Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
politby

Bästa sättet att skära/såga med precision i glasfiber?

Rekommendera Poster

Hej

Ismaskinen i min båt har gett upp och i stället för att köpa en ny från USA (svindyrt) tänker jag ersätta den med ett skåp.

Jag måste då göra urtaget i skottet lite större och behöver då kunna skära med precision så att det blir extremt fina och raka kanter där jag sedan sätter in skåpstommen. Det får absolut inte spricka i kanterna.

Vad är bäst att använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tja du, hade du sagt att att du hade panelen lös så skulle jag föreslagit vattenskärning ;)

Jag hade nog börjat med att exakt mäta upp och rita hålet på skotten så stort det ska vara, sen fixat en dremel multi eller liknande verktyg med skärtrissa på. Sen se till att att man bra stöd för båda armbågarna innan man drar igång. Koppla in en damsugare och fäst slangen ngnstans i närheten så du inte sprutar ner båten med glasfiberdamm. Hör med ngn maskinhandlare vilken trissa de rekomenderar för att skära i glasfiber med (om det nu är det skottet är gjort av).

Lämna ngn millimeter om du är osäker kvar på kanten så att du kan slippa dig ner till rätt mått.

Jag hade nog oxå tejpat med en bra maskeringstejp där du ska skära, blir lite bättre kanter då. Självklart gör markeringarna vart du ska skära på tejpen då istället.

Alternativt om du har platsen så finns det ju även minicirkelsågar att använda, med då får amnse upp så att man inte repar underlaget (dvs tejpa under)

Kan för närvarande inte komma på ngt annat.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag prova med en sk japansåg, Rita upp en rak linje o såga, Sen får man ev slipa lite för att få en jämn kant. Kan även gå med en sk fanersåg. Köp en lite dyrare såg så blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japansåg i glasfiber? har ni läst överskriften på frågan innan ni svarar?

Glasfiber sågas lämpligast med en vinkelslip försedd med diamantklinga eller stenklinga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fein Multimaster är en väldigt använbar maskin, för att såga i glasfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också rekommendera Fein Multimaster. Lite dyr men användbar till det mesta. Bosch har ju en billigare motsvarighet också, har inte testat den men antagligen gör de samma jobb.

Senast ändrad av Faderullan | 14 februari 2011 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har enbart positiva erfarenheter av att ha sågat/kapat glasfiber med vinkelslip och en vanlig kapskiva för metall. Det går lika lätt som att skära smör med en lödkolv och snitten har blivigt knivskarpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också använt en kap. Funkar, går lätt... lite för lätt? Skär du snett är du rökt! Jag skulle inte använda en sådan när jag nu har sågat snett några gånger...

Japansåg är inget dumt förslag. Själv har jag använd bågfil. Tar tid men du har god kontroll över vad som händer? En japansåg är högre och ger mer styrning vilket är bra. Dyr såg förstås...

Dremel och andra kraftigare sågar går säkert också. Men om det inte är väldigt mycket som du ska såga - låter inte så - skulle jag handjaga. För elektricitet i all ära... ibland drar sågen iväg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också sätte en peng på en japansåg. Finns med klinga på 0,2 mm och ger snitt  som ser ut att vara skurna med rakblad. Antar att laminatet inte får vara för tjockt dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag får satsa på en japansåg. Jag har ju bara en chans. Har visserligen en Dremel men den är ju livsfarlig för precisionsjobb eftersom den far iväg vid minsta slintning.

Vinkelslip - no way. 

Dessutom är det mer eller mindre omöjligt att undvika att dammet sprids i hela båten när man använder en Dremel.

Laminatet är ca 10-12 mm tjockt. Men det är alltså gelcoat på ytan därav kravet på INGA sprickor.

Nackdelen med japansågarna är väl möjligen att bladet är tunt men brett så att det är svårt att komma åt i vinklar osv.

Senast ändrad av politby | 17 februari 2011 | 11:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver ett multiverktyg i alla fall, en riktig bra-att-ha-grej, så jag tog och beställde en sån här:

Bosch PMF 10,8 LI

Det verkar finnas extremt fintandade diamantklingor till den, borde nog  funka bra. Frågan är hur bra det funkar med dammsugare ansluten, det kommer att damma som f-n och min erfarenhet är att det mesta hamnar i luften ändå...

Den här är sladdlös vilket är ett stort plus i båten och minskar risken för att man trasslar in sladden och slinter...

Senast ändrad av politby | 17 februari 2011 | 11:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av Fein Multimaster, som är en liknande maskin som Boschen, är att det inte dammar alls. Dammet ramlar bara rakt ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är klart, den är ju oscillerande till skillnad från en Dremel som bara snurrar och sprutar iväg dammet. 

Perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...