Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Rolle85

Evinrude e-tec

Rekommendera Poster

Hej,

Nån som är ägare av Evinrude e-tec och som kan berätta lite hur de är?

När man ser filmer som den här börjar man ju undra vad man ska ha fyrtaktare till längre? Till och med vinterförvarning kan den ju göra per automatik med ett knapptryck.

En liten fråga dock, i filmen säger en kille att olja blandas inte numera direkt i cylindern tillsammans med bränslet? Jag trodde att skillnaden mellan direktinsprutning och förgasare var att bränsleblandning sprutas in i cylindern direkt istället för att drivas in i form av baksug? Hur smörjs kolvarna om inte med bränslet isåfall?

Senast ändrad av Rolle85 | 14 februari 2011 | 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan tillsätts direkt i vevhuset via en pump men eftersom vevhuset fortfarande används som spolpump precis som på en gammal tvåtaktare följer en del olja med luften upp i cylindrarna o förbränns. Med hjälp av ett återcirkulationssystem har man fått ner mängden olja som far med o därmed stannar den längre i vevhuset o mindre olja behöver tillsättas. Det är den här återcirkulationen som gör att man kan köra en E-TEC helt utan oljetillförsel under en begränsad tid på låglast. Som på alla Amerikanska prylar måste alla saker ha ett ballt namn och Evinrude kallar sitt smörjsystem för E-CAL..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört E-tec 50hk ett par år nu och är hur nöjd som helst. Luktfri, snål, tyst och startar direkt. En fördel med e-tec är att man kan snörstarta dessa om batteriet dör. Generatorn ger tillräckligt med ström för att elektroniken skall fungera.

Vad det gäller smörjningen så sker detta genom att det sitter flera smörjpunkter i motorn som får sin olja matad via högtryckspump och som bara får olja när det behövs. För att smörja kolvarna sprutas endast en mindre mängd oljedimma in. Dessutom är kolvarna i E-tec liksom cylindrarna av helt andra material än vad som återfinns hos andra tillverkare, och det gör att dom behöver betydligt mindre smörjning samt klarar högre temperaturer. Faktum är att om du kör slut på oljan och motorn går ner i limp home mode så kan du fortfarande köra motorn på tomgång under en ganska lång tid(minns inte riktigt siffran, men jag tror det var en timme).

Skillnaden blir att en mycket mindre mängd olja går åt för att smörja kolvarna än med den traditionella inblandningen av olja i bränslet. Fortfarande förbränns tvåtaktsolja, men betydligt mindre. Det går åt väldigt lite XD100 olja på en säsong.

Mats

Senast ändrad av ziggemannen | 14 februari 2011 | 16:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Vilken elstartad motor kan du inte snörstarta om batteriet dör??

Att man vinterförvarar med ett knapptryck är inte riktigt så som det är. Motorn byter inte olja i växelhuset själv, smörjer inte in alla smörjpunkter osv.

En 4-taktare är det bara att ta upp, motorn nedfälld, servicepunkterna (asenkelt) så är det klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äger ingen Evinrude e tec men har en fundering kring varför motorerna bara har 2 cylindrar till och med 60hk,det känns väldigt oldschool.Har själv haft en styrpulpetare med 25 hk 2 cyl Yamaha 2 takt,bytte senare till Yamaha 30hk 3cyl 2 takt.Vilken enorm skillnad på motorkaraktär!

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jarb och ziggemannen, är det samma princip som 4-taktare gör då med oljesmörjningen?

Automatisk vInterförvaring är en oljedimma i cylindern bara tolkar jag det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha en jämn o fin gång på lågfart köp då ej en 2cyl e-tec de är en riktig rusk prick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, i en fyrtakts utombordare pumpas oljan ut till smörjställena och rinner sedan tillbaka till sumpen där den pumpas ut igen. I en E-TEC  pumpas oljan till smörjställena och när den gjort sitt följer den med förbränningsluften upp i förbränningsutrymmet o eldas upp. Därför måste det hela tiden tillsättas ny olja för att motorn ska hållas smord o det är därför även en modern tvåtaktare luktar o ryker lite även om det är mycket mindre än en gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är faktiskt ytterst få direktinsprutade motorer idag som kan snörstartas när batteriet är dött. Generatorn ger helt enkelt inte ström nog till elektroniken medans du drar i snöret.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså? Min 50hp går definitivt lungnare och tystare på lågvarv än vad min 3-cylindriga murkla gjorde när den var ny, så jag vill inte hålla med om att den skulle vara en ruskprick(vad det nu är?)

Jag trollar en del med min motor och maskinen går tyst, mjukt och fint. Inte lika tyst och mjukt som en 4-cylindrig fyrtaktare, men jämfört med mina tidigare 2-taktare är den knäpptyst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ja en direktinsprutad vridmomentshetsig 2-taktare hade jag inte sagt nej till. Får se vad det blir i framtiden men hoppas på en 2-taktare igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 75hk E-Tec 2 säsonger och det var en fantastisk motor, bytte pga av båt till en innombordare och trots att toppfarten är den samma så kan man inte jämföra accelerationen på samma dag.. E-Tec har en otrolig acceleration,  går snålt tyst och enekel att använda, kan rekommendera varmt...Kolla etecownersgroup forum, mycket kunnig hjälp där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...