Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
forgus31

Går vi i elektronikfällan även ombord?

Rekommendera Poster

Tillverkarna dränker oss i elprylar. Vi dreglar, köper och slänger när de går sönder.

Elektriska och elektroniska grejor ombord står inte ut med miljön så bra som hemma. De flesta båt-elprylar ser likadana ut som hemmaprylarna så det kanske inte är så konstigt. Men hur ska man bära sig åt?

Ett sätt vore att köpa prylar som är lättare att reparera. Vissa prylar idag går inte ens att öppna. Omöjligt att finna beskrivningar och schema över innehållet.

I affären ser allt så bra ut och broschyren visar nyttan med produkten och så faller man pladask och betalar i kassan. Så har man ännu en felkälla ombord.

Med en servicevänligare konstruktion och komplett kopplingsschema att medföra i båten kunde man lättare få hjälp i främmande hamnen eller t.o.m laga själv. Eventuellt med mejlstöd från tillverkaren.

Appropå hjälp fick jag just nu svar från tillverkaren av min gamla laddare som la av och som jag försöker skaka liv i. Laddaren märkt QL och såld av VolvoPenta, tillverkad av LADAC är uppköpt av norskt företag som svarade snabbt på mejl. Fick där några tips om inkoppling för att få den att starta och att jag får återkomma om det inte löser sig.

Vore trevligt om tillverkaren kunde underlätta elektronik-livet ombord. Jag har läst en hel del resebrev där man brottas med reparationer. De flesta anser att elektronik inte går att laga men det beror mycket på tillverkarens attityd. Man skickar istället över jorden tunga stora prylar då det kanske bara behövs en liten komponent som väger 1 gram. Med felsökningssystem inbyggt i utrustningen kan man härleda till trolig komponent. De skrivare jag servar i min profession meddelar med en kod och man har den troliga reservdelen med sig vid kundbesöket.

En produkt ombord med liknande konstruktion vore guld värt ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att hålla rent så gott det går mellan vad som är de grundläggande funktionenrna ombord, och de sekundära. 

Grundläggande är motor och elsystem, där tjänar man på att försöka hålla fritt från komplex elektronik.  Allmänt sett verkar de äldre marindieslarna med mekanisk insprutning vara fria från elektronik, men de släpper i stället ut mer föroreningar.

Elsystem bör bestå av busenkla robusta brytare och omkopplare och bilsäkringar, för landström är det bästa att använda standrdprylar som är billiga, har standrdfästen till en skena, och finns överallt. Att blanda in touch-paneler som kopplas till en styrbox, eller distribuerade bussbaserade elsystem är ostrategiskt vad gäller reservdelar efter några år. 

Vad gäller navigation och segelinstrument kan det vara frestande att satsa på system med displayenheter och bussanslutna undersystem för plotter- ekolod- radar- och autopilot är tjusigt men tvingar båtägaren att bara hålla sig till det systemet från den tillverkaren. Den som i stället satsar på fristående enheter av vardera slaget får det visserligen rörigare, men inget enskilt fel stoppar alltihop, och han kan alltid välja fritt vid komplettering eller utbyte.

Den som läser t.ex. Papa Blondies bok om sin världsomsegling kan notera att han var nöjd med sin MD6 - i Balladen. Denna gamla motor hade dels en dynastart/generator, dels en växelströmsgenerator. Båda drev var sitt batteri, så även med ett fel hade han laddning. Dessutom kan den motorn handstartas med vev (utan någon el alls inblandad) när alla batterier är alltför urladdade, vilket hände honom några gånger. Eller om dynastarten hade felat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det finns en väldigt stark trend här - att man vill ha liknande funktioner som hemma?

Se på TV, logga in sig på nätet, få varmt i båten på kvällen, varmvatten i kranen, värma gårdagens rester i micron, använda hårtorken osv osv. Ladda telefonen och datorn...

Och för att inte tala om båtens funktioner? Batteriövervakning, motor och segelinstrument, GPS och displayer. Sändare för att tala om var jag är... det finns ingen ände på grejor till båten!

Allt detta ger felkällor och möjliga ställen där elektronik kan fallera. Håller med Amiralen ovan, tror det mesta elektronik är ganska hållbar men många grejor används på ett sätt som gör att risken ökar. ( En båt hoppar upp och ner, fukt och värme osv... det är ofta mekaniken som fallerar också om man är hårdhänt )

Slutsats är även att 230V får sitt definitiva intåg i båtar nu, inte bara batteriladdare för landström.

Där har inte minst Seawolf gjort ett mycket bra arbete i många år med att peka på vikten av bra installationer inne i båten. Och för att driva 230V grejor under gång så krävs en generator eller en bamsig inverter... från en bamsig batteribank? Om 25 år ser båtar ut som minihusvagnar med alla faciliteter integrerade. Självklart inklusive en liten diskmaskin som drar 5 liter för en diskcykel!

Håller med trådskaparen om att det vore trevligt med tillverkare som underlättar felsökning. Men se på den stora bilindustrin... det är bara en generation sedan, 15-20 år,  man började bygga in data-uttag i bilar. Och det funkar fortfarande sådär tycker jag. Båtar är nog för liten marknad, tyvärr.

Senast ändrad av Funkis | 17 februari 2011 | 09:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...