Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Flayban

Ankarspel med bryt

Rekommendera Poster

Hej på er!!  

Ska nu montera ett ankarspel på en Bavaria 40.

Spelet ett Power IL Skipper 16mm blyad lina.

Ankardävert/Bygelrulle Lång 600mm

RF 20kg ankare.  

Min fundering är fästet i akterspegel vid ankardävert/bygelrulle, det kommer att uppstå en stor hävstångs. Tänk er att vinden vrider och kommer från sidan, då ska 10 ton segelbåt med rigg hållas fast via 600mm hävstång som har en fästplatta på 120X120. Givetvis så kommer det att monteras en förstärkning på insidan. Ska monteras likvärdigt med det på bilden (Bavaria36)  

Vad har ni för uppfattning av det.  

//Jonas  

bavaria40.dinstudio.se

Senast ändrad av Flayban | 14 februari 2011 | 20:44

post-10007903-1394236613,8335_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut kan man tänka sig att belastningen blir för stor... vid väldigt kraftig sidvind?

Det finns en fråga till här. När jag köpte ankarspel för aktern så frågade jag de leverantörer jag var intresserad av följande: Kommer jag att behöva lägga linan/ bandet på en knap när vinden ökar?

Ja, sa alla utom en leverantör (den som jag, givetvis, köpte av senare)

Så för mig innebär det att du bör fundera över om du i ökande vind behöver belägga din lina på en knap? Vilket gör att du kan hissa upp ankarfästet, utan belastning, då knapen ligger högre upp? Vilket innebär att ankarfästet inte används i det läget.

En fundering som jag hade i alla fall...  min levarantör hade för övrigt lite kraftigare fästen...

Senast ändrad av Funkis | 15 februari 2011 | 08:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, inte min mening att kapa tråden för reklam. Men eftersom det är en liten ingenjörsfirma som ju hade kraftigare fästen så? Jag upplevde de visste vad de snackade om... www.anchor.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urs! Nä det bandspelet kommer bara krångla och hur kan en ankarspelsleverantör säga att du inte behöver lägga runt en knap??? Hur kan han veta hur din installation är gjord? Gör en förstärkning och ev en lina du kan förankra i rullen typ som ett stag om det är oro för extra dåligt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis, de hade mycket bra info på sin hemsida, men jag hittade ingen info om vilken dragkraft bandspelaren rullar in med. Jag hittade inte heller någon uppgift om hastighet. Dragkraften och bandhastigheten borde väl dessutom bero på hur mycket lina som finns på trumman? Hittade du några fakta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp blylina eller kätting istället! Tänk som det kommer rycka och fläcka i båten när det stumma bandet är spänt. En blylina eller kätting är snällare mot ankaret i botten och båtens rulle samt infästning av ankarspel pga av vikten i lina/kätting gör ett naturligt svikt. Mjuka ryck istället för det vårdslösa bandet.

Bara ett tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett sånt spel i en tidigare båt. Föregående ägare hade monterat ett vanligt Ankarolina-band istället för orginalet precis när jag köpte båten. Spelet drog av det när ankaret fastnat i botten!

Vad gäller hastigheten så tycker jag det är jämförbart med andra spel. Fullt OK med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl inget som är så stumt som en spänd kätting.

När jag ankrar säkrar jag kättingen via en gummidämpare alá brygg-ryckutjämnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det är fel! Kätting är mest flex i pga att den tynger ner redigt och när det kommer ett ryck så skall hela längden rätas ut och det blir ett mjukt ryck som efter sjunker ner ljupt igen. En kätting är aldrig helt spänd när rycket kommer. Band händer ingenting och helt plötsligt rycker det som bara den PANG

Kätting eller blylina helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en teori du har eller en praktisk erfarenhet?

Jag har 80 m kätting, jag skrev att en spänd kätting är stum.

Det är i en besvärlig  situation vi diskuterar ankring i denna tråd.

Håller med om att i en normal situation är kättingen mjuk.

När den är sträckt är den lika stum som en järnstång.

Haver ankrat i utsatta positioner och har känt rycket när kättingen sträcks upp.

http://lasselundell.se/page16.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart rycker det med vad du än har men det jag försöker förklara är att kättingen går snabbare tillbaka och ger lite svikt igen. Men oavsett så är ett band stumt och har ingenting som sviktar innan. När vad du än har är stäckt till max så smäller det i rycket. Ja jag är uppvuxen på havet och låg i kojerna på fiskebåtar redan som bebis och rullade sen har havet varit en passion hela tiden. Har ankrat med kätting, treslagen lina, blylina och band och mitt val är från aktern blylina och fören kätting om vi pratar fritidsbåt.

Jag skall inte försöka övertala, ville bara göra ett inlägg om vad som kan vara att tänka på.

Dragga lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt svar talar inte om när och hur du ankrade med kätting, och under vilka omständigheter.

Fiskebåtarna på västkusten (det är bara dom jag har 40 års erfarenhet av)  hade ingen ankarlina/kätting utan tog trålwiren och kopplade i ankaret när de skulle ankra. Men som bebies kanske du inte snappade upp det.

Lina eller blyat (nästan som gummiband)  rycker inte så stumt som kätting eller band.

Jag har praktisk erfarenheter av kätting i dåligt väder.

Jag har inte varit bebis om bord i båtar, vad jag kommer ihåg, men har haft egna båtar sedan 1952.

Att kättingen går snabbare tillbaks är ju ingen tröst, då är redan (det stumma) rycket fullbordat.

Jag har oxå blyat i aktern och kätting i fören, utmärkt kombination. 15 Kg  Bruce akter och 20 kg Delta i fören.

Jag skall inte försöka övertala, ville bara göra ett inlägg om vad som kan vara att tänka på  samma här se upp med stum kätting när det piper i.

Så se upp med kättingrycket när det piper i och den är sträckt.

http://lasselundell.se/page4.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog de flesta förstår vad jag menar. Blylina = gummiband... intressant, testat på fiskebåt då eller? Stora båtar kan man ju inta ha så mycket annat än kätting och självklart rycker det mer i en tung fiskebåt eller liknande allt annat som lina och band skulle inte hålla :-D Ja jag är också uppvuxen i västkustfiske Norra bohuslän och vinchade trålar innan jag började skolan och fiskar bara som amatör numera eller ganska lite faktist, blir bara makrill och hummer som så många andra.

Mina inlägg startade med en kommentar till ankarspel på segelbåt med rulle och det är det mina tankar och erfarenheter är speglat mot.

Vi skall inte disskutera när jag tror vi förstår varandra innerst inne :-)

Å riktigt granne feskebådar kan vi prada om e annan gång ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att då återgå till trådskaparens fråga - vad vi ansåg om den lösningen - så tycker jag nog att det är öglan upptill på ankarbeslaget som i mina ögon ställer till det.

Vare sig det är lina, blyad lina eller band så tvingas det genom den där öglan?

Syftet, vad jag förstår är bara att tvinga även ankaren in där när man ska upp den sista biten... kan man tänka sig att man tar bort den öglan och enbart använder beslaget när man lägger i ankaret samt sista biten när det ska upp?

Då får du självklart även peta upp linan / bandet på ankarrullen för att ankaret ska lägga sig där. Samt sedan spänna upp ankaret på beslaget med en lina för att straffa in det hårt. Ett moment till? Men annars så tror jag att sidkrafterna blir för stora vid ökande hård sidvind. Det beslag jag köpte har en styrning i nedfällt läge, en u-fals, samt är fäst med 8 st kralliga bult. ( www.anchor.se/ankarrullar.html#prod6 ) Men min akter ser annorlunda ut än din... kolla ändå om inte du kan få utrymme för det beslaget?  Finns även andra beslag, i engelska butiker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag  har samma frågeställning för min First 40.7. Men många båtar har ju denna typ av dävert på akterspegeln utan att lyfta ut linan etc som föreslås ovan. Så borde ju gå.... Sett tips i annan tråd att förstärka akterspegeln på insidan genom att fästa en 25 mm plywoodskiva som täcker stor del av akterspegeln. Plasta ellr sika fast, osäker på vad som är bäst.

Intresserad av erfareneheter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...