heah 0 Postad 15 Februari , 2011 Tittar på en 2010 års Bavaria i tyskland som ser ut att vara i perfekt skick. Finns det någon anledning att besiktiga en så ny båt eller egentligen: Vad kan en sådan besiktning påvisa för bekymmer? Om båten gått på grund lär det ju synas tydligt? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Februari , 2011 Tja, det beror ju lite på om du köper från en firma eller en privatperson. Men en 2010´ a har väl ev garanti kvar till och med. Personligen så ser jag väl besiktningen som hjälp att göra en checklista över områden att förbättra eller en utomståendes bekräftelse på att båten är så bra som jag tror med mina rosa glasögon på? Tror också att en besiktningsman, som kostar en slant, borde kunna påpeka saker som du kan ta upp för att jämna till priset lite. Något behöver alltid fixas eller så är skicket på tex batterier, sprayhood eller tom segel inte det som du förväntat dig? Men en så ny båt kanske inte har direkta fel? Men som köpare så köper man ett utanpåverk, en finish... Och en så ny båt ger goda möjligheter att påpeka även små brister i finish? Vilken storlek talar vi om här? En så ny båt kan variera mellan 750´ upp till över 3 MSEK antar jag. Lycka till med hemseglingen... kolla bara att momsen är erlagd, du behöver antingen ett intyg av mäklare / säljare men det absolut bästa är att du får en kopia av första köparens kontrakt. Det bör gå att få fram för en så ny båt. Det skulle jag kräva i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 Februari , 2011 Båtar är båtar och kan ha allehanda fel. Även nästan nya... Det kan vara allt från små garantigrejor till (felaktigt) egenmonterade tillbehör och grundstötningar. Är det större pengar för dig (vilket det bör vara iom. att du ställer frågan) så anlita en besiktningsman! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Februari , 2011 Med tanke på vilket skick helt varvsnya båtar kan befinna sig är det en självklarhet att anlita en besiktningsman. Skulle vilja påstå, det är snudd på viktigare ju nyare båten är... Sedan kan man ju undra - varför säljer man en ett år gammal båt? Ekonomi och skilsmässa är kanske spontana tankar. Men det kan även finnas begravda hundar... Men det gäller att hitta en kompetent besiktningsman. Kan nog vara svårt att skilja agnarna från vetet. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men här kan i princip vem som helst titulera sig besiktningman. Vi hade en historia här i Sverige nyligen. En person köpte en några få år gammal båt av välkänt fabrikat. Båten besiktigades av en etablerad besiktningsman. Efter köpet leveransseglades båten hem och i frisk vind på Hanöbukten upptäcktes att båten höll på att sjunka, vatten över durkarna. Med viss tur upptäcktes att kulventilen på toalettens avlopp hade hoppat av bottengenomföringen. Genomföringen pluggades och båten länsades. Väl i hamn noterades att ventilen varit pågängad genomföringen med endast ca 1 varv! Hade besiktningmannen ruskat det minsta i ventilen hade saken upptäckts. Men det gjorde han inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Februari , 2011 En båt är ett komplicerat system med många detaljer som ha fel som kan gå att upptäcka vid en omfattande inspektion. Andra fel man fram vid nyttjande så dessa blir väl kvar efter inspektionen och får reklameras i efterhand eller fixas själv. Svårigheten är just avståndet till säljaren. Jämför med HR37:an som hade ett antal smärre fel som var opraktiskt att vänta på att leverantörens tekniker skulle dyka upp. Det är vid resan man ser bristerna och det blir då ett antal stopp om man ska vänta på hjälp ocg den egna verktygslådan kanske utnyttjas. Mer ju längre avstånd till leverantören. Besiktningsmannen har ett antal båtars historik med i bagaget som man själv saknar. Vanliga fel kan han därmed gå direkt på. Detta kan räcka mer än väl för att betala hans lön. Man därmed också friskrivit sitt eget samvete för att inte ha varit för blåögd. Det är lite roesenskimmer över båtköpet och de flesta köpare har inte alltid knackverktyget och fuktighetsmätaren mm. med sig. Ju nyare båt (dyrare) desto större nytta med besiktning. Den gamla räknar man ändå med att mycket är slitet och ändå ska åtgärdas under några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 16 Februari , 2011 Tack för synpunkterna Besiktning is it! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser