Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Mackey

Hallberg-Rassy vs. Nordé - Spekulationer om förlikningen

Rekommendera Poster

Jag har funderat både en, två och tre gånger på om det finns något värde i att starta denna tråd. Jag har inte kommit fram till något svar, så jag startar tråden så får vi se om den är av intresse eller inte.

 

Å ena sidan kanske vi alla ska acceptera förlikningen och liksom delta i den för de inblandade parternas skull, men å andra sidan kanske vi inte ska låta förlikningen tysta oss. Vad tycker ni andra?

 

Finns det något intresse för andra båtägare / båtköpare att innehållet i förlikningen blir känt?

Ja, det kan ju visa hur Hallberg-Rassy tänker och det kan även visa vilka möjligheter andra båtägare som drabbas av liknande problem kan agera och vad de kan få ut av detta - inte bara i en ev. tvist med Hallberg-Rassy.

Nej, varje förlikning ser sannolikt olika ut och det finns inget man kan dra nytta av.

Vad tycker ni andra?

 

Det som hittills framkommit - sant eller inte - är följande;

Nordé får en ny båt (nytt skrov?) och Hallberg-Rassy flyttar över all Nordés utrustning till den nya båten.

Nordé och Hallberg-Rassy har munkavle, vilket är normalt vid en förlikning.

Nordé har tagit bort all information om fallet från sin webb.

Prövningstillstånd i högre rättslig instans kallas tillbaks.

 

Spekulationer som hittills framkommit

En indikation på utgången kan vara om HR37 nr 168 skrotas.

Det lär finnas flera tvister mellan Hallberg-Rassy och köpare som via domstol gått till förlikning.

Affären kommer att leva vidare på Internet och Nordés information kommer att dyka upp framöver.

 

Om ni tycker det är av intresse så fyll på med fakta och spekulationer!

 

Mackey   PS Jag har startat samma tråd på Sailguid (där debatten varit mer intensiv) och där det till stor del verkar vara andra deltagare än här. Vi får se om båda trådar lever vidare, ni användare bestämmer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! 

Jag som är nybliven båtägare och en riktig nybörjare i seglingskonsten och som just nu läser massor av båttidningar och massor av internätsidor, forum mm ser gärna att diskussioner om kvalitet och erfarenheter från olika båtmodeller fortsätter.

Fallet HR vs Nordé har varit intressant att följa men nu tycker jag nog att det räcker. Det som finns kvar att diskutera i det fallet är väl mest spekulationer och rykten (och har väl också varit det den senaste tiden). Men som jag postat tidigare i detta forum: Lever tråden finns ju faktiskt intresset.

Däremot ser jag gärna en diskussion och debatt om kvaliteten på moderna båtar. Hur bygger man idag? Snålas det på materialet? Slarvar man pga tidspress? Sådana frågor vill åtminstone jag ha diskussion runt och debatt om. För mig så kan det vara viktig information den dagen jag vill köpa ny båt.

(Som nybörjare blir man rädd när man läser forum mm. Intrycket är att båtarna som byggs idag är dåliga redan från början, besiktningsmännen är okunniga och dyra, 70- och 80-talsbåtarna håller på att förfalla och är knappt sjö-duglia längre. Tur man har en liten engelsk segelbåt från 60-talet (Det var bättre förr))

mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlikningen tycker jag är upp till parterna.

Lyckosamt att HR förstått att de inte är odödliga utan faktiskt kan få så dåligt rykte att försäljningsstocken går ner. Det borgar faktiskt för att deras kvalitet nu är bättre än förut.

Vet  en person som tänkte köpa en HR men nu beställt en Najad 40 istället då han inte tordes köpa en HR pg felet som föranledde tvisten. Det finns säkert fler så det har nog märkts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för en annan som fyller 24 på söndag så var din länk rena historielektionen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes Grattis

Spara på din flick foto och gör ett kollage om 40 år.

heartLjuva ungkarlstid.

Tråden har spårat ur, som vanligt, ursäkta.

Varför spekulera om förlikningen  sanningen kryper fram så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet är HR medvetna om felet. De vill få tyst på det för det förstör deras rykte (och varumärke)

Fundering är hur många andra båtar som kan ha liknande fel?

Både HR och andra fabrikat.

Vad jag har förstått av många trådar här och på andra forum så är processen att gjuta ett båtskrov komplex och flera båttillverkare verkar inte ha riktig kontroll över sin process och fel dyker upp lite då och då.

De som väljer att flytta ut sin produktion till lågkostnadsländer riskerar även att ytterligare försvåra kontrollen över processen men även många som försöker rationalisera och gör detta på fel sätt så kan det bli fel.

Med de priser man får betala för dessa större båtar borde kravet varit total kontroll över processen. Det får inte bara bli fel på sådan viktig sak.

För branchen som sådan tycker jag det är tragiskt att HR genom detta förfarande lagt locket på och vi får aldrig veta riktigt hur det var och om HR har andra båtar ute med liknande fel.

Något skumt är det ju när man inte vill berätta.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...