Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
mariaxxjonasson

Dieselvärmare till en daycruiser, är det värt priset?

Rekommendera Poster

Hej

Vi funderar starkt på att köpa en dieselvärmare till vår daycruiser 21,5 fot. Vi har en ruff för 2-3 personer.

Det är 3:e sommaren vi har båten nu i sommar och vi har inte övernattat speciellt ofta.

Jag funderar på om det skulle vara värt att kosta på sig en dieselvärmare. De nätter vi sovit över har inte varit särskilt bekväma, då man vaknat kall-svettig. Luften står stilla och det är både varmt och kallt på samma gång.

En dieselvärmare är ju trots allt ganska dyrt, men som jag kommit fram till den mest praktiskta värmar-lösningen vi kommit på.

Värmeljus och kupevärmare i all ära, men man kan inte ha på dem mitt i natten när vi sover.

Berätta gärna vad ni tror och vad ni har för erfarenheter.

//M.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en dyr lösning.... tyckte i alla fall jag när jag hade en daycruiser som jag nog använde som ni...

Jag skulle göra som jag gjorde då, tycker det räckte för mig:
Först så monterar man två fläktstyrda Electroluxventiler med solceller för luftväxling. Glöm inte att göra ett INLOPP in i kabinen också, annars blir det inte mycket luftväxling.

Sedan satte jag en liten gångvärme direkt på motorns kylssystem med två T-rör. En enkel sådan med två utblås. Värmaren måste tyvärr sitta utanför motorrummet ( annars så riskerar man att få med lite diesel-lukt in i kabinen - fråga mig inte hur jag fått reda på det... ) och så drar du två luftledningar.

En förbättring som funkade bra gjorde jag året efter. Eftersom jag kör när det är kallt ute också så delade jag av luftledningarna med en grej som gjorde att jag kunde välja att spruta luft på benen utomhus. Ska inte säga att det blev varmt under kapellet direkt men mycket behagligare iaf...

Allt detta löser inte problemet med om du sover över när det är kallt ute. Men du får en snabb, okomplicerad och billig förbättring. Vill du därefter ha en värmare till så är den oberoende av redan installerad gångvärme. En sådan färdig på plats närmar sig lätt tiotusen-strecket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våran båt är i samma storlek men en HT. Vi sover över så ofta vi kan så det blir många nätter i båten. Instämmer med föregående att god luftväxling gör mycket. Vid vattnet är fuktigheten hög och då är det bra att inte öka på den mer med fuktig utandningsluft. Vi har ett litet Wallaskök med en platta som också fungerar som värmare genom ett lock som fälls ner. Avgaserna leds ut via en skorsten. Nackdelen är ljudet så på sommaren är den avstängd nattetid. Jag har funderat lite på en dieselvärmare men kommer i år att prova en framåtstrålande fotogenvärmare som jag haft i många år. Fördelen är att den är ljudlös, går att ställa mot motorväggen och så kräver den inte någon ström. Nackdelen är att den inte har någon skorsten men jag har två nätöppningar för inkommade luft och en night & day solcellsventillator så det ska nog fungera. Jag får prova i vaket tillstånd först. 

RX-29W heter visst min värmare numera

http://www.corona.co.jp/en/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kostar några kronor men det finns ju fler alternativ.

Om ni har en Wallas spis så kan ni köpa fläktvärmelock och använda den som värmare eller deras lilla fotogenvärmare som ett billigare alt till värmare de få gånger det behövs. Eller det ultimata en värmare som har både värme och friskluft som deras nya Dt serie, tar både ute och inneluft och värmer upp. Mmmm sågs på båtmässan i veckan som var, Vill ha!!! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...