Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
UrbanA

Båtvärmare

Rekommendera Poster

Hej på er alla båtvänner.

 

Har relativt nyligen köpt en Maxim26 och är oerhört nöjd men får inte igång min värmare.

Är det någon som känner igen denna modell, kanske har en bruksansvisning.

Tar gärna emot tips och ideer på att få igång denna tingest.

Lev väl

Urban

post-10017156-1394236611,5435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en Eberspächer  troligen Airtronic D4

noga med rätt spänning (bra kontakter fram till värmaren. Bränslefilter och glödstift är tänkbara fel.

 

vad  händer när du försöker starta? är det Diesel eller bensin??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också hur värmaren blir när du försöker starta den.

Går brännslepumpen i gång? Tickar den?

Glödstiftet?

Det kan även vara styrenheten som krånglar.

Eller så får du ringa till mina föredetta arbetskamrater.

Huvudkontort finns numera i Trollhättan.

Eberspächer AB
Kardanvägen 34, 461 38 Trollhättan 
Tfn 0520-490 800, Fax 0520-490 890  

Har du tur kan dom säkert fixa fram instruktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd.*
Tack för hjälpen med modellen.

Jag har en diesel, antar att den tar sitt bränsle från vanliga tanken.

Den startar inte alls, inget händer på någon front.

Har inte börjat kolla ström fram.

Vad brukar vara valniga fel?

Vad skulle Ni börja med, förrutom att kolla ev säkringar och ström fram?

MVH

Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har lagt en timmer på att få igång den men icke.

Har kollat förljande:
- Ström finns fram innan boxen-

- Tagit loss pumpen, den fungerar med 12 v matning utanför båten.
   Slangen är relativt tom, några skvättar i sista platsslangen bara

- Hittar ingen säkring

- Kollat stiftet, ser ok ut (hur skall det se ut?)

- När man startar från givare händer albolut ingenting

Frågor:
- Kan man mata 12 v direkt någonstan, dvs förbi givare mm för att se om den hoppar i gång.

- Kan man kolla stiftet, eller mata direkt med ström

- Kan man lura givaren (sitter i förpiken) på ngt sätt för att se om den är sönder?
- Kan man koppla förbi styrboxen (sitter bredvid brännaren), för att se om den hoppar i gång

- Dvs göra ngn typ av uteslutniongsmetod för att se vad som är sönder?

-Känner mig lite rådlös just nu!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Värmaren är en Eberspächer D1.

Helt klart har du problem att få fram spänning till värmaren så du får helt enkelt söka varför du inte får fram den.

Har du kollat jordningen?  kan vara boven!

//illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En värmare som stannat flera gånger pga. samma felkod försätter sig själv i låst läge tills felet är åtgärdat och felkoderna raderade. Kolla på märkskylten villken värmare det är, kolla sedan på www.maritim.no/pdf/1/Airtronic_D2-D4_feilsoking_og_reparasjon.pdf samt eventuellt så måste du ha hjälp av ett diagnosinstrument.

Mvh Andréas



Senast ändrad av Seahunter | 13 februari 2011 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funka brännsle pumpen när den sitter där den ska?

Om brännsle rörena är tomma så sitter det nog ingen backventil på ledningarn. Och då tar det en stund innan brännsle pumpen har fått pumpat upp brännsle till värmaren.

Du hör på ljudet på brännsle pumpen när det har kommit upp brännsle till pumpen.

Glödstiftet går att kolla om du skruvar i sär och försöker starta värmaren som normalt.

Jag skulle inte koppla förbi styrenheten. Den styr ju allting.

Har du kollat så att överhettnings skyddet inte har slagt till. Så att värmaren inte startar för att den registrerar att den är överhettad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

 

Den har hoppat i gång, till slut !!! STORT Tack för all Er hjälp!!

- Det var fel på strömmatningen till hela paketet, åtgärdat.

- Systemet startade, pumpem tickade men inget tände!

- Det fanns 2 st bränsletappar på tanken. Den som den var monterad på sög bara upp luft när jag för hand eller rättare sagt för mun sög. Bytte till den andra samt kapade slangen 5 cm i varje ände. DÅ fick jag mig en anständig slurk med diesel.

- Satte sedan tillbaka pumpen, tvingade systemet att starta minst 5-6 ggr innan det tände till.

- Det tjuvstannde några gånger men sedan gick det fint i ca 30 min innan jag stängde av. Antar att det kanske var luft i systemet?

Tack och bock!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...