Marrexxx 66 Postad 15 Februari , 2011 eftersom Peter inte ville ha ngn politisk debatt om kinadieseln rrun så har jag tagit mig friheten att starta den här tråden. och jag inleder med att kopiera in Crabfishs inlägg därifrån Våra modernare motortillverkare har krav på lägre bränsleförbrukning och krav på minimala utsläpp. Det är därför som de tvingas lägga miljarder på utveckling av ständigt nya motormodeller för att klara ökande krav. Men hade det varit tillåtet för dem med att bibehålla 50 talets krav så hade de inte behövt göra så. Jämfört med bilar så hade SAAB fortfarnde kunnat sälja sin 93B. Vi som var med då minns hur den rök och luktade. Med dagesn biltäta samhälle hade det varit närmare katastrof om alla åkte omkring i sådanna bilar. Kraven har ökat. Det är därför motortillverkarna måste satsa miljarder på utveckling och vi får betala utvecklingskostnaden. BIlar säljs i stora volymer och därför blir kostnaden lägre per såld enhet men marinmotorer säljs i mindre volym och därför blir de dyra. Svårt? Balladdkopian köpte väll en kinamotor och hade en del synpunkter på den. Hur det är med RRun finns säkert någon som har erfarenheter av men generellt kan man säkert inse att det är en 50 talskonstruktion med lägre kvalitetsnivåer. Var i Thailand nyligen och åkte en el longtailbåt. På dessa sitter ett stinkande monster av liknande typ. Inte nog med att motorn låter och spyr ut avgaser. Hela skiten var som en oljig klump. Miljövänlig? knappast Just motorn på denna bild hade en låg tillgänglighet vilket slutade med att vi fick kliva av på på första stranden vi kom till och till fots gå till nästa (Pra Nang Beach) då motorn vägrade starta mer. Anser du att det är viktigt med tillängligheten på en båtmotor ska du nog fundera lite till om det finns något samband mellan pris och kvalitet. ::Harry:: .............................................................. crabfish Du har endel poänger. -, Att sälja dåliga produkter till lägre priser är en sak, men att sälja enklare produkter till ett lägre pris kan vara helt OK. Men innan man dissar dem bör nog ha klart för sig att samma utsälppsregler gäller för alla nya motorer. vare sig det står Penta eller RRUN på dem. (Men de är betydligt liberalare än de som gäller för bilar, något som visar sig i att katalysator, ngt som bilar haft i 20-är inte hör till vanligheten.) Och då är det kanske ändå en miljö och driftssäkerhetsvinst att byta ut en gammal Penta, Sabb eller O21 emot en ny Kina diesel, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 15 Februari , 2011 En helt opolitisk tanke jag har är den framtida tillgången på reservdelar. Eftersom det endast sålts ett fåtal sådanahär motorer i Sverige kan man tänka sig att på sikt kan detta bli ett problem, det kanske går att beställa direkt från Yangdong-provinsen ett tag (hur kul nu det är, och vilken tid tar det, och får man rätt grejor osv), men när fabriken byter modell, finns det då reservdelar..? Jag hade i förra båten en Vire 7 som finns i massor av båtar, en bra motor på många sätt. Den tillverkades i Finland och i Danmark fram till för en sju-åtta år sedan, i länder som ligger nära oss. Ändå är det idag bara två firmor i hela Sverige som säljer delar och till och servar maskinen, hur länge de fortsätter går ju inte att svara på. En motor som då sålts i en bråkdel så många exemplar av enbart en importör, hur länge forsätter de att hålla ett kostsamt lager? Därav mina tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Februari , 2011 Ok då kör vi här. Dock ingen politik, helst bara fakta. Dessa billigare asiatiska motorer är oftast av lägre kvalitet men gör inte så mycket om man har tillgång till billiga reservdelar. Har man sedan lägre krav på säkerhet så kan det fungera bra. Men många ser det som mycket viktigt att man kan lita på sin motor i kritiska situationer. Att äldre motorkonstruktioner har betydligt högre emmissioner med kväveoxider mm borde vara känt hos de flesta.ÄVen om kraven är generösare på sjön och man knåpat för att få igenom en motor i tester så kan dessa motorer aldrig mäta sig mot moderna motorer. Vi inför ständigt skärpta krav för sådant. Se bilden som visar kraven för dieselmotorer i trafiken. De flesta som köper dessa billighetsmotorer verkar fullständigt skita i miljön så länge det gäller deras egna plånbok. Till minussidan får man oftast räkna med betydligt högre bränsleförbrukning än en modern motor. Kortsiktigt kan en sådan här motor vara billigare men ser man över hela livscykeln så blir de knappast billigare. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 15 Februari , 2011 Om folk visste hur mycket av den teknik vi har hemma som är gjord i Kina skulle den här tråden se lite annorlunda ut. iPhone är tex bara att kasta, den är ju egentligen, åtminstone till vissa delar gjord i Kina, liksom en mängd andra mobiltelefoner. Kan också tänka mig att en hel del komponenter i våra europeiska bilar kommer från Kina. För att inte tala om tv, stereo, kläder, kaffekokare osv... Knappast kan man sälja en kinesisk motor i Europa om den inte uppfyller åtminstone minimikraven för CE-märkningen vad gäller miljö och bullerregler. Något som för övrigt brukar göra det svårt för de som importerar en båt från ett icke EU-land, även om den äkta jänke-v-åttan bara är några år gammal... Det går säkert att få riktigt bra kvalitet från en kinesisk fabrik, det hänger på vem som håller i kvalitetskontrollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Februari , 2011 Crabfish - Men om man säger så här Kanske är en Rrun motor av lägre kvalité än en sprillans ny Penta, men det kanske ändå är en mer tillförlilig motor än en gammal Penta. Och säkert mer miljövänlig också för när det gäller utsläpp så är enligt företagets hemsida den marina diesel version är konstruerad för att stå upp till de höga kraven som gäller inom EEC och de striktare direktiv som inträdde 2010. www.rrun.se Om man har en gammal båt och står i valet mellan att renovera en gammal motor och köpa en ny rrun kansde det är både miljövänligare och tillförliligare med en lågprismotor. När det gäller reservdelar så har du en poäng, Det är alltid en risk med udda produkter. Men å andra sidan så är det ju enkelt att beställa prylar över nätet från jordens alla hörn, och jag förstår inte varför det inte skulle funka att beställa reservdelar till en båtmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 16 Februari , 2011 Jo jag är mycket väl medveten om att en hel del kvalitetsprodukter kommer från Kina. Jag har en mycket bra iphone som är tillverkad i Kina. Föredrar även kinesiskt tillverkade laptoppar av fabrikat HP. Båda dessa är konstruerade i USA och tillverkade av Apple och HP med deras kravbild och övervakan på kvalitet mm. Har själv varit och jobbat lite på vårt företag i Kina så jag har viss förståelse för kinesisk produktion och tillvägagånssättet vid kopiering. Även våra produkter (utvecklade av oss) kopieras men inte bara i Kina utan av flera västerländska tillverkare. Men det vi diskuterade nu var denna typ av billigare marindieslar. Om man köper en västtillverkad marindiesel så bygger de ofta på en lasbilsdiesel eller annat motorfordon. De nyare är oftast konstruerade för låga emmisioner och låg bränsleförbrukning samt långa serviceintervall, helt efter lagkrav och vad vi konsumenter kräver för fordon. Dessa brukar användas i marinutförande men kräver då en hel del förändringar. Dessa nyare konstruktioner tyngs prismässig av höga utvecklingskostnader och dessa får konsumenten betala. Därför blir de dyrare. De billigare alternativen typ den diskuterad Rrun motorn bygger på äldre motorkonstruktioner och ofta kopiering av andra konstruktionslösningar. Till fördelen för dessa motorer är att de säljs i stora volymer och därmed kan man slå ut investeringar i produktionsutrustningar vilket ytterligare påverkar priset. Just att få upp volymerna är en kritisk sak för att få ned priset.Jämför med moderna bilar t.ex. Volvo med sina personbilsdieselar så kostar de inte mycket med än bensinvarianterna. (har själv en sådan från 2010) Jag är mycket tveksam till att utsläppen kommer ligga på låga nivåer då dessa billighetsmotorer när de använts ett par år. Även att hållbarheten på delarna skulle motsvara de dyrare alternativen. Men som nya kanske de blänker och ser ut som en riktig motor. Allt är inte guld som glimmar ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Februari , 2011 Det kan inte vara lätt att övertyga kunder om att en vara är prisvärd. Har man än gång bestämt sig för att en vara är dålig bara för att den kommer från ett visst land är det svårt att ändra uppfattning. Kanske är Rrun ett riktigt fynd. Att som företag stolt peka på sin AA rating känns väldigt konstigt eftersom företaget verkar ha funnits redan 2003. Att sköta företaget föredömligt två år i rad är väl inget att skryta med om det inte är nystartat. AAA är däremot betydligt svårare att uppnå med sina 10 år utan en enda miss i bokföring och utbetalningar. Kikar man på företaget bakom Rrun säljer de t. ex. även ett grävaggregat att fästa på trepunktlyften. Av bilden framgår att den inte skulle klara många dagars arbete om man nu inte bara gräver snö med den. Jag har aldrig tidigare sett att man valt att lägga hydraulrören från skopkolven på sidan av bommen. De läggs ovanpå bommen för att inte klämmas sönder. Stödbenskolvarna är helt oskyddade så de skulle repas omgående Själv har jag kört en kinesisk grävmaskin och en sådan skulle jag aldrig köpa. Hydrauliken var så usel att det inte gick att dra till en jämn yta utan skopan åkte bara upp och ner. Kanske var det bara fel på just detta ex. men jag har fått en bestämd åsikt som är svår att ändra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 17 Februari , 2011 jag tänker så här. att om en lågpris motor med 70 hästar kostar 50 papp och en Penta 150 då kan jag ju faktiskt köpa tre kineser till priset av en Penta. Och om vi antar att en kines håller i tio år så kommer jag att vara 77 år innan den tredje slitits ut, och red Men redan om 20 år är det väl tveksamt om en 70-tals båt med en 20 år gammal penta är så mycket hetare på begagnatmarknaden än den med en 10 år gammal kines under motorluckan. och då har jag ju sparat 50 tusen. Vad jag ocks säger är att jag tror faktiskt det finns en stor marknad som Penta mfl riskerar att missa. Och det är att bra och enkla utbytes motorere för äldre båtar. Jag kan förstå att den som köper en ny värsting båt för 1 miljon också vill ha en värsting motor. Men för många av oss med äldre båtar så blir det lite overkill att stoppa in en värsting motor. Till sådana båtar behövs det inte extra vassa kammar utan det duger med vad som finns i lagerhyllorna. Och här tror jag europeerna, Penta, mfl. måste tänka om. Än så länge har de kunnat sälja utbytes motorer, på sina namn, men om de inte passar sig kommer andra aktörer att ta över den marknaden. Det funkar inte att säga att man är bäst om kunderna vill ha good enough. Senast ändrad av Marrexxx | 17 februari 2011 | 18:50 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Februari , 2011 Hade inte tänkt lägga mig i en meningslös diskution men jag bara undrar var kommer VPs småmotorer från? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellanova 0 Postad 4 Maj , 2011 Inte för att det kanske spelar så stor roll men VP har under många år köpt sina smådieslar från Perkins. Nu tillverkar inte heller Perkins smådieslar utan köper dem från en japansk motortillverkare som heter Shibaura. Dom startade sin verksamhet på femtiotalet med att tillverka små traktorer och upptäckte snart att det var lika bra att tillverka sina egna motorer. Jag tror VP får använda en licens att köpa direkt från Japan. Hur mycket marinkonvertering som VP gör har jag inte blekaste aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bombard 0 Postad 25 September , 2012 Det är ett tag sedan det hände något in denna tråd. Försöker i alla fall. Kan konstatera att det finns kritiska synpunkter om lågprismotorerna från Kina. Det är emellertid märkligt att dessa motorer (TD Power Marin, RRUN) bara tycks säljas av mindre diverseföretag. Har haft en del kontakt med dessa och det förefaller som om de arbeter med motorerna på deltid. Tycks inte finnas någon riktig vilja att ens sälja motorerna. Om de inte lägger någon möda på försäljningen, hur blir det då med garantiåtaganden och service? Om nu motorerna har blivit bättre sedan förra året (det finns sådana indikationer) är det beklagligt att generalagenten i Sverige inte sköter agenturen. Motorerna TD Power Marin, och som i Sverige marknadsförs under namnet RRUN, säljs i hela världen. Tycker nog att motorn borde få en chans genom ett mer seriöst återförsäljarled i Sverige. Återigen, finns det någon som har erfarenhet av RRUN som marinmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 18 Januari , 2014 Jag har bestämt mig för att testa Rrun 21 hk som ersättare för Vp MD11. Dom har samma cylindervolym och liknande effektkurva, vilket gör att jag förhoppningsvis kan behålla s-drev och propeller. Har tittat på andra alternativ med fler hk, men de flesta har betydligt mindre volym och vridmoment. Rrun har högre effektkurva än de flesta alternativ upp till 2000 v/m, som torde vara ett ganska behaglig marchvarv. Rrun toppar 3000 v/m och MD11 på 2500, så 2000 v/m borde vara gött för Rrun, medan MD11an började låta och vibrera ansträngt vid 2100. Som kommentar till ovan kan jag tillägga att Rrun 21 hk är byggd på Kubota (Nanni 29 hk) block, men stoppar vid 3000 v/m i stället för 3600 för Nanni. /Johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelOberg 1 Postad 18 Augusti , 2016 Johan hur gick det med ditt motorbyte? Vad kostade den nya motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 Augusti , 2016 Kina brukar generellt kopiera andra tillverkare. Väldigt många bilar är t ex. rena kopior av västerländska modeller. Det är således inte säkert att de är "sämre".. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramunder 0 Postad 17 September , 2016 Har monterat rrun 58 HP i en Maxim med Vp 110 drev, har kört 2 säsonger utan några problem, kör med 17 x 16 propeller Varvar då Max 2750 v/min ca 9,5 knop, 2100 v/min = 7 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 18 September , 2016 (redigerade) Jag vet inte om jag tycker lågprismotor stämmer på RRun, i alla fall inte avseende just priset när det gäller att byta ut en MD11C. En RRun 327 (27 hk) kostar 44 000:- kr och en Vetus M3.29 (27 hk) kostar 55 000:- kr. Vist är priset lägre för RRun, men lågprismotor??? Nä, priset är inte så lågt att jag tycker det är en lågprismotor jämfört med Vetus. Sannolikt blir skillnaden större på större motorer Tillägg: För lågprismotorn är att det kanske funkar bätre att behålla ett gammalt S-drev med 1,66:1 utväxling, men det går att lösa med andra motorer också. Emot är nog kvalit'en, har för mig att det var någon här på MG som entusiastiskt installerade en RRun för att senare -inte lika entusiastiskt - konstatera att nu ger jag upp och byter ut min RRun. Mackey Redigerad 18 September , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 13 November , 2016 Johan hur gick det med ditt motorbyte? Vad kostade den nya motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 13 November , 2016 Johan hur gick det med ditt motorbyte? Vad kostade den nya motorn? Motorn har gått utan anmärkning. Båten är såld och jag har förstått att nya ägaren varit nöjd hittills. Totalt blev kostnaden för bytet ca 36000kr inräknat lite nya delar minus det jag fick för min begagnade MD11. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser