kaonda2 0 Postad 11 Februari , 2011 Har en 7,5m plastsnipa med MD3B på 36hp där avgaserna har en förmåga att komma in i sittbrunn. Det går bra när det är hyfsad vind men när det är vindstilla är det hopplöst. Avgasröret kommer ut och böjer 90 grade ca 10 cm ovanför ytan vid stillastående. Frågan är, kan man förlänga avgasröret något te.x. med en bit gummislang så att den mynnar under ytan. Tanken min är att avgaserna då har möjlighet att skingra sig bättre när de kommer upp till ytan i stället för att sugas in direkt i sittbrunn. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Februari , 2011 Intressant fråga, som man brukar säga när man inte vet svaret ... I vanliga fall brukar frågan om att leda ner avgaserna under vattnet handla om ljuddämpning och ifall motorns andning (läs motoreffekt) kanske hämmas för mycket. Att de stinkande avgaserna skulle skingras i betydelsen inte nå sittbrunnen är nog en lite ny frågeställning? Skulle gissa att om de pressas ner under ytan så bildar de gasbubblor som stiger ganska långsamt till ytan (arkimedes, jordacceleration 9,82 m/s per sekund, nåt sånt?). De fördröjs antagligen därmed, och har båten bara lite fart så kommer de väl upp till ytan en bit bakom aktern, tänker jag mig. Och om man exempelvis vid en viss fart får upp gasbubblorna säg 1 meter bakom båten så blir stanken sannolikt betydligt mindre i sittbrunnen?? (De är iofs lika koncentrerade där de kommer upp, men gasen når nog sittbrunnen i mindre grad?) I den meningen kan man nog säga att de då är skingrade, fastän egentligen bara fördröjda? Så det borde nog funka, om båten gör åtminstone lite fart och beroende på hur djupt avgasslangen sticker ... ? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 12 Februari , 2011 Är det inte risk att få in vatten i motorn när den stängs av? När de varma avgaserna kallnar bildas ett undertryck som suger in vatten genom slangen - eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 12 Februari , 2011 Ditt största problem med den lösningen blir väl att du inte ser om du har något kylvatten med avgaserna? Temperaturlarm i all ära men jag hade nog velat ha viss egen koll på kylningen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 12 Februari , 2011 Hej På mina två senaste båtar, också snipor, har jag haft samma problem.Jag har monterat en avgasslang på ca 50 cm, i och med att avgaserna kommer ut en längre bit från båtens akter blir det betydligt mindre avgaser som kommer in i sittbrunnen. Min avgasslang har gått rakt ut och då legat i vattenytan. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 12 Februari , 2011 Förläng avgasröret ner så att det är 10-20 mm från vattenytan när båten är obelsatad, ligger still. När du börjar köra så sätter sig aktern och avgaserna tuffar ut under vattenytan. Då ser man vid start om det kyler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Februari , 2011 Jag hade tidigare en äldre MD21 som där avgaserna var besvärnde då dom slog in i sittbrunnen, jag gjorde precis som Ludden skrev i sitt inlägg, efter det så var det problemet mer eller mindre ett minne blott, kunde lukta lite vid mycket ogynnsamma vindar, prova detta är mitt tips.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaonda2 0 Postad 7 Juli , 2011 Hej och tack alla som svarat på mitt inlägg i vintras! Jag hoppas det är okey att jag tar upp detta inlägg igen. Jag sjösatte i går och såg nu att jag hade fel i mitta första inlägg om att avgasmynningen, den är bara 4 cm ovan ytan (vid stilla stående) och går under vattenytan vid marchfart. Igår var det ca 6-7 s/m och inge problem och inga avgaser kom in i sittbrun. Men i dag var det ca 3 s/m (till nästan stiltje) och det var helt hopplöst att sitta längst bak. Är det spridarna, avgaslimpan eller ett vanligt problem med en båt i 7 knop som inte orkar åka ifrån sina egna avgaser? Tacksam för svar! /Kenneth Senast ändrad av kaonda2 | 07 juli 2011 | 23:44 Senast ändrad av kaonda2 | 07 juli 2011 | 23:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaskaden 0 Postad 7 Juli , 2011 Det är inget läckage då? I grenrör eller avgasslangen från grenröret så att ditt motorrum fylls med avgaser som sipprar ut i brunn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Juli , 2011 Jag tar mig friheten att svara igen, jag kan förtydliga mitt gamla inlägg där jag skrev att jag gjorde som ludden beskrivit, min förlängning gjorde att jag kom ut ca 50 cm från aktern och hade då mycket mindre avgaser, det som hände var att när båten satte sig lite i farten så trycktes avgaserna ner i vattnet. Tycker som en tidigare skrev att man bör kunna se avgaserna när man startar motorn för att förvissa sig om att det kommer ut kylvatten med avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser