H2oenrik 0 Postad 16 Februari , 2011 Tänkte till våren göra en längre utflykt med motorbåten och tänkte ta mig genom kielkanalen, är det möjligt och tillåtet att vara ensam ombord på den resan, det är ju bara två slussar en i början och en i slutet , båten är 7,80x2,80 och väger ca 2,8ton så jag hanterar den lätt själv i vanliga fall, men vet ej hur brutala slussarna är i kielkanalen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2011 Jag skulle inte tveka att gå ensam i Kielkanalen. Slussarna är snälla. Man får lämna båten och betal i Brunnsbyttelslussen men det kan du kanske göra i förväg. Annars kan du nog lämna båten en stund, det är inte långt till slusskontoret, c:a 100 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Februari , 2011 Precis som Forgus skriver - slussarna är en barnlek, man håller en båt med en båtshake - se dramatiken på bilden! Men en sak att tänka på, man får inte färdas med fritidsbåt i mörker (och dimma) så hinner du inte igenom i ett kör är det viktigt att välja natthamn i god tid, användbara ställen är begränsade. http://www.kiel-canal.org/pages_english/sport/Merkblatt_englische_Version_Maerz_2009.pdf Senast ändrad av Eilean | 17 februari 2011 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Februari , 2011 När jag tänker efter så betalade vi aldrig på Kielsidan. Ingen sade nåt heller men vi kan betala in i efterskott om nån slussvakt ser detta. 150 kr var det. Är det kanske så att det bara är ena vägen man betalar? Vi betalade i allafall på återvägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Februari , 2011 Jag har betalat i bägge riktningarna och alltid i Holtenau. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Februari , 2011 Det blir dubbel avgift nästa gång! Eller jag får se det som ett introduktionspris. Åk två ggr betala för en. Rekommenderar Eider som alternativ. Flera trevliga hamnar och gratis på vissa parkeringsplatser efter kanalkanten. Övernattning i Tönning och en speciell upplevelse att parkera i dyn. Kölen och roder förvinner ned i jyttjan. Sen går man ut i Nordsjön och tar nästa natt på Helgoland, skatteparadiset där man bunkrar skattefritt för resten av resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 21 Mars , 2011 Fortsätt skriva om Kiel kanalen,jag ska snart åka där själ,så all info. är till nytta och nöje,var man finner natt hamn,andra alternativ till en resa på kanalen, var man tar rast ,fikar ,fyndar och betalar kanalavgift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 18 April , 2011 Man betalar kanalavgiften i Kiel, oavsett åt vilket håll man går. Vi gick igenom i juni 2010 med vår 53-fotare och fick betala 35 euro. I den avgiften ingår 2 övernattningar, men om du vill stanna fler nätter i kanalen tror jag inte att någon tar betalt av dig för det. Hamnkontoret där man betalar ligger på mittenpiren, och man skall knata högst upp i huset. Vi fick problem med vår bogproppeller när vi låg och väntade på att bli inslussade på Kiel-sidan och hittade en liten ankarplats ca 1 timmes gång från slussen. Den är utmärkt på sjökortet. Det finns en del andra hamnar och bryggor att stanna i och vid. Går du förbi är det bara att vända. I slussarna förtöjer man båten på flytpontoner. Man måste dock vara mycket försiktig när man hoppar ner, de är glashala. Läs gärna på vår blogg om slussningen http://ladyannila.wordpress.com/2010/06/18/jakten-p-sommaren-del-3/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 April , 2011 Men räkna inte Kielkanalen som ett semesterparadis. Rendsburg finns men där får man betala. Eider rekommenderas. Mer som Göta kanal med några trevliga ställen i en ringlande flod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gube 0 Postad 7 Maj , 2011 Du betalar i början om du är bra på att klättra.Om du tänker få lunginflammation på resan så rekommenderar jag varmt sjukhuset i Rendsburg. Suverän vård !! Jag låg där med dropp en vecka, mellan två veteraner från andra världskriget den ene fd. fånge i Frankrike den andre i England, istället för att segla till Portugal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser