tarald 0 Postad 16 Februari , 2011 Jag undrar om det går att få reda på vad som har ändrats mellan olika generationer av en Yamaha-motor? T.ex. F250 heter ju nu DETX (är D visar att det rör sig om fjärde generationen); vad har då ändrats mellan AETX (första generationen), BETX, CETX och DETX? Är det stora/märkbara skillnader? Jag hittar inget om det på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Februari , 2011 Gå in på denna länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/store/yamaha/ Sen klickar du mitt på sidan där de står Yamaha Outboard Service och sen uppe till höger kan du klicka på Model identification - model identification card. Där har du förklaring till betäckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Februari , 2011 Någon generell officiell lista för oss konsumenter med vad som skiljer mellan bokstäverna finns nog tyvärr inte men med lite forskande brukar det gå att lura ut. Det brukar krävas en ganska stor o märkbar skillnad för att det ska bli en ny bokstav. Alla bokstäverna säljs inte på alla marknader varför det händer att en bokstav hoppas över så är det t ex i ditt exempel, någon 250C har mej veterligen inte funnits i Sverige. Sen gör Yamaha hela tiden små uppdateringar o förbättringar på sina motorer utan att byta bokstav o att få reda på detta är ännu svårare. Jag antar att eftersom du har tagit 250 som exempel har du nåt intresse i den så här kommer vad jag vet om dessa. F250A kom 2005 och är byggd på 3,3 liters V6 blocket som först kom som F200/225 2002. För att få upp effekten satte man bl a dit andra toppar med variabel ventilstyrning. F250B är samma motor men har elektrisk gas o växel och den kom till 2009 tror jag, ev redan 2008. F250C känner jag inte till, kanske finns den på nån annan marknad än den svenska. F250D är en helt nu motorgeneration som bygger på ett 4,2 liters V6 block. Den kommer hit nu till 2011 o är en lättare, starkare, modernare o såklart dyrare motor. På den Amerikanska marknaden släpptes denna redan 2010 o det är nog en fördel om du ska köpa en nu eftersom den är testad där ett år o det förmodligen sker en del uppdateringar utan bokstavsbyte nu till 2011 års modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tarald 0 Postad 20 Februari , 2011 Tack, det var precis det här jag var ute efter! Du har förmodligen rätt i att det inte finns någon C, jag har heller aldrig sett någon motor med den beteckningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smurfen 0 Postad 29 Mars , 2011 Jag har också funderingar runt beteckningarna. Jag tittar på alternativen Yamarin 64 och 68 och ser att www.gbm.se på blocket säljer två yamariner: Yamarin 64 DC med en F200 CETX för 495.500kr och Yamarin 64 DC med en F225 BETX för 459.800kr Vad är det för skillnad på motorerna? Paketet med F200 är 35.700kr dyrare och har 25 hästar mindre. Någon vital skillnad måste det vara. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Mars , 2011 F200C och F225B är båda av den gamla generationen med 3,3 liters block. Tror det går nån kampanj från generalagenten på just gamla 225 modellen o kanske är det därför det blir dyrare med den mindre motorn. Det är dessutom hårdvarumässigt samma motorer. Effektskillnaden ligger i mjukvaran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smurfen 0 Postad 29 Mars , 2011 Det här med att bestämma sig är inte lätt. Vi i familjen (två vuxna och en son på snart nio år) fungerar på alternativen Yamarin 64/65 och yamarin 68 med alternativen F150AETX och F225BETX. Så vitt jag kan förstå så lär F150 räcka för en Yamarin 64, men bli för klen för en Yamarin 68. Å andra sidan så lär väl ljudnivån bli aningen lägre med en F225B, men å andra sidan 50 kilo mera på aktersegeln, samtidigt som det nu finns en ny generation på marknaden som både är starkare, lättare och bränslesnålare... suck Ser att du kör med en Yamarin 64. Vad tycker du om båten? Har endast testat en Flipper 630 DC med en 150 Optimax i den storlekskkallsn. Frugan vill gärna ha kylen och toan som 68:an erbjuder, men å andra sidan så går du ju alltid att göra sina behov i en hink. Har BE-körkort och bilen får dra 2000 kg, så vikten är inget problem (åtminstone inte fram till rampen) /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Mars , 2011 Fantastiskt trevlig o bra båt om man använder den som det är tänkt men jag är nog rätt säker att din fru aldrig kommer bli riktigt nöjd med en 64a. Det går att sätta kyl, toa o kök i en 64a men det blir lixom inget bra. Kolla i tråden i länken, en annan ställde samma fråga o jag gav ett mer utförligt svar där. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=380098 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser