Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
SwedenSF

Unik möjlighet att segla i norra ryssland

Rekommendera Poster

 

Hej alla!

I juli-augusti i sommar så ordnas en regatta i norra ryssland. Regattan ordnas av RUSARC, företaget bakom Peter I - båten som satte rekord förra sommaren genom att vara först med att segla både nordost- och nordvästpassagen under en säsong.   Regattan är uppdelad i två etapper  

Etapp 1: Cruise in company (ej tävling).

Datum: 1/7 - 16/7 2011. 

Rutt: S:t Petersburg - Ladogasjön - Onegasjön - Vitahavskanalen - Solovki - Arkhangelsk. 

Inga speciella krav finns på båtar för att delta i denna etapp.

Etapp 2: (Tävling).

Datum: 17/7 - 18/8 2011

Rutt: Arkhangelsk - Russkaya Gavan (Novaja Zemlja) - Mys' Zjelanija (Novaja Zemlja) - Franz-Josef Land - Spitsbergen - Tromsö.

Tekniska kraven för att delta i denna etapp finns att ladda hem här: http://rusarc.ru/wp-content/uploads/techeng.pdf  

Anmälningsavgiften är ¤2000 per etapp eller ¤3700 för båda (fast logistiskt sett det blir nog rätt svårt att endast delta i etapp 2).

Kort sagt är detta en rätt unik möjlighet, främst eftersom Rysslands inre farvatten är enligt lag stängda för icke-ryskflaggade båtar. Det verkar som att reglerna kommer att luckras upp i framtiden men det lär dröja 5-10 år till. Efter Sovjets fall så har endast ett 10-tal utländska båtar seglat här, och inga svenska vad jag känner till. Allstå blir (eventuella) deltagande svenska båtar historiska på sätt och vis.

Bland platserna som man kommer att passera finns både Ladoga (Europas största sjö) och Onega, som både har stora skärgård  liknande den längs Sveriges kust men som är oexploaterade på ett sätt som stockholms skärgård var för 100 år sedan, om ens då. Därutöver planeras besök i Kizji där den 28-meter höga träkyrkan ligger som byggdes utan en enda spik.  

Färden fortsätter genom vitahavskanalen - ökänd för att ha byggts av fångarna i Gulag. Därefter Vita havet med besök på Solovki - ön där en av rysslands största kloster ligger, idag åter verksam efter att ha varit en gulag-läger under sovjettiden  

I Arkhangelsk börjar tävlingen som tar båtarna till Russkaja Gavan' (Rysshamn) på ön Novaja Zemlja (Nya landet). Återigen en unik möjlighet eftersom denna ö är stängd till och med för civila ryssar (det går inga civila flyg hit). Här provsprängdes många kärnvapen under 50- och 60-talet, däribland den största i världshistorien (den sk. Tsarbomben). Jag har läst om hur hela berg förändrades efter jordskred till föjld av de underjordiska sprängningarna. (Det är dock osannolikt att man får besöka just dessa platser). Sedan Mys Zjelanija (Hoppets Udde) på norra änden av Novaja Zemlja. Här kommer man hjälpa till att städa platsen från all skräp som har samlats här från forskningsstationens verksamhet under det senaste halvseklet.  

Anmälningsdeadline är 1/3 2011. Officiell info finns på http://rusarc.ru/wp-content/uploads/invitation-to-the-Adventure-Race-80dg.pdf  

Hör gärna av er till mig om någon är intresserad. Jag är en svensk bosatt i S:t Petersburg och är beredd att hjälpa till med att ordna seglingen och ev. vara medlem i besättningen.

Man kan även vara med som paying crew. Mer info finns här: http://rusarc.ru/wp-content/uploads/invitation-for-tourists.pdf  

Mvh, Andrei Svensson



Senast ändrad av SwedenSF | 14 februari 2011 | 14:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl uppe vid Arkhangelsk, finns det möjlighet att vända åter samma väg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är möjligt  att återvända från Arkhangelsk. Den enda frågan är de ockeravgifter för lotsning som man har flaggat med men det är en förhandlingsfråga som verkar vara på väg att lösas. I varje fall så ska avgiften på ¤2000 per båt täcka lotsavgiften på ditvägen.

Var på en presentation om projektet idag. Fyra utländska båtar har redan anmält sig, bl.a. från Tyskland, Tjekien, och Lettland. Fick även reda på att det är möjligt att anmäla sig även efter den 1/3 men man bör inte dröja för länge eftersom det tar ryska byråkratin 60 dagar att utfärda ett tillstånd för en utländsk båt att segla in i rysslands inre farvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det brukar alltid vara problemet med att segla till Ryssland - dessa krav på officiella inbjudningar, lotsar och absurda kostnader. Det är tyvärr väldigt litet som ändrats sedan jag för första gågen seglade till andra sidan, Sovjetunionen 1989.
Man kan ju inte gärna tolka dem på annat vis än att man faktiskt inte vill ha besökare.

Hursomhelst - det skulle ha varit intressant att ge sig iväg åt det hållet. Men med högst 8 v tillgodo kan det inte bli fråga om annat än Arkhangelsk t.o.r samma väg. Men inte till vilket pris som helst.

Ett klart besked om villkoren och kostnaderna för returresan är en förutsättning innan jag eventuellt går vidare. Ett annat problem är att arrangörssiterna bara är på ryska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, saker och ting förändras sakta men säkert. En nyckel till förändring är att man i Sverige ställer krav på ömsesidighet och ser till att dessa framförs av politiker. Ryska båtar får ju gå igenom Göta Kanal utan några som helst problem. Jag träffade norska generalkonsuln på mötet igår och betonade vikten av just detta. Och i och med att Petersburg tog emot Tall Ships Races i 2009 så ökar kontakterna och jag tror att politiker här i Ryssland också börjar inse det absurda i systemet. Att förändra saker och ting rent praktiskt, speciellt här, är en lång process, men som jag skrev så tror jag att det kommer att ske på 5-10 års sikt.

Nja, på sajten finns det väsentliga även på engelska:

http://rusarc.ru/blog/2011/02/adventure_race80dg/

Numera finns även översättare på nätet. Dessa är långt ifrån perfekta men de översätter ryska-engelska tillräkligt bra för att få en uppfattning om vad något handlar om.

Angående villkoren så är läget som följande: Reglerna i ryssland kräver en lots per utländsk båt på ryska inre farvatten, vilket blir dyrt. Man förhandlar om att det ska bli en lots per fyra båtar. Om detta går bra så ska det även gälla tillbakavägen. Jag hör av mig när vi får mera info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg också att det fanns en länk till engelsk text, men den fungerade inte. Det gick inte att öppna den sidan.

Har själv haft en dröm om att segla till Kirkenäs via de inre ryska vattenvägarna. Ray Glaister beskrev ju en sån seglats på sin hemsida. Dessvärre är sidan borta sen några år. Försökte även mejla till honom men fick aldrig något svar.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

hade jag fått betalt 3700 euro / dyngn, skulle jag kunna tänka mig att segla i Norra Ryssland.

:)

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Synd att Glaisters berättelser inte finns att läsa längre. De var intressanta.

Jag träffade en gång en svensk som med rysktalande hustru tog sig till Svarta Havet via Moskva in en Laurinkoster. Men det var i början på 90-talet när det var något slags vacuum i bestämmelserna efter Sovjetunionens fall. Tyvärr  finns mig veterligen inte hans erfarenheter publicerade .

Du får väl hoppa på och gasta om det blir någon resa. Men Kirkenäs lär vi inte komma till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade Ray Glasters hemsida via Wayback mashine och kopierade ner den till hårdisken på min dator. Trodde att det var den externa hårdisken jag har på denna datorn, men när jag kollade fanns den inte där. Hoppas den ligger på laptoppen.

Dessvärre är hemsidan, av naturliga själ, på engelsa. Har kämpat och försökt läsa och maskinöversätta men det är inte alltid lätt att förstå vad han menar. Men i stort hängde jag nog med. Som Bohusläning har jag ju nästan inte ens lärt mig svenskawink

När Glaisters hemsida var som mest aktuell för mig råkade jag nämna det för vår företagshälsovårdsläkare. Hon var från ryska karelen och hon och hennes syster hade flytt därifrån tillsammans med sina förädrar. Läkarbesöket blev mycket långt och jag är inte ens säker på att vi hann med anledningen till besöket.

Visst hade det varit intresant att segla genom ryssland och varför kan du inte segla till Kirkenäös och ta norska kusten hem?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade på Ray Glaister och fick en hänvisning på Ellennet. Dock gick det inte att komma in där.

Provade även den länken jag hade i datorn och fick samma svar. Har man lagt ner Ellennet eller är det nåt annat strul?

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror (och hoppas) inte att Ellennet är nedlagt. Men det var iofs ett tag sedan jag var där och kikade.

Jag seglar gärna från Kirkenäs längs norska kusten och hem, ärligt talat kan jag tänka mig att segla i stort sett överallt i hela värden - om jag fick.
Problemet kan sammanfattas i de tre orden som är intimt förknippade med varandra; arbete - tid - pengar.

Det tar helt enkelt för lång tid, 8 veckor är max jag kan avsätta under en sommar än så länge. Och jag skall inte klaga, det är betyligt mer än vad de flesta löneslavar kan skrapa ihop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag tror (och hoppas) inte att Ellennet är nedlagt. Men det var iofs ett tag sedan jag var där och kikade.

Jag seglar gärna från Kirkenäs längs norska kusten och hem, ärligt talat kan jag tänka mig att segla i stort sett överallt i hela värden - om jag fick.
Problemet kan sammanfattas i de tre orden som är intimt förknippade med varandra; arbete - tid - pengar.

Det tar helt enkelt för lång tid, 8 veckor är max jag kan avsätta under en sommar än så länge. Och jag skall inte klaga, det är betyligt mer än vad de flesta löneslavar kan skrapa ihop.

Beträffande Ellenet - nåt lurt är det. Har försöt gå in några gånger under eftermiddagen men får samma besked - Förbjudet.

Har man jobbat med serviceyrke, som jag, har det varit svårt att få mer än tre veckor sammanhaängade per sommar. Dessutom var det lättast att få ledigt före midsommar eller i Augusti. Har man då en fru som har ungefär samma premisser, så blev det antingen väldigt tidig eller väldig sen semester.

Det var bara 2004 som jag lyckades utverka 8 veckor sammanhängande ledighet. Dvs jag talade om för min chef vad som gällde. Han protesterade en aning och han fick ganska bra på tafsen (verbalt). Efter det var det ingen som sa ett knyst om att jag begärde 8 plus 2 veckor ledigt. Jag hade  en del andra tungt vägande besked att ge honom vid samma tillfälle och han hade inte så mycket annat att göra än att lyssna och acceptera.

Efter det har jag inte haft något på fötterna för att va lika tuff, så det har varit tre veckor som gällt.

2004 skulle jag segla en båt från Skellefteå till Stockholm via Haparanda. Är en bohusläning så långt hemmifrån så får man ju passa på och ta det tillfälle som bjuds. På Planeringstadiet fick jag seglatsen till 800 distansminuter. 100 distansminuter i veckan tyckte jag va lagom takt, därav åtta veckor. Nu blev det 1000 distansminuter och jag hade nog kunnat utnyttjat 5 veckor till om jag haft tillgång till dom. Det finns alltid oerhört mycket att se - bara man har tid.

Att segla Skandinavien runt på åtta veckor är ju i tuffaste laget.

Jag gjorde en hastig uppskattning och kom fram till att det är ca

1000 distansminuter mellan Stockholm och Arkhangelsk

700 distansminuter mmellan Arkhangelsk och Kirkenäs

1500 distansminuter mellan Kirkenäs och Kungshamn

och sen är det väl ca 600 distansminuter kvar till Stockholm om jag inte minns fel.

Jag mätte på en väldigt grov karta i Sea Clear så det är ju bara mellan tummen och pekfingret

Jag hittade Ray glaisters hemsida på min laptopp, som jag skyndsamt kopierade ner till min externa hårddisk.

Han gick till Ryssland 7/6 och var i Vardsö i Norge 15/7. Varje dag är redovisad med hur lång distans han gick, så utifrån det kan man ju räkna ut hur lång färden är mera exakt. Dessvärre tar det lite längre tid att läsa igenom all text än att ta det mellan tummen och pekfingret Jag har för mig att det bara var några enstaka tillfällen han seglade mer än ett dygn. Ombord var det ju han och hans fru. Plus lots i Ryssland Jag har för mig att han fyllde 69 eller 70 år i Norge.

Den tanken jag hade var att ta resan i ettapper, med star ti Stockholm och övervintring i tex Kirkenäs och sen gav det sig väl hur resten av resan blev.

Nu är ju norrmännen tuffa när det gäller att tillämpa momsreglerna så bara det gör ju att det inte längre kanske känns realistiskt. Men nog hade det varit intresant att göra resan.

Möjligtvis kan man nå Ray Glaisters hemsidan på denna adress; web.archive.org/web/20061207011204/home.clara.net/rayglaister/index.htm

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl se om Ellennet. Det kan ju vara tillfällig hicka.

Angående distanser så brukar vi under vanliga sommarsemestrar, som vanligen är blandade havs- och skärgårdsseglingar runt Östersjön och/eller Västerhavet, i snitt hamna på ca 23 sjömil/dygn.

När vi seglade Västeuropa runt så blev dygnssnittet bara 12,7 sjömil, inklusive Frankrikes kanaler. Men det är klart, det fanns mycket att se och det blev en del långa upphåll, bl.a runt jul/nyår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Herr Nobbing, tyvärr.
Båten de hade var en mörkblå Laurinkoster eller möjligen en Allegro/Vagabond eller något annat spetsgattat, minns inte klart på den punkten.

Hursomhelst - tack för länken - spännande läsning! Jag när en dröm att gå ner den vägen. Men troligen får jag väl nöja mig med rutten Donau till Svarta Havet. Inte fy skam det heller!

Fast när jag läst igenom berättelsen är det inte uteslutet att de var dom ändå - dom kan ju ha bytt sin Fingal mot något annat efter resan.



Senast ändrad av Eilean | 24 februari 2011 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...