Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Forsberg78

Finns det någon som marinkonverterat Volvos 5 cyl 170 hk

Rekommendera Poster

Hej

Finns det någon som har marinkonverterat Volvos 5cylindriga 170 hk (Bensin)

och i så fall hur blev resultatet?

Lite nyfiken barawink

Mvh Andreas

Senast ändrad av Forsberg78 | 11 februari 2011 | 11:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus

Tack för tipset, mycket intressant sida.

Glömde skriva det men jag tänkte först på bensinversionen.

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj!

Jag ska göra precis det du pratar om. Köpte mig precis en ockelbo t17dl som jag tänkte få lite mera fart på. Jag började med att söka på blocket efter en bättre beg motor. Jag hittade ett en hel del motorer på blocket men alla är ju hutlöst dyra. Nu säger ju alla att det är pga av att marindelarna är så dyra och dom har ju rätt också. Så jag började googla för att se om det fanns några bättre alternativ. Min första tanke var att marinovertera en b20/b23/b230 eller liknande, bara att hitta beg delar och bulta på.. typ..  (http://ockelbo.plars.org), har mkt bra info om detta.  Men sen tänkte jag att varför ska man nu ha en så gammal motor i en båt, varför inte en ny motor med insprut? Då hittade jag också på hilmerssons båtar och nu har jag bestämt mig för att försöka mig på projektet att marinkonvertera en 5 cyl 850/v70 motor.

Hittills har jag kommit på en del problem som måste lösas.

Avgaslimpa, finns ingen som passar rakt på motorn. Denna måste troligtvis tillverkas för hand.

Vet inte hur svårt det är att få motorn att passa på ett drev.. Måste man tillverka någon slags adapter? Just nu sitter det ett vp100 drev på min båt, men målet är att jag ska skaffa ett vp280 eller liknande.

Bottendrag, dvs högre vridmoment på låga varv. Har lite olika ideer ang detta. Ett alternativ är att sätta dit andra kamaxlar, vilket jag vet man gör då man marinkonverterar b23. Ver dock inte om det finns sådana kammar till 5 motorerna. Ett annat alternativ är att montera dit en kompressor, detta alternativ tror jag mest på då en kompressor (ej turbo) ger ökad effekt från det att motorn startar. Ett tredje alternativ kanske kan vara att ytnyttja VVT-tekniken som finns på en del versioner av denna motor, fast detta tror jag inte på riktigt.

Styrningen av insprut m.m... Jag kommer troligtvis att försöka använda megasquirt eller vems insprut på min motor.

Så, det var lite info om mitt projekt... Kul att någon annan också går i dessa tankar. Skriv gärna och berätta om du kommer på någon info ang detta.

Mvh

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har gjorts 2st konverteringar som jag känner till ,varav en har varit med i en artikel i en båttidning där dom testade den motorinstallationen mot en bmw 6a..

Undrar om inte en adapterplatta från klracing.se som är till för vitmotor till rödmotorväxellåda skulle kunna göra att struten passar.

Senast ändrad av rickardp | 08 mars 2011 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer möjligtvis inte ihåg vilken tidning det var? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ganska bra sätt att öka bottenvridet är ju annars att istället titta på dieselvarianten. Då får du såklart även lägre förbrukning.

Jag har annars, finns skrivet i någon annan tråd, konverterat en Alfa Romeomotor (bensin) och monterat i en Buster. Den motorn behöll jag originalinsprutningen på och alla sa att det inte skulle fungera. Nu har båten har gått 5-6 år som bruksbåt utan problem.

Min erfarenhet är att det är svårt att hitta bra info, både på nätet och i verkligheten. Börjar man skrapa lite på ytan så märker man att de som kallar sig experter ofta inte kan mer än oss andra. Mitt tips är alltså att göra som man själv tror blir bäst!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Volvos D3 motorer baserar sig på den 5 cylindriga dieseln som bland annat finns i V70 borde det kanske funka med DPS- eller SX-drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...