Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
lindiero

Utombordare på Vega

Rekommendera Poster

Till min planerade jorden runt-resa så lutar det mer och mer mot en Albin Vega. Utrustningslistan bara växer och växer och gör att priset på båten i sig tvingas sänkas. Tog mig till Helsingborg (från Oslo) för att kolla in den Laurin 28 som jag tipsades om på Maringuiden och var enormt imponerad av båten. Problemet var enbart ekonomiskt då båten i sig var perfekt, stark som få.

Nu börjar jag dock kolla in Vegan mer och mer men har en viktig undring. Många är utrustade med Albin O21 bensininombordare och denna vill jag ärligt talat undvika. Sväljer enormt mycket bensin utan att för den delen vara särskilt stark är vad jag mest hör.

Frågan i sin tydlighet: kan det vara vettigt att sikta på en ny utombordare att använda som motor? 10-hästars som då drar mindre än vad bensininombordaren gör och ökar manövreringsmöjligheterna? Måste dock räkna med att använda den en hel del då exempelvis medelhavet ska avnjutas ordentligt. 

Sidofråga: hur stor är vikten av en Volvo Penta-inombordare istället för de båda andra alternativen? Har rankat VP-inombordaren högst själv och letar som främst efter en Vega med en sådan, är det rätt tänkt eller ligger utombordaren bättre till?

Sista fråga (ursäkta det jobbiga inlägget): då inombordaren räknades in som barlast i den ursprungligt byggda Vegan, om man tar bort inombordaren, hur barlastar man smartast efter det då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med siats frågan först, så svaret i korthet - det behöver du inte bry dig om.

De motorer som Sailguide  säger att det kan sitta i en vega väger mellan 100 (albin 022) och 200 kg (VP MD7). Tar du bort motorn och olje/besintanken, får du en massa plats att ha prylar. Den minskade vikten spelar ingen roll, du kommer ändå att plocka ombord minst ett ton med grejor.

Lite skämtsamt brukar jag säga tt det finns två fördelar med aktersnurror. Det är det två skruvarna som de sitter fast med. Bara att lossa och ge maskinen en liten knuff akterut, när inge ser en - så är man av med det eländet.wink Det är inte lika lätt att bli av med en innombordsmotor på 250 kg när den krånglar.

Det finns ytterligare en fördel till med akternurror. Man måste segla mycket mer. Det är ett elände att gå med aktersnurra på en segelbåt om det gungar.

Olle landsell slängde ur dieln på havsfidra Goodwin II innan han seglade till Sydamerika. Motorn skulle bara krångla ändå och han behövde stuvutrymmet. www.dromresan.com/bocker/landsell.shtml. Låna boken och läs. Alla böcker kan beställas på bibliotek om de inte har dem hemma.

Det där med att utrustningslista bara växer. Det gäller ju att prioritera bort sånt som inte är nödvändigt. Om L28 var den som var uppe i en annan diskussion, så hade den väl det mesta i utrustningsväg som du behövde. www.blocket.se/helsingborg/Laurin_28_31636495.htm?ca=11&w=3

Skall du köpa en gammal vega och utrusta henne så att du kommer upp i samma utrustningsnivå, så blir det säkert mycket dyrare än L28, som förutom att den är välutrustad  är en mycket bra båt för en sån seglats som du planerar att göra.

Låna Göran Sederströms bok Från hav till hav på biblioteket. biblioteket.se/default.asp?id=8227&extras=508940/ID

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borde vara rätt bra med en inombordare om man skall långsegla . kan ju hända att man behöver åbäket i farliga situtioner då är inte en utombordare nånting att ha. dränks  eller vispar i luften. finns nästan inga fördelar att ha en sån . en 021  är väl inte direkt stor eller svår mekad. en ny 4taks utombordare är nog bra mkt krångligare.

bara mina tankar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Ballad_kopian.

En pålitlig inombordare är en viktigare säkerhetsdetalj än man kan förledas att tro. En utombordare fungerar bara i smult vatten och har inte alls den dragkraft en deplacementbåt kräver i grov sjö och vind.
Dessutom är det notoriskt svårt att finna bensin i sjömackar, det blir till att släpa bensin långa sträckor.

Dessutom, om man väljer en så olämplig båt som Vega behövs en ordenlig inombordare - långfärdsutrustad och -lastad kommer den ha så låg stabilitet och dåliga kryssegenskaper att den knappast kommer att kunna segla sig fri från läländ i grov havssjö och riktigt hård vind utan motorhjälp. Och då duger ingen utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla erfarenhet av O21 är att den inte är särskilt bensintörstig, betydligt mera lättmekad än en utombordare.

Som någon påpekade så hänger en utombordare halva tiden i luften, eller är dränkt, det avgör i mitt fall till inombordarens fördel.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, klar fördel inombordaren alltså... Gillar dock din syn på utombordare, Tommy, och hoppas att jag om en del år tänker på exakt samma sätt! Inför denna resa tror jag dock att en motor faktiskt skulle kunna ha sina fördelar...

Det största problemet med Laurinen handlade egentligen om pengarna. Han ville ha full betalning direkt och det var inte möjligt för oss. Vi hade tänkt oss en rejäl handpenning och full betalning då vi hämtar båten i april men det var av diverse omständigheter inte möjligt. Dessutom hade det inte ens i närheten stannat vid 140 000 även om Laurinen var duktigt utrustad. Livflotte, epirb och framåtseende ekolod är bara tre exempel på många dyra saker vår lista har förgyllts med. Det framåtseende ekolodet kan diskuteras men då vi kommer att hushålla på en hel del okända vatten så tror jag att det kan vara användbart, i synnerhet då det fått mycket bra kritik överlag.

 

Över till motorerna. Även här ska jag lyssna på er och har spikat en inombordare. Däremot kan jag säga att det är en viss prisskillnad på de Vegor som har Volvo Pentan och de som har Albin-motorn. Ett konkret exempel brukar vara en skillnad på runt 10 000 kronor om vi räknar med att båda är i bra skick och någorlunda lika gamla. Ser det som betydligt mer lockande med diesel än bensin både av säkerhetsskäl och bränslesnålhet. Tänker jag rätt eller fel? Rent konkret så har jag exempelvis hört från flera Albin-ägare att Albin O21-an drar 2 liter/h och Volvo Pentan bara litern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med min syn på aktersnurror menar att jag är mycket negativ till den typen av motorer och skulle aldrig kunna tänka mig en båt med en dylik, så stämmer det.

Jag har under 50 år haft en del kontakter med aktersnurror och de har i regel varit negativa. Det är väl den aktersnurran som jag har på min bohusjulle som aldrig varit till något probnlem.

Skall man ha en båt med motor, så skall det va en inombordare. Anars kan det kvitta. Då är det nästan bättre med kinesisk vrickåra à la Sven Yrvind.

Normalt sett betalar man handpeng och resterande belopp är man tar över båten. Betalar man hela summan bör man ju ta båten i besittning och flytta på den direkt. Det är nog inte möjligt just nu. Sen är det ju frågan om om han får sålt båten före April. Det är inte alltid så lätt att sälja gamla båtar. Sen dyker det säkert upp flera intresata objekt, men dom behöver ha ugefär den utrustningen som L28 hade. Att köpa ny utrustning kostar i regel multum.

Av din lista är ju livflotte och Epri är  ok , men framåtseende ekolod skulle jag stryka från listan direkt. Om du mot all förmodan fick se nåt på det framåtseende ekolodet, då är det redan för sent.  Man måste nog va mer förutseende än så.

tommy



Senast ändrad av toaen | 15 februari 2011 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns grymt att ge sig på att segla jorden runt i en Albin Vegasmiley

Finns det någon som har gjort det förut????

Jag vet ju att det finns dem som gett sig på att korsa Atlanten i luftballong och liknande, men men...

Skulle det förresten inte vara smartare att utgå från USA och försöka finna en lämplig båt där? Priserna är ju så mycket lägre i alla fall på motorbåtar, men jag tror det gäller även segelbåtar. Sen är det ju inga problem att segla hem både tull- och momsfrittsmiley Kanske tom sälja med liten vinst hemma i Sverige när du kommit hem från äventyret?

Bara en tanke....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå.

Det finns de som seglat jorden runt i en Vega. Lämpligt eller inte, ja det kan man fråga sig.

Det är nog viktigare vem som gör det, än om man gör det.

Liten och lätt båt?

Ja , det kan vara en fördel med en lätt båt, den går uppe på sjön, istället för igenom sjön. Påfrestningen blir mycket mindre. Gungar? ja det gör det nog.

Lastar man för mycket i en liten båt är man nog helt fel ute, okunnig, ja kanske. Man får nog rätta lasten efter typ av båt oavsett vilken båt. Lastar man så mycket att man inte kan kryssa är det för mycket, då spelar det inte någon roll vilken båt man väljer.

Dieselmotorn MD6 väger 165 kg inklusiv backslag/reversering. Motorn sitter relativt sett lågt i en båt, kanske bör man ersätta vikten med barlast. 165 kg på samma ställe som motoren är inte lätt att ersätta med samma vikt på samma yta.



Senast ändrad av jaskjask | 19 februari 2011 | 17:21



Senast ändrad av jaskjask | 19 februari 2011 | 17:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite märkligt med alla ifrågasättanden av Vegan som långseglare. Tillräckligt många har väl nu långseglat/seglat jorden runt i Vegor för att eliminera tveksamheterna.  

http://www.vegaklubben.se/wpt/view/53/253/20253/

Jag tycker man ska läsa Roger Taylors ( en av Englands mest erfarna långseglare) åsikter om båtval etc.  Han seglar själv en Corribee 21:a och har gjort både Grönland, Svalbard etc,  och andra oerhörda utmaningar med en båt som de flesta teoretiker på olika forum skulle diskvalificera som oceanduglig.

http://www.thesimplesailor.com/index.html

fair winds,

Leif, Göteborg
( som seglar en Junker 22:a som också skrattats åt som långseglare. Visade sig dock med John Holden Foley vid rodret klara full storm på Biscaya utan större problem, sen vidare till Tahiti.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...