gånger genom åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jarb för matnyttig information!

Har du någon känsla för hur mycket billigare, generellt, samma båt (tex Yamarin 6420 -05) med en 150 hpdi kontra 150 4-takt bör vara på ett ungefär..? 20k, 30k, 40k..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt jämfört kan man säga följande:

Dom drar ungefär lika mycket per distans i marchfart.

Dom låter ungefär lika mycket i marchfart.

4-takt har överlägsna lågvarvsegenskaper, jämn, rökfri, tyst gång...

2-takt kräver något mindre service men en insprutad 2-takt kräver också service för att gå bra. Annat var det med de gamla förgasar 2-taktarna men dom drog ju betydligt mer och komforten skall vi inte tala om.

Andrahandsvärdet är redan uselt på 2-taktarna (ca 70% av alla köpare försvinner direkt) och bättre lär det ju inte bli men man vet aldrig...

Fynd läge på 2-takt då det är färre som vill ha dem.

Blir du nöjd? Jag har haft både och, enda gången jag saknar 2-takten var när jag fick offerten på sommarens service... Men jag tycker att det är värt det ändå, komforten är högre på 4-takt.

Antar att du pratar om 6420an på blocket, tänk på det där med rigglängden. 6420 skall som sagt ha XL rigg. Mig veterligen har vmaxen endast gjorts med L rigg. Greppet kan du fixa med rätt propp men det innebär ju en del...

Lycka till med köpet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog för givet att det var en 6110 du var intresserad av eftersom jag precis som livbojen96 bestämt har för mej att några 25 tums Vmaxar inte gjorts. Det går visserligen att sätta en förlängningssats på en 20 tummare, en F150 med XL rigg har detta i orginal, men kolla upp att det inte är nåt UFO med det här ekipaget.

Svårt att säga nån generell siffra på hur mycket mindre men om det är den 6420 som annonseras på blocket så måste den ner en bra bit till för att den ska va prisvärd i min värld. Det finns gott om beggade 64or och det kan nog va svårt att hitta en köpare till den här. Inte för att den är dålig utan för att de flesta vill ha en 4-taktare. Är säljaren sugen på att sälja kan du nog pruta hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Blocket båten. Hade tänkt mig runt 275-280 men känns fortfarande inte helt bra i magen. Samma båt med F150 tycker jag hade varit värd runt 310-315...

Nä det får nog bli en ny för 450 med lite extra... :s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här mitt i vintern utan möjlighet att provköra o kolla ordentligt så hade jag inte betalat så mycket ens. Annars finns det ju gott om 64or så du hittar säkert nån annan ny eller beggad som passar dej bättre. Hursom är det en fantastiskt trevlig båt om man vill ha en 20 fots DC. På det stora hela är jag kanonnöjd med min. Lycka till med handlandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...