Yonaz 0 Postad 13 Februari , 2011 Hej Någon som vet hur en 1,7 DTI på 120 hk fungerar tillsammans med en Ryds 20DC eller Uttern C66 ?? Jag är inte ute efter något fartmonster men blir det inte lite väl slött och ansträngande..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 13 Februari , 2011 Tror att det kan vara ett ganska bra motoralternativ på en sådan båt. Har åkt en hel del Ryds 23 Wa med samma motor och den fick gå ganska hårt för att hålla 20-23 knop med full last, en mindre båt borde gå finfint. Se upp bara med att wastegateventilen inte kärvat/rostat fast (typfel på modellen) med motorras som följd. Se denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=306745 Men annars är det en fin liten motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 15 Februari , 2011 Har en sån motor på min Örnvik 630PH, det lär inte vara några som helst problem med kraften, momentet kommer tidigt på en Diesel. Den nackdel som jag ser är att den bullrar mycket mer än en utombordare, (vidare om man har båten i sent på säsongen (- grader) så måste man ha lite värme på för att inte frysa sönder motorn, men det gäller ju alla moderna inombordare med värmeväxling av vattnet). Wastegaten är ett känt problem som nämnts ovan, men jag tror det beror mycket på hur motorrummet är utformat (vissa båtar får in mycket vattendimma beroende på var luftintagen sitter och sen var båten körs. I min båt är det snustorrt i motorrummet. Senast ändrad av mattiasj | 15 februari 2011 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tullarn 0 Postad 26 September , 2020 Har en D68i med denna motor En mycket trevlig båt, stor och rymlig trevlig badbrygga och väldigt driftsnål 1l/distans. 120 Hk till trots går den lätt upp i plan med 5 personer i båten Toppar 28 knop marscher 18-20 knop. Mycket trevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser