Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Snoilsky

Ny vs äldre 30-35 fot

Rekommendera Poster

Kan ni tänka er att betala ca 500k för en nästan 30 år gammal t.ex. Scanmar 33? Om motorn (som ofta är lika gamma som båten) behöver bytas slutar hela kostnaden för båt, motor och motorinstallation på närmare 640 000 sek. Det kanske går att få billigare motor och installation men min bekant fick betala just 140 000 för motor, installation och batterier till en Comfort 32.

Jag var ganska inställd på att köpa en Maxi 999, Nova, Comfortina 32, Scanmar 33, Maxi 909 FC eller liknande men börjar fundera på en nyare budgetbåt istället. De har säkert nackdelar men när en nästan ny 30-32 fotare kostar samma som en 30 år gammal båt så vet jag inte längre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag var i samma läge som dig 2005.Tittade på Scanmar 33 och Maxi 999,då var de ännu dyrare säljare begärde 595000kr eller mer.Det var ju säljarens marknad fram till ungefär 2005 innan Bav,Han,Jen,Ben mfl.satsade på stora tillverkningsvolymer och pressade priser.

Jag kom fram till att prisbilden inte var försvarbar.Du har ingen kontroll på vad kostnaden landar på.En kompis köpte en Scanmar 33 2007 för 550000kr.Den var välvårdad och fin för sin ålder,men var hjälper det när gasol elinstallation var dåligt gjord på varvet att de två ägare genom åren med dåliga kunskaper har gjort egna elinstallationer.Han är inte speciellt händig och har anlitat fackmän för ny gasolinstallation renovering av elsystemet kostnad ca 40 000kr.förra året gick motorn varm och fick alvarliga skador.han skall få en ny Yanmar installerad i år kostnad ca 140 000kr.Alla Seglen bör bytas närmsta åren mm.

Förutsättningarna för att köpa en gammal båt är att priset är rätt att man är händig och vill göra mycket själv.Ca 500 000kr är inte ett rimligt pris på en Scanmar 33 om inte motor är bytt att övrig utrustning är nyligen uppdaterad.

Jag köpte själv en ny Bavaria 30.Jag har seglat 5 säsonger och nästan 2500M och är mycket nöjd.det problem som jag haft är ett krånglande kylaggregat,men det är inte varvets fel-det är Waeco som levererar dålig kvalitet.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag inte hittar någon äldre 80-talare till ett rimligt pris så blir det nog en några år begagnad Bavaria eller liknande. Själv kommer jag sälja min comfort 30 till våren till ett betydligt lägre pris än vad comfortägare vanligtvis vill ha för sina båtar.  

 



Senast ändrad av Snoilsky | 13 februari 2011 | 13:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har debatterats i flera trådar tidigare, bl.a;
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=382486
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=380892
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=378371
men det tål att debateras ytterligare.

Vi tittade på båtar i höstas (2010) och kom fram till detta;
Comfort 30   167 000:- till 250 000:- kr
Comfort 32    280 000:- till 450 000:- kr
Granada        230 000:- till 275 000:- kr
Scampi          165 000:- till 269 000:- kr

De dyrare båtarna var mycket välvårdade med fin ny utrustning och bytta eller renoverade motorer under de senaste fem åren. De billigare båtarna låg mellan bra och dåligt skick. Prutmånen var 20 000:- till 30 000:- kr, kanske högre för de dyra Comfort 32.
Mellanskillnaden bedömer jag räcker väl till både motorrenovering och uppfräschning.

Det blir spännande att se hur priserna ser ut i vår.

På Sailguid http://www.sailguide.com/batfakta/index.php  kan man se aktuella försäljningspriser för många båtar.

Bavaria 30
Få affärer inrapporterade, men ligger mellan 670 000 - 690 000 under 2007 - 2010.

Comfort 30
2008  180 000 - 258 000
2009  207 000 - 207 000
2010  150 000 - 245 000

Comfort 32
2008   395 000 - 400 000
2009   315 000 - 420 000
2010   280 000 - 380 000

Granada 31
Statistik saknas

Scampi 30
2008  175 000 - 285 000
2009    53 000 - 280 000
2010  173 000 - 220 000

Scanmar 33
2008  420 000 - 600 000
2009  440 000 - 570 000
2010  550 000 - 550 000

Mackey

Kompletterat med statistik.



Senast ändrad av Mackey | 13 februari 2011 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - man ska köpa en båt man trivs i och som man tycker om att segla.

Om den är ny eller gammal spelar inte så stor roll. En ny båt riskerar att förlora i värde och en gammal båt kan man bli tvungen att uppgradera för x antal kronor att den kan förlora en del i värde pg allt flera båtar på marknaden.

Man ska dessutom inte tro att katalogpriset för en ny båt är det du ger. Det tillkommer alltid en del utrustning (mer ju billigare båten är från början). När sådan som man kan få med på en begagnad båt som sittbrunnstält, autopilot, instrument, tampar, ankare mm är betalt kan det röra sig om lika mycket som nya segel/motor på en begagnad båt.

Några vänner till oss köpte en Jeanneu 35 för 5 år sedan för 1250000. Sådana kan man nu få för under miljonen begagnade. Deras förlust blir alltså närmare 50000/år. Men jag tror inte de ser det som en förlust för de gillar verkligen sin båt och använder den jämt - hade de hyrt en liknande hade det bara kunnat segla 3 veckor/år.

Vi köpte en Nova för 465000 år 2002 och sålde den för 500000 för 1,5 år sedan. Då hade vi lagt ut ca 100000 kr på uppgraderingar som dynor, motorrenovering, nytt elsystem, solceller mm. Vi lade alltså ut 565000 kr på båten och skulle alltså kunnat pruta den till 300000 innan vi hade förlorat lika mycket som om vi köpt en ny Jeanneu. Nu förlorade vi 65000kr = 10000/år = ett oerhört billigt nöjelaugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite misstänksam mot sailguides prisstatistik. Samma år som min båtgranne köpte en fin 35-fotare (mitt 80-tal) för 360 000:- så registrerades ett snittpris för samma modell på över 500k. Säljaren berättade att han haft en spekulant innan min båtgranne köpte den och att båten legat ute på blocket under ca 1års tid för 440k (sänkte till 400k några månader innan min båtgranne köpte den för 360k).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, naturligtvis kan man rapportera in helt fel pris för att hålla priset uppe på båten man just köpt. Sannolikheten att alla (eller ens många) gör så är ganska låg, när man köper har man ju inget att vinna på detta. Håller dock med om att det är bra att vara sunt skeptisk.

Vilken båtmodell talar vi om Snoilsky och när genomfördes affären?
Det är lättare sättas sig in i ditt resonemang om man vet lite mera om affären. Jag tycker det skulle vara intressant om du kompletterade ditt inlägg med lite mera uppgifter om den aktuella båten.

Själv kan jag komma på nedastående båtar i klassen 10-11 m från mitten av 80-talet, många just i den prisnivå du anger att din båtgranne betalt (350 000:- /-50 000:-) . Sedan kan ju priset variera ganska kraftigt om båten är risig eller välhållen.
Athena 34
Banner 33RC
Comfortina 36
Compis 33
Dehler 34
Dehler Optima 101
First Class 10
Facil 35
First Class 10
Fortissimo
Mamba 35
Mani 34
Marieholm 33
Omega 34
Wasa 34
X-102
X-99

Vilken modell är det?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var en Facil 35 i fint skick. Jag ser att snittpriset bara är baserat på en försäljning men ändå konstigt. Jag tycker att det var ett rimligt pris han fick betala.  

Han som installerade ny motor i Comforten försökte först sälja den på blocket. Några spekulanter tittade på båten men han fick inte ens ett skambud. Tillslut sänkte han priset så att han hade lägst annonspris av de ca 10 andra comfortbåtarna som låg ute. Då fick han ett antal samtal från andra comfortannonsörer som skällde på honom för att priset var för lågt.

Han berättade att alla spekulanter hade haft samma klagomål:

1. Motor är orginal

2. Ej epoxibehandlad

3. Dålig teak i sittbrunnen (teakfaner tror jag att det var)

4. Fint skötta, men gamla segel

Jag tycker att det var förnuftigt av spekulanterna. Nu några år senare har min bekant spenderat 140 000:- för motorinstallationen, ca 10 000 för epoxibehandlingen samt ca 20 000 för teaken. dvs 170 000 sek ca 150h arbete med sittbrunnen och epoxibehandlingen. Sen måste han köpa nya segel inom några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och samma år som han hade sin båt ute för 315 000:- utan att få ett bud (efter sänkning) är snittpristet på samma båtmodell närmare 400 000:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man en familjesemesterseglare så duger sailaway båtarna på blocket gott. Utrustningsmässigt har de allt man behöver för en bekväm semester...Det går i och för sig att plöja ner hur mycket pengar som helst i en båt i form av elektronik, segel,  men det är inga måsten och det är defenitivt inget man kan räkna med att få igen när man 8 år senare försöker sälja båten. All extrautrustning gör att man i bästa fall får båten såld. 

Det är inte bara äldre 80-90 tals båtar som är rejält överprisade. Det finns många jean, bav, bennetau med bara några få år på nacken vilka har ett pris som vida överstiger priset för en ny båt som dessutom är  sailaway utrustad.

Imponerande båtbygge som du genomför, mycket respekt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailaway-båtar på blocket -  menar du de nya som firmorna lägger ut?

Tror att ingen båt går från något varv i det utförande som grundpriset anger. Därför kan det vara en betydligt bättre affär att köpa en båt som är 1-3 år där ägarna lagt till lite. Vet att man jämfört grundutrustningen på ett antal (8 tror jag det var) båtar i en båttidning för ett antal år sedan. Bavaria kostade då flera hundratusen kronor mer för att komma upp i samma utrustningsklass som Najad. Men då var det saker som verkligen inte behövs inräknat.

Vill man ha en nyare och kanske bekymmerfri båt billigt så tror jag att ett massbygge från kontinenten kan vara en bra affär. Har en vän som köpte en ny Bavaria 34 för två år sedan och hon får alla fel hon upptäckt åtgärdade på en gång och utan knot. Är riktigt imponerad över Bavarias service men de kanske har förstått att det behövs efter allt ståhej kring deras kvalitet.

Tack för komplimangen. Vi strävar på trots att vädret de vintrar vi byggt på inte är på vår sida. Sjösättningen blir nog inte förrän i maj-juni men i år ska ingen skada sig och vi ska SEGLA på semesternlaugh



Senast ändrad av ciaraud | 20 februari 2011 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är enkelt: NEJ, inte en chans, kommer aldrig på frågan. Jag kommer att invänta prisjusteringen på äldre båtar. De ska ner närmare 20-30% för att vara attraktiva. Det finns så många nyare, bättre, snyggare, nyare utrustade (listan kan bli lång) båtar på marknaden och därför finns ingen anledning att slänga ut pengar på en båt som är 30 år om priset inte justeras ner kraftigt. Samma sak gäller 10 år gamla båtar - de ska ner i pris de också, Surt för säljarna men det är nog bara att bita i det sura äpplet och ta smällen. Båt tjänar man inte längre pengar på! Överskott på båtar, högre räntor gör inte saken bättre för säljarna. Jag är i köpläge och kanske lite partisk  :-) men det ligger något i ovanstående!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag är i säljläge och säljer just en Scanmar 33. Det är marknaden som styr och är det så att marknadstendenserna pekar nedåt så får ju självklart priserna göra det också. Och så får man ju vad man betalar för? Kvalité eller eller nytt billigt? Ska kvalité köpas nutt så får det vara ifrån båtbyggare med kunskap och tradition och då kostar det genast.

Är man som jag uppfödd på i och kring havet så uppskattas tradition, kvalitet och kunskaper från genuina båtmänniskor högt. Används båten enkom för semestersegling inomskärs mellan populära hamnar under sommarhalvåret så funkar argumenten ovan, förutom det med bättre då.

Ska man ut i höst- och vinterväder på Skagerrak och Nordsjön får man skaffa grejer som håller länge och väl.

Lekmän (semesterbåtfolk) kan inte avgöra prissättning bara för de vill att den ska vara på sitt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte andra åket i slalom som börjar nu. 4 svenskar bland de 8 bästa efter första åket!

Jag kanske åtekommer som spekulant på din Scanmar till våren om priset går ner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Jag tror att vi har trampat på en båtsäljares ömma tå!

Skall man tolka ditt resonemang som att du vill sälja din Scanmar dyrt till en sjökapten?

Jag äger en Bavaria 30,men har i tio år seglat med mina föräldrars Scanmar och kan inte säja att den håller högre kvalitet än min Bavaria.däremot är Scanmaren styvare när det blåser en del men det klarar en riktig seglare och sjöman att reglera med segelsättningen.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra åket kollades och kul för Byggmark! :o)

Som sagt, om marknaden visar att priset är för högt så är inte jag den som är den. Du är välkommen att höra av dig!

//Sôôrn

(besättningen följer dock inte med vid köp!)

post-10010091-1394236628,2267_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, men köparen är förmodligen nån som har koll och tänker nog inte ens tanken att segla en Bavaria (om han inte är tvungen), än mindre köpa en. En riktig seglare och sjöman kan segla och framföra det mesta på vattnet, men han behöver inte tycka om flytetyget för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte en Swanbåt eller en Malö som du vill framhäva som så mycket bättre ännytt och billigt.Scanmar var dåtidens volymbåt och den har sina brister och förtjänster,efter nästan 30 år skall priset sättas därefter.Jag gillar båten men skulle aldrig betala de överpriser som gällde för några år sedan.Nu är det köparens marknad .

Lycka till med försäljningen!

Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med Optimisten här. Det blir lite löjeväckande att så många vill framhäva i princip alla äldre svenska båtar som kvalitetsbåtar. Har till och med sett trådar där man framhäver storheter som 70-tals Maxi som kvalitet. Och att segelegenskaperna dessutom är bättre än moderna båtar. Hur blev det så? Eller Albin Nova, Comfortina 32:or eller andra icke längre producerade båtar (jag vet att Comfortina fortfarande tillverkas, men det är kanske skillnad på dagens jämfört med en från 70-80-talet?), eller Scanmar för den delen. Själv skulle jag alla dagar i veckan hellre ha en ny kontinental båt än en 20-30 år gammal masstillverad svensk, men det är ju jag.

Kvalitetsbåtar trodde jag främst var förbehållet båtar som Najad, Swan, Malö, Linjett, Sweden Yachts, (och nu talar jag kanske i egen sak) Baltic och några få till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med helt och hållet men måste lägga till att kvaliteten på en Najad, Swan, Malö byggd på 70-talet må varit bra för sin tid men går inte att jämföra med nutida massproducerade båtar som håller mycket bra och jämn kvalitet! 30 år gammal design, seglingsegenskaper och komfort är som att jämföra natt och dag - där vinner nyproducerade båtar.  Tror vi kommer se ett prisras på 70 och 80 talsbåtar nu i vår. Det kommer också innebära att begpriserna på nyare 5-10 år gamla båtar kommer att gå ner motsvarande. Det sker generationsväxlingar med jämna intervaller vilket gör att vissa båtar i stort sett tappar sitt värde. Man får otroligt mycket båt för 25-30 kkr idag, ex en Arabesque 24, en drömbåt för många på 70-talet, en belastning för de flesta ägare av sådana i dag - näst intill omöjliga att sälja. Har sett en annons där de säljer en utombordare med förbehåll att motorfästet dvs båten måste följa med :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker på en båtköpartur 11-13 mars och hoppas kunna köpa en av de 7 båtar jag ska titta på. Blir det inget köp då så åker jag till västkusten någon/några veckor efter. Hör kanske av mig då om inte båten är såld.

Hade en planerad båtvisning senare idag. Skulle tittat på en Comfortina 32 för ca 450 000:-.Värmaren, motorn, dynor mm var orginal. Sprayhood, segel vindinstrument mm var från mitten av nittiotalet. Det såg ut som 3/4-bygge på bilderna. Jag räknar med ca 150 000:- för att få den duglig för en lång säsong (Maj-Oktober). Då är inte eventuellt motorbyte inräknat. Så dumt att jag var tvungen att ställa in visningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det där är fullt förståeligt. Hade gjort detsamma.

Vi har 3 ev. 4 intressenter på vår Scanmar 33, 1982. Och en har prutat på priset. Kanske marknaden och kunskapen om densamma inte är i paritet med de som uttalat sig här? Kanske är de ute och cyklar i sin egen tro på sin egen förmåga att göra bedömningar? Vad vet väl jag?

Jag meddelar så fort båten är såld genom att ta bort annonsen som finns här och på blocket.

Hör av dig om inte någon av de 7 båtarna du kollar motsvarar dina förväntningar!

post-10010091-1394236631,0408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur äldre båtars värde kommer att påverkas nu när alla räntor är på väg upp. Det tror jag ev kan hålla uppe äldre båtars värde ett tag fram över. Själv kommer jag kika en hel del utomlands när vi i familjen kommer byta upp oss. Dessutom bör det innebära ett riktigt kul äventyr att köpa båt utomlands och segla hem den.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker till Danmark. Delar bank med nästan 80% av danskarna (Danske Bank) så förhoppningsvis blir affären enkel. Jag är hoppfull då jag hittat nästan 10 båtar som jag kan tänka mig att köpa för ett pris strax under annonspris. Bara inte Euron och DDK går upp för mycket de närmsta dagarna så kommer det bli bra (www.valuta.se). Tyvärr är det ca 300 sjömil från Danmark till min hemmahamn men jag spara ca 25-30%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bar att gratulera om du hittar en fin Dansk båt för då får du en fin tur med båten hem. Passa på att segla runt lite i Danmark när du ändå är där. Dejeligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kronan kommer att vara stark ett tag till. Passa på! och så får du ju en väldigt bra test av ditt fynd genom seglatsen hemöver.

Lycka till! :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag får tacka grekerna för att euron är låg. Tror att DDK har en fast växelkurs mot Euron...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom jäklerna! Nu kan man inte handla billigt på hjertmans mera...

Hälsningar från grannlandet i ost!

Ursäkta, blev lite OT men kunde inte låta bli ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...