Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Perra

Dieselvärmare i motorrum med bensinmotorer

Rekommendera Poster

Hejsan...Jag har ett litet problem att finna plats till en dieselvärmare i min Sea Ray315...

Den enda bra platsen jag funnit är i motorrummet...Men där finns också 2 stk bensinmotorer..4,3 efi insprutningsmotorer..Är det lämpligt att plassera en värmare där.?Vad säger försäkringsbolag/föreskrifter om det?Det känns lite smålurigt att ha en värmare där...Några tankar ideer om ämnet mottages tacksamt

MVH Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kollade i installationsanvisningarna till Min värmare, en Ardic 091D (vatten buren dieselvärmare) och där står det tydligt att den får INTE placeras i motorum där det finns en bensinmotor, ej heller i samma utrymme som bensintanken.

Min värmare sitter i motorrummet, men jag kör diesel.

Hoppas infon kan vara till hjälp

//Calle   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera trådar kring detta om var man skall placera sin värmare.. 

I en 315 borde du har ganska mycket plats att montera en värmare.. 

I min nuvarande båt sitter värmaren i ett av sruvfacken inne. 

I min förra båt monterade jag värmaren bakom spisen. 

Mitt förslag är att du kollar bakom paneler, i stuvfack som inte används så mycket, bakom spis, du kanske har ett stuvfack i sittbrunnen där man kan montera en värmare. Sålänge det inte regnar rakt på värmaren kan den ju vara ute.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt min werbasto under förar/bakåtvänd passagerar stol och dragit så jag har värme både i sittbrunn, midkabin och in i huvud kabinen.

har en Sundancer 270 breda modellen och jag har förmig att 315 ser istort likadan ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...