Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Tarazer

Båtkärra eller vad klassas den som?

Rekommendera Poster

Jag var på Bilbesiktningen idag för att besikta bilen samt nymonterad dragkrok. Då jag inte installerat el (eftersom jag har en 30/km kärra utan lysen). Jag fick svaret att elen måste finnas men det är inget dem testar så jag kan egentligen bara sätta dit ett utag och dra en kabel in i bilen.

Nu till saken. Enligt dem finns det inget som hette 30/km kärra och ALLA kärror måste ha belysning. Jag köpte min kärra ihop bed båten begagnad (Buster RS) och på kärran finns endast reflexer bak samt triangeln eller LGF skylt som det heter. Det är ingen egenihopbyggd kärra utan en riktig. Just nu kommer jag inte ihåg vad det är för märke på den och den är inte nära hemmet så jag kan kolla.

Så... Har dem rätt?  Är min kärra olaglig att köra på vanliga vägar med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är olaglig. Du måste ha belysning, kostar runt 5-600:- med magnetsats. Lag sedan 2005. Sedan är det bara att åka. I 30 km/h och med LGF skylt så klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla länken ovan betr. belysning:

- gäller under mörker för alla (ganska självklart)

- krav på belysning endast om kärrn är tillverkad från 2005

Så kolla alltså när kärran är tillverkad, före 2005 behövs ingen belysning.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Kärran är nog från innan 2005 och märket heter Bålsta. Ska kolla upp så jag är säker samt möjligen investera i lysen eller uppgradera till en 80/km kärra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...