Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
MD09

Motorn startar bara direkt om tanklocket är öppet. Varför?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Albin 78 med VP2001 1989 års-modell. När jag skall starta motorn får jag kämpa ett tag. Insåg att om jag öppnar tanklocket så startar den direkt. Vad är det som är fel? Hur kan jag lösa detta? Tanken är rengjord på varv sommaren 2010, bytte då även matarpump, generator och filter. Kan det vara så att tanken måste rengöras ytterligare en gång? Vill lösa detta under våren. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger det samma, kontrollera avluftningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

min VP 2020 är också lite seg i starten och enligt en kompis skulle det kunna bero på att tanken ligger lägre än motorn vilket skulle innebära att dieseln inte rinner till på en gång.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt, Även om bränslet mot förmodan skulle rinna tillbaks i tanken, skulle filtret vara fyllt och den skulle starta på det som finns där, sedan efrer en stunds körning, skulle det bli problem beroende på luft i systemet.

Till trådskaparens fråga; Första spontana tanken är som föreslagits avluftningen är tät, men frågan måste ställas är det inga problem under motorgång?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Under drift fungerar motorn bra, inga problem. Det är bara vid start det strular. Jag ska kolla avluftningen när det nalkas vår.

Senast ändrad av MD09 | 15 februari 2011 | 12:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag har något självklart förslag att komma med - men jag tror inte på avluftningen som orsak.

Om den skulle vara tilltäppt skulle motorn få problem under gång när ett vacuum långsamt byggs upp i tanken. När motorn stått still en tid bör detta vacuum utjämnas sig själv genom små luftläckor, kanske genom tanklocket, mer troligt genom avluftningen som knappast är 100% tilltäppt. Och därför starta fint.

Jag undrar om det inte är en slump att den tycks starta med locket av - kan du helt utesluta att du malt en stund, inget händer och du lättar på locket, den startar, men det är snarare tack vare det tidigare malandet än det avlyfta locket?

Eftersom ganska stora ingrepp gjorts i bränslesystemet innan problemen uppstod skulle jag snarare misstänka en liten luftläcka, särskilt om tanken sitter lägre än motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...