UrbanA 0 Postad 10 Februari , 2011 Hej på er alla båtvänner. Har relativt nyligen köpt en Maxim26 och är oerhört nöjd men får inte igång min värmare. Är det någon som känner igen denna modell, kanske har en bruksansvisning. Tar gärna emot tips och ideer på att få igång denna tingest. Lev väl Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 Februari , 2011 det är en Eberspächer troligen Airtronic D4 noga med rätt spänning (bra kontakter fram till värmaren. Bränslefilter och glödstift är tänkbara fel. vad händer när du försöker starta? är det Diesel eller bensin?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 11 Februari , 2011 Jag undrar också hur värmaren blir när du försöker starta den. Går brännslepumpen i gång? Tickar den? Glödstiftet? Det kan även vara styrenheten som krånglar. Eller så får du ringa till mina föredetta arbetskamrater. Huvudkontort finns numera i Trollhättan. Eberspächer AB Kardanvägen 34, 461 38 Trollhättan Tfn 0520-490 800, Fax 0520-490 890 Har du tur kan dom säkert fixa fram instruktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 11 Februari , 2011 http://www.isotherm.se/pdf/AirtronicD2_D5.pdf Monteringsanvisning nr 87033 för båtvärmare Luftvärmare AIRTRONIC D2, D4, D4S och D5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UrbanA 0 Postad 11 Februari , 2011 Tack för alla goda råd.* Tack för hjälpen med modellen. Jag har en diesel, antar att den tar sitt bränsle från vanliga tanken. Den startar inte alls, inget händer på någon front. Har inte börjat kolla ström fram. Vad brukar vara valniga fel? Vad skulle Ni börja med, förrutom att kolla ev säkringar och ström fram? MVH Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UrbanA 0 Postad 12 Februari , 2011 Hej igen, Har lagt en timmer på att få igång den men icke. Har kollat förljande: - Ström finns fram innan boxen- - Tagit loss pumpen, den fungerar med 12 v matning utanför båten. Slangen är relativt tom, några skvättar i sista platsslangen bara - Hittar ingen säkring - Kollat stiftet, ser ok ut (hur skall det se ut?) - När man startar från givare händer albolut ingenting Frågor: - Kan man mata 12 v direkt någonstan, dvs förbi givare mm för att se om den hoppar i gång. - Kan man kolla stiftet, eller mata direkt med ström - Kan man lura givaren (sitter i förpiken) på ngt sätt för att se om den är sönder? - Kan man koppla förbi styrboxen (sitter bredvid brännaren), för att se om den hoppar i gång - Dvs göra ngn typ av uteslutniongsmetod för att se vad som är sönder? -Känner mig lite rådlös just nu!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 12 Februari , 2011 Hej! Värmaren är en Eberspächer D1. Helt klart har du problem att få fram spänning till värmaren så du får helt enkelt söka varför du inte får fram den. Har du kollat jordningen? kan vara boven! //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 13 Februari , 2011 En värmare som stannat flera gånger pga. samma felkod försätter sig själv i låst läge tills felet är åtgärdat och felkoderna raderade. Kolla på märkskylten villken värmare det är, kolla sedan på www.maritim.no/pdf/1/Airtronic_D2-D4_feilsoking_og_reparasjon.pdf samt eventuellt så måste du ha hjälp av ett diagnosinstrument. Mvh Andréas Senast ändrad av Seahunter | 13 februari 2011 | 11:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 13 Februari , 2011 Funka brännsle pumpen när den sitter där den ska? Om brännsle rörena är tomma så sitter det nog ingen backventil på ledningarn. Och då tar det en stund innan brännsle pumpen har fått pumpat upp brännsle till värmaren. Du hör på ljudet på brännsle pumpen när det har kommit upp brännsle till pumpen. Glödstiftet går att kolla om du skruvar i sär och försöker starta värmaren som normalt. Jag skulle inte koppla förbi styrenheten. Den styr ju allting. Har du kollat så att överhettnings skyddet inte har slagt till. Så att värmaren inte startar för att den registrerar att den är överhettad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UrbanA 0 Postad 13 Februari , 2011 Hallå igen, Den har hoppat i gång, till slut !!! STORT Tack för all Er hjälp!! - Det var fel på strömmatningen till hela paketet, åtgärdat. - Systemet startade, pumpem tickade men inget tände! - Det fanns 2 st bränsletappar på tanken. Den som den var monterad på sög bara upp luft när jag för hand eller rättare sagt för mun sög. Bytte till den andra samt kapade slangen 5 cm i varje ände. DÅ fick jag mig en anständig slurk med diesel. - Satte sedan tillbaka pumpen, tvingade systemet att starta minst 5-6 ggr innan det tände till. - Det tjuvstannde några gånger men sedan gick det fint i ca 30 min innan jag stängde av. Antar att det kanske var luft i systemet? Tack och bock!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser