Selor 0 Postad 7 Oktober , 2004 Hej! Funderar på vilket kartformat för GPS/kartplottrar som är det bästa. Om man bara skall bedömma själva kartformatet och inte plottrarna så har vi ett antal olika format som de stora leverantörerna använder sig utav. C-MAP NT/NT som Navman och Simrad kör Bluechart som Garmin förespråkar Navionics Gold som Lowrance/Raymarine valt Flera? Vad har respektive format för för- och nackdelar, eller relativa styrkor och svagheter vid en direkt jämförelse? Om ni skulle välja GPS/plotter enbart baserat på kartformatets kvalitet, vad skulle ni då välja? Och varför? Funderar på en plotter till nästa säsong! //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 8 Oktober , 2004 Skulle köpa en bärbar dator istället. Fungerar klockrent med sjökorten i den.. Kör på det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 13 Oktober , 2004 Är det verkligen ingen som har någon kunskap om för- och nackdelarna med de stora GPS-kartformaten som finns på marknaden idag? Varför skall man tex välja Bluechart för Navionics tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 13 Oktober , 2004 Jag har också funderat litet över det där och de flesta av dem jag har talat med tycks vara av den åsikten att det inte spelar så stor roll vilket kartformat man använder - det är mest en smaksak och man vänjer sig vid det man har och alla fungerar bra. Det tycks vara viktigare att köper en bra plotter som uppfyller de krav man har på saker som användarvänlighet vad gäller knappar, hur enkelt det är att navigera i menyer och komma till det man vill göra, ljusstyrkan på kartbilden m.m. Det var ett stort test på plottrar i våras vill jag minnas, undrar om det inte var i Vi Båtägare. Skall kolla hemma i kväll vilket nummer det var, tror att jag har den kvar. Har för mig att en modell från Navman och en Raymarine utnämndes till bäst i test. Kollar upp detta och återkommer... /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 13 Oktober , 2004 Håller med Nidelvbo. Man vänjer sig vid de flesta format. Jag har två olika fabrikat (i-landsproblem, jag vet, men man är väl lite galen) och tycker de funkar bra bägge två. Min Garmin är dock betydligt snabbare i uppdateringarna trots att min Navman ligger i samma prisklass. Nån säljare sa att det hade med korten att göra. De som såldes i år var snabbare än de som såldes förr. Vad vet jag. Navmans kort är betydligt mer lika vanliga kort och säljs med det som argument. Detta spelar ingen roll då man vänjer sig som sagt. Jag tycker dock inte du ska köra på en bärbar dator om du inte har en större båt med ordentlig kajuta och du vill ta med dig datorn varje gång du lämnar båten. Väldigt få datorer är gjorda för marin miljö, de är väldigt dyra - och stöldbegärliga. Mitt råd är: Testa, testa, testa. Känn på knapparna. Kolla bilden, gärna med solglasögon på. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 13 Oktober , 2004 Här kan du läsa om plotter-tester. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=249283&previousRenderType=6 http://www.segling.nakterhuset.se/04_02/plotter.asp //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 13 Oktober , 2004 Hej, Jag har två GPS navigatorer: Geonav 6 Elite med Navionics Classic elektroniska karta och Raymarine 435i med Navionics XL3 karta. Både navigatorerna och kartorna är av olika generation kan man säga. Det är mycket bättre karta i den senare. Det är egentligen inte så mycket mer kartinfo man behöver som nöjesåkare på sjön. Man ser allt som är av betydelse för att undvika att köra på grund och man tar sig från A-B utan minsta problem i dagsljus (i mörker håller jag mig i land). Fördelem med XL3 karta är att de täcker stora områden så för att täcka hela Sveriges kust behöver du max 3 st kartor. Jag håller till i Vänern och använder då XL3 karta 17G. Det viktiga är ändå att man kollar på papperskartan under resans gång för överblick och dubbelkoll. Skall du ha mest sjökortslikt så är det nog PC (bärbar) som gäller och lämpligt kartprogram. Jag tittade i båttillbehörsbutiker innan jag köpte min Raymarine 435i i somras och den hade klart bäst bildskärm i alla fall jämfört med Navman 5500i, Garmin 172C, Geonav 6 Sunshine och Garmin 182C), tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 14 Oktober , 2004 Testet jag talade om förut hittar du i Båtnytt, nr 4, 2004. Man testade 6 plottrar och bästa bilden hade enligt testet Raychart RC 435 (6-tumsskärm) och en av de mest prisvärda var Navman 5500 (5-tumsskärm). Dessa har kartformaten Navionics Gold resp. C-Map NT. Det finns tydligen också en Navman 5600 som har en större skärm (6 tum). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser