Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Yonaz

Uttern D68 eller D66 med inombordare?

Rekommendera Poster

Hej

Kan någon förklara för mig vad den stora skillnaden är mellan D68 och D66 med inombordare?

Samt hur är skillnaden mellan D66 som utombordare (150-200hk) och som inombordare med 4,3 MPI i form av känsla? Vilket anser ni blir bästa kombinationen?

Är ute efter något liknande helst ett par tre år begagnat.

Båten ska oftast användas med två vuxna och en 1,5-4 åring (om det nu spelar någon roll..)

:)

Senast ändrad av Yonaz | 15 februari 2011 | 00:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är vilken årsmodell båten har. D66 inombord blev D68 När den gamla D68:an ersattes 2010.(Den äldre D68:an lämnar jag helt utanför diskussionen då det är en helt annan båt.)

Jag har haft en D66 med en 250 Verado 2006 och de klara fördelarna med utombordaren är:

*Kapellgaraget som gör kapellet väldigt lätt att fälla.

*Veradons tysta gång och elreglage/servo

*Lägre priser då utombordsmodellen fanns tidigare än inombordaren 

Till fördelar för inombordaren så kan man lista:

*Bättre planerad sittbrunn till bekostnad av kapellgaraget.

*Större badbrygga

*Kök/pentry vilket var tillval på de tidiga utombordarna.

*Kanske en lägre försäkring om man inte kollar runt ordentligt.

Jämför utrustningen i de båtar du kollar på det skiljer lite mellan årsmodellerna de nyare har kök/spoltoa men det kunde även finnas kök i äldre versioner som var avsedda för den norska marknaden då tog man bort plottern som satt original i panelen och satte i ett kök över kylboxen på styrbordssidan. Vet inte om norrmännen inte hade råd med både kök och plotter?

Ang: plottern som satt i min 2006:a så var det någon Navman som inte dög till mycket så den åkte ut med en gång när jag köpte min båt 2008.

För att svara på frågan om inom eller utombord så måste du åka ut och kolla på två olika. Testa gärna att fälla/knyta upp kapellet (på inombordaren så måsta man binda upp kapellet på targabågen som inte finns på utombordarversionen.

Har du några fler frågor så bara ös på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha att D66 inombordare blev D68 2010 förklarar en hel del inkl mitt huvudbry.

Tack för all info! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...