Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Pelleplotter

Vart ska man slipa trädetaljer när man bor i lägenhet?

Rekommendera Poster

Vart ska man slipa trädetaljer när man bor i lägenhet? Har tagit hem alla utanpåliggande trädetaljer från vår Maxi 77:a. Tänkte slipa, betsa och lacka upp dom inför säsongen. Synd bara att man bor i lägenhet. Jag vågar inte slipa i vardagsrunnet, då blir sambon tokig på dammet. Är man ute på balkongen så lär ju grannarna bli tokiga... Någon som haft samma problem som kan komma med råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dom allra flesta fall så slipar jag ute vid båten, spelar ingen roll om det är minusgrader, men när jag slipar hemma så slipar jag i duschen, bara att skölja bort dammet sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipar du för hand eller maskin?

Det finns ju slipmaskiner som har utag för damsugarslang  (och även en dampåse). De gånger jag har möjlighet att ansluta slangen på grovdamsugaren till slipmaskinen gör jag det.

Nu har jag villa med egen snickarverkstad. Får ändå klagomål att det kommer ut slipdamm i källarhallen. Bodde några år på 1980-talet i hyreshus. Fixade till sittbänkarna i båten. Det fanns ett cyckelrum i källaren. Där höll jag till. Jag frågade ingen och ingen sa nåt. Det är möjligt att inte någon ens märkte att jag höll till där.

Bor man i ett strörre hyreshus kan man kanske fråga fastighetsskötaren om det finns nån lokal där man kan stå.

Annars är ju vardagsrummet det bästa stället att hålla till med såna jobb. Jag läste om ett par som höll på att bygga en båt. De byggde trämasten  i vardagsrummet. Jag har byggt några trämaster och reparerat ett par. Det blir en ansenlig mängd hyvelspån och mycket slipdamm. Att slipa i köket kan ju få sina konsekvenser - slipdamm på smörgåsarna tex wink

tommy

Senast ändrad av toaen | 12 februari 2011 | 16:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Westfjord och Tommy!

Det vinnande förslaget blev duschen. Har tillbrinngat söndagen i slipdamm och nu är alla detaljer färdigslipade. Det gick utmärkt att spola av det mesta, men en del damm drar man med sig ut i lägenheten. Bäst av allt, ingen granne har knackat på... peppar peppar.

Det yttersta lagret plywood på nedgångsluckorna var så tunt att det gick igenom med slipmaskinen, så vi åkte och köpte nytt virke och så gjorde jag två nya luckor. Luckorna sågades ut i köket då inte skivan gick in i duschen. Betsning blir i morgon.

/Johan

post-10013748-1394236612,9525_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duchen var ju inget dumt ställe som man väl anväder sällan. yes

Här hemma finns ett uttryck som säger; badar - det gör man ju varje jul, antingen det behövs eller inte wink

tommy

Senast ändrad av toaen | 13 februari 2011 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du ändå gör nya luckor - sätt plexiglas i mitten av luckorna - alltså gör en ram som du sätter det i.

Båten känns dubbelt så stor när man har luckorna i. Gjorde plexiglasluckor till en av mina båtar och behöll de gamla som jag bara satte i vintertid och om jag reste bort en längre tid.

Vi slipade på vår inglasade balkong i början av vår båtbyggartid men vi har en verkastad med två rum att arbeta i nu. Med förra båten slipade vi och lackade i hobbyrummet i källare på huset och slipningen gick väl bra för grannarna men när jag lackade klagade dom högt och rätteligen också då det riktigt stank lack i trappen.

Senast ändrad av ciaraud | 14 februari 2011 | 06:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satte också plexiglas i den övre av de två luckdelarana på min storfidra. Dock av en annan anledning.

Hade datorn på en arm över pentryt. När jag drog fram den max kunde jag se skärmen från sittbrunnen.Skalade jag upp bilden till 200 % kunde jag läsa texten på skärmen utan galsögon. Hade pappersjökortet i sittbrunnen som översikt.

Regnar det kan man ju nästan inte se nått när glasögonen blir våta. Däremot hände det att det regnade in på datorn vid akterlig vind. Vid visa tillfällen täckte jag över tangentbordet på laptoppen med en båtkudde.

Tog ur ribborna som utgjorde ventilationsgallret och fräste in en plexiglaskiva. Då kunde jag stänga luckan och ändå se datorn.

På min havsfidra var faneren i undre luckdelen helt slut. Slipade rent och plastade fast (epoxy) väv som jag målade i en ljus färg. Det blev väldigt mycket snyggare än den tasliga teakplyfan.

tommy

post-945-1394236613,0094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nämna att jag vid ett tillfälle lackade hemma också, 9 lager 2-komp på alla nytillverkade durkar, då var det lite brus i trappuppgången och alla undrade vad det var som luktade, jag svarade helt lugnt att jag inte har känt nåtangel, mer än att jag vaknade med huvudvärk 10 dagar i rad......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Westfjord... den tabben gjorde jag också. Fast jag kräktes i över ett dygn först. Avråder med bestämdhet från att lacka tvåkomponent  i en lägenhet faktiskt....   

Men små lokala snickeriverkstäder finns överallt. Gå och fråga om du kan få låna över en helg! Så gjorde jag... fick smöra ett bra tag innan jag fick nycklarna. Men hade stället för mig själv i över 48 timmar... helt perfekt. Och så kunde jag få hjälp att bytta en dörr-ram av proffsen på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag hade nog inte tagit hem några trädetaljer alls, utan arbetat med dem i båthuset. Det finns en liten risk att de torkar och kanske spricker, när du har dem hemma.

Om du ändå ska slipa hemma, så föreslår jag att du arbetar med handkraft. Då slipper du de värsta dammmolnen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hållå, om dom har varit i båten denna kalla vinter så är dom nog torrare än någonsin, så någon risk att det spricker finns knappast, och båthus? hade han haft båthus tror jag inte frågan hade kommit upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte slipa inomhus?

Töm ett rum på möbler, tejpa dörrar och fönster, ta med sop och skyffel samt dammsugare.

Gör jobbet och sopa efteråt, vänta 20 minuter så dammet lagt sig därefter dammsug golv och väggar mm.

Förstår inte riktigt problemet...bor Ni i en 1:a?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland undrar jag om ni som komenterar bara läser första inlägget. För den som läst hela tråden hade ju sett den smarta lösning som trådskaparen kom på - slipa i duchen. Det informerade han om redan 13 februari 2011 kl. 21:18.

Man får inte va dum, för då kan man bli arbetsledare på elverket, brukade alltid en arbetskompis säga. Jag förstod aldrig riktigt va han mena. Jag är väl inte dum - eller?

tommy

Senast ändrad av toaen | 11 mars 2011 | 17:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...ber om ursäkt...slarvade med genomläsningen.

Naturligtvis har du rätt Toaen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Westjord!

Jag skrev ett långt, trevligt och utförligt svar till dig varför det är bättre att arbeta med trä utomhus än inomhus och sedan försvann mitt inlägg. Tusan!

Jag gör ett mycket kort försök att återskapa det.

Trä torkar och spricker av värme och inte av kyla.

Träbåtar som tas inomhus (mässor) torkar och spricker - därav luftfuktare undertill. Se bla. MYS-jakterna på mässan detta år. Inomhus är bra, men då ska det vara svalt.

Många andra saker mår bäst av att förvaras svalt - vin, oljemålningar, bilar, virke, pälsar etc.

Ja, som sagt, inte ett så roligt inlägg men det var en kort sammanfattning.

Vänlig hälsning,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det ett kort och trevligt inlägg iställetlaugh, Mitt svar bygger på den erfarenhet jag har av att ett antal gånger tagit in mina detaljer i värmen och det har alltid fungerat bra, detta efter att ha rådgjort med en av de större båtsnickerierna här i göteborg, där fick jag informationen att är det kallt så är luftfuktigheten låg och risken för sprickor obefintlig, men tilläggas skall att jag bara gör detta på dom detaljer jag skall lacka med 2-komp, annars lackar jag ombord även i minusgrader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en annan som är mångordig och ofta skriver långa inlägg är just det problemet att de försvinner påtagligt. Det värsta är att man ialdrig lär sig. När jag kommer ihåg det, brukar jag kopiera inlägget innan jag postar. Brukar också öppna MG och tråden ifråga i en ny flik innan jag postar.

Det har hänt, vid inte så få tillfälle, att jag lagt ner en timme på att skriva ett svar på en fråga, med länkar till sidor jag letat upp mm. Sen trycker jag på enter och så är allt jobb borta. Efter det brukar man koma ihåg att vidta årtgärder under en period.

Du har ju i princip rätt i det du skriver, men jag tror inte att man skall ta så allvarligt på smådetaljer, som utvändig teak på en maxi 77. Om inte ägaren är riktigt trätokig så är väl de trädetaljerna som finns ytterst få. Och jag är helt övertygad om att de knappast tar nån skada av att man tar in dem en period för att slipa betsa och lacka dem.

Att däremot lacka teak som man skall gå på - om det nu är teak - är jag däremot väldigt tveksam till. Fotsetg på pullpit, de två stegen från sittbrunnen upp till däcket och durken i sittbrunnen, som jag har för mig finns på kompisens Maxi 77. Däremot rorkulten och nedgångslukan tycker jag är ok att lacka.

Det hade varit väldig skillnad om man tagit in en båt byggd i trä i ett varmgarage med 24 graders värme en hel vinter.

tommy

Senast ändrad av toaen | 12 mars 2011 | 15:41

post-945-1394236646,2534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord och Toaen. Utomordentliga synpunkter. Jag lider till viss del av träbåtsfrossa, därav min kanske något maniska inställning till att ta in trä :)

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...