Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Funkis

dina erfarenheter av Net1 ( fd Ice Net ) ??

Rekommendera Poster

Kraven ökar i båten. Ska mina barn med någon längre tur verkar det som om internet är nödvändigt? Barn struntar i kyld mat, nya segel, fin madrass mm... sådant som är viktigt för mig i år? Men om barnen inte kan komma in på nätet så säger de att de lika gärna kan stanna hemma!

Så, du som installerat Ice Net förra året eller tidigare - vilka erfarenheter har du?

Och, kör du med den antenn som de säljer eller har du bytt till något annat fabrikat=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade Net1 förra året, fungerade dåligt med den medskickade lilla bordsantennen,

påtalade detta för operatören som insisterade att jag skulle prova med den speciella båtantennen som finns till modemet.

Har ännu inte testat ute på sjön men jag kan se att det blir en otrolig skillnad på signalnivån med båtantennen hemma - har ganska dålig täckning på allt vad radiovågor heter där jag bor.

Ska bli intressant att se om det blir någon förbätring mot tidigare när man kommer ut i skärgården.

Men en sak ska man vara medveten om- att hastigheten på uppkopplingen kan aldrig bli som hemma med ett trådbundet bredband.

Edit:stavfel

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 11 februari 2011 | 08:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En grej att tänka på är att den teoretiska maxgränsen för deras bredband är 3,1 Mbit/s, Net1 satsar alltså på tillgänglighet snarare än hastighet. Om man räknar med att få ca 50% av den utlovade hastigheten får man 1,5 Mbit/s, jag har hamnar mellan 1 och 1,5 Mbit/s när jag testat dem.

Fördelen är förstås att de har bra täckning. Om du blivit lovad 21 Mbit/s men inte har någon täckning är det ju helt värdelöst. Men 1-1,5 Mbit/s är ganska långsamt, beroende på vad man ska göra med uppkopplingen är det bra att tänka på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren - finns det fler som har erfarenheter? Många måste väl ha testat detta?

Jag själv fattar det här med hastigheten, får se om barnen också köper det... två av dem har egna bloggar och om de inte kan uppdatera dem så är det katastrof, tydligen. Men lite text och någon bild kräver inte så hög hastighet, de får väl träna på tålamod i båten!

Släpade med mig hemma-grejorna förra sommaren. Funkade fantastiskt bra där det fanns WIFI från Telia. Men när jag flyttade mig några öar bort så försvann signalen helt. Så täckning är viktigare än hastighet, helt klart. Samt konkreta erfarenheter av båt-paketets antenn är också intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer som installerat detta i sin båt?

Jag är extra nyfiken på om du tror båtantennen som finns i deras paket funkar bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte paketet med båtantenn till förra sommaren.

Efersom båtbyte står för dörren har jag inte monterat antennen i masttoppen där den gör mest nytta utan har vid behov hissat upp den en bit med spinnakerfallet, vilket sannolikt inte är idealiskt.

Sammanfattningsvis, avsevärt mycket bättre täckning än med Tre respektive Telenors gsm-pinnar, i de flesta fall redan utan båtantenn. Utan den hade jag ok täckning överallt i sthlms skärgård och den lilla sugfotsantennen som följer med gör nytta även den om den som i mitt fall sätts fast på salongsfönstrets insida.

Båtantennen har jag bara använt när jag legat för ankar vid Gotska Sandön och när jag befann mig på västra och nordvästra Åland.

Hastigheten, som flera varnat för, har jag inga synpunkter på. Duger gott för e-post och normalsurf. Min 17-åriga dotter klagar inte heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står att det är fri surf i Norge och Damark. Hur är det på Åland och Finland kostnadsmäsigt?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar tyvärr inte alls.

Men med en båtantenn korrekt och högt placerad skulle jag tro att man utan problem kan nå det svenska nätet längs kusterna på den västra sidan av Åland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Tack för det Gunnar. Med sina givna begränsningar så verkar ändå det här nätet lösa mina behov av uppkoppling i en naturhamn. Så får det bli...

Nu får vi se om de erbjuder antennen gratis på båtmässan - det gjorde de förra året nämligen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...