PungPlask 0 Postad 13 Februari , 2011 Någon som vet om det finns någon båtmodell liknande smiler, smuggler eller dyl. som tillverkas i aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 13 Februari , 2011 vilken längd & prisklass pratar vi om ? om du menar 5m racer för 50 000 så nja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 13 Februari , 2011 Jo jag tänker runt 16-22 for kanske. Runt den storleken i alla fall. I stuk med smiler, joker o sådana sportbåtar. Pris är inte intressant, vill mest veta om det finns. Senast ändrad av PungPlask | 13 februari 2011 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 13 Februari , 2011 jag har nån ritning nånstans men vet fan var den är,men det går säkert och tar fram nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 15 Februari , 2011 Det skulle vara intressant att se den ritningen. Jag har börjat kolla på lite alubyggen på nätet. Fanns det pengarna och tiden så skulle det vara skoj och dra ihop ett eget skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 15 Februari , 2011 Har försökt och hitta den med vet fan var den är, får starta upp min gamla dator. Jag har också funderingar på att tar fram nåt sånt för mig själv. Har en Suzuki 200hk exante som vi ska trimma till 300 och den skulle passa bra sån båt. Tror båten blir 7,5 meter lång med en bottenvinkel mellan 24 och 26 grader. Återkommer när jag har lite mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Jag satte mig i går kväll och ritade upp ett halvhjärtat skrov i CAD. Ritade av min Gambler 16 men jag behöver nog lite vettigare bilder för att kunna cadda upp ett ordentligt skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Slänger upp en bild på skrovet jag caddat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 Vilken storlek hade du tänkt? Ska sätta konstruktören igång på detta snart. Senast ändrad av alubatar | 16 februari 2011 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Jadu jag får se vad man hittar på. Ska försöka hitta på någon egen konstruktion och design. Tycker Gambler är en snygg racer men man vill ju ha något eget . Konstruktör? Är du företagare? Pluggar själv till just Konstruktör/Produktutvecklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 yepp bygger aluminiumbåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Fan vad najs. Måste vara ett jäkla roligt jobb. Så ifall jag kommer på någon schysst konstruktion så kan ni fixa delar o så? Använder ni laserskärning eller? Vad kostar det ungefär att skära ut delar till en båt på 6-8 meter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 Ja vi skära med laser. Det kan kosta mellan 45000:- för en 6 meter upp till 120000:- moms för en 8 meter beroende på vikten. och ritningskostnaden. Även alla markeringslinjer skrivs på med laser. Och ja det är ett jätteroligt jobb. Har inte byggt en enda båt som är likadan Bygga just nu en ny modell som du hittar på facebook (aluminiumbåtar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Trevligt. Jag får höra av mig när jag fixat ett jobb nu efter studierna och kommit på en snygg konstruktion. Vad använder ni för Cad program? Jag kör SolidWorks i skolan nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 inte en aning det är inte jag som rita, ja bygger och kommer med ideer,sen får konstrutören göra resten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Okej. Vet du om det finns några företag i Jönköpings-området som också gör aluminiumbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 nej då är jag närmast (Kalmar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 16 Februari , 2011 Okej. Är inne på sista rycket på högskolan. Tänkte om det fanns något likande företag i närheten att göra något projektarbete på. För som sagt det verkar vara jäkligt skoj att hålla på med just alubåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2011 tror inte att det finns nåt i Jönköping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 28 Februari , 2011 Första skissen är på väg, skicka den till dig så fort den är färdig Den hamnar nånstans mellan 5,5 och 6 meter.typ joker. Båten blir utvecklad så att man kan hänga på en 250 hk 4 takt eller /- 260 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 2 Mars , 2011 första skiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 2 Mars , 2011 en till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 2 Mars , 2011 Häftig. Vad använder ni för program när ni modellerar i Cad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 2 Mars , 2011 Yepp. Vet inte vad de kostar än men tänkte bygga 2 st. och sälja den andra till ett bra pris. Båten blir 5,85 x 2,14 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PungPlask 0 Postad 2 Mars , 2011 Najs, du får PM:a mig sen när du har prisuppgifter. Är ju som sagt student men man får förhoppningsvis jobb sen när man är klar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 19 Mars , 2011 Hittade faktiskt en annons som är lite av vad du frågade efter dvs aluminium race skrov http://www.blocket.se/goteborg/Aluminium_tavlingsbat__sportbat_32694922.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser