tindritus 0 Postad 17 Februari , 2011 Vad tror ni blir bäst i förhållande, D4 väger ju 240 kg mer än nya (2011 versionen) D3. Det måste ju påverka båten en hel del, D3 verkar även vara snällare med soppan. Dessutom har den en jämnare vridmoment-kurva dock något klenare i vrid än D4. Vad jag läst mig till på forumet så har det varit en del elektronik-strul med D3 men dom verkar ju ha samma elektronik i D4? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Februari , 2011 Jag har läst om att D3 strulat men inte haft några problem alls med våran motor som är från -08. D4 har jag ingen aning om men D3 går riktigt tyst och vibrationsfritt. Normal samtalston är inga problem men så har vi bättre isolering runt motorn i båten än vad det är i motorutrymmet på en Volvo D5 personbil. En anställd på våran marina som jag pratade med menade att våran lilla D3 160 var snabbare upp i planing än motsvarade båt med V8 och kanske har han rätt. Mycket hänger på vilken båt motorn ska sitta i vilket inte framgår. Är det en lite större båt kanske D3 bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 17 Februari , 2011 Jag är lite intresserad av Grandezza 26 OC, den finns att få med bägge alterativen. vikten på båten är 2,500kg, antar att vikt för motor o drev tillkommer. Det blir ju en rätt stor viktskillnad mellan motorerna, nu är det ju 200hp versionen som finns i D3 alternativet som dom har men känns ändå som att D3 kommer att gå upp lättare i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Februari , 2011 I den här Aquador 23 DC;n sitter det förra generationens D3 så den är förmodligen på 190 hk vilket var max då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 17 Februari , 2011 Det verkar som den räcker till där i alla fall. För våran del så kommer det nog mest att bli slow boating så det viktigaste är ljud o vibrationer på dom lägre varvtalen. Fem cylindrar(D3) borde ge mindre vibrationer än D4 som desutom är på högre litervolym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Februari , 2011 När våran är kall låter den lite hårt och vibrerar den lite men annars är det en njutning att köra. Våran lilla Flipper 22 fot (1050 kg utan motor) med D3 160. Turbon visslar lite men inte störande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 17 Februari , 2011 Efter att ha surfat runt lite på u-tuben så verkar D3 ha en betydligt mjukare gång på lägre varv. det sparar lite på resten av båten eftersom det blir mindre vibrationer som kan fortplanta sig genom skrovet. D4 verkar ha det typiska lastbilsknacket som blir av stora fyrcylindriga motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Mars , 2011 Hur gick det -- har du bestämt dig? Annars en tanke... Det finns rimligen viktiga orsaker till att D4 väger 240 kilo mer = det är en mycket mer rejäl konstruktion = håller längre = bättre andrahandsvärde. Om jag fattat rätt (VP-folket kan väl svara i detalj), så är D3 en konverterad bilmotor, som alltså inte i grunden är byggd för att gå på fullvarv timme efter timme. D4 är däremot byggd från början för att vara en marin diesel = mer rejält byggd = bättre livslängd. Så om båten är så pass stor att den orkar med 240 kilo exta där bak utan att bli baktung, så får du nog mer kvalitet med D4 --- är mitt intryck. Men fråga hellre proffsen. De som säljer VP har väl ingen anledning att lura dig när du väljer mellan två av deras motorer. Senast ändrad av Jonas478 | 21 mars 2011 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 21 Mars , 2011 Vi har inte bestämt oss än, våran båt ska ut till försäljning först. det får man väl räkna med att det kan ta ett tag. Jag hade hoppats att den Grandezzan jag är intresserad av hade varit på någon av mässorna mest för att visa frun vad det handlar om, hon brukar kunna såga båtarna man är intresserad av när hon får se dom på plats. Men brukar ha godtagbara anledningar till varför, sådana saker man inte tänker på själv när det börjar sväva iväg Du har en poäng där med hållbarheten det får jag nog hålla med om. Vi ska ner till västkusten i slutet av april o kika lite där dom säljer märket, då får man väl passa på att fråga då. Har även börjat kika lite på Englands-import i en annan tråd, så vad det blir får bli en öppen fråga ännu så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser