Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Kapitano

Stoppet i Sandhamnsleden

Rekommendera Poster

Det var på sjuttiotalet och jag var matros ombord i en av Neptunbolagets båtar Ajax. Vi hade en carrier (timmerpråm) på släp och en nymönstrad finsk tyken andre styrman ombord, där vi också hade en magisk låda i styrhytten som vi kunde manövrera carriern från. Vi kunde starta en diesel ombord i pråmen och även lägga ut fyra ankare ett i varje hörn på pråmen så vi kunde manövrera den i önskat läge, vid uppankring för att lasta den med timmer. Bogserkabeln i öppet hav var 450 m lång men för att kunna dra den i en farled var den kortare. I Sandhamnsleden gick två matroser jag bla, och en nymönstrad styrman (finnen) eller koskenkorva som vi kallade honom, över till pråmen om något skulle hända i farleden så hade vi manövrar ombord i pråmen. Vi kunde starta dieseln eller nödankra om så behövdes och skepparn sa till Koskenkorva, nu är det inte du som rör några knappar utan matroserna sköter den biten och du kan passa på att lära dig lite. Koskenkorva kände sig lite taskig att som befäl behöva lyda två matroser,  så han studerade manöverpanelen noga och läste under knapparna så gott det gick och dessutom var han inte riktigt nykter men det hade skepparn inte sett, då hade han inte fått uppdraget. Det är en fin sommardag men tidigt vid femtiden på morgonen som tur var. Koskenkorva tryckte på en knapp och alla fyra ankare gick mitt i farleden och pråmen lade sig på tvären och blockerade hela farleden. Kaptenen Anders som han hette varnade över Stockholms radio och begärde bärgare från vårt eget bolag och det hände inget annat än att det blev en dyr historia för rederiet och ett minne för livet för oss tre. Koskenkorva fick sparken på hemresan från Finland som vi gick till men det är en annan historia. Bilden på pråmen Hera är tagen i Verkebäck men samma pråm. Kapitani

post-10016578-1394236612,277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag medhåller bara föregående inlägg

Kul läsning &  tar med glädje emot flera liknande historier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...