Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
dwindt

Delaminering

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har en bra lösning på problemet med innertaktyg som lossnat från bäraren/stommen sk delaminering. Nu hänger taktyget ner flera centimetrar och ser fruktansvärt tråkigt ut. Alternativet byta inner tak känns inte så lockande.

Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle inte jag kalla för delaminering direkt.

Försök att skära små snitt i de tygdelarna som hänger ned få dit något bra lim med en bra limspruta och tryck fast taket igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag däremot har en riktig delaminering kring en av mina däcksluckor.

Jag har skurit ut det blöta partiet till gelcoatlagret underifrån och säkerställt att det är materialet är torrt och friskt runtom.

Frågan jag nu ställer mig är i vilken ordning jag skall lägga polyester, väv, devinycell. Vill tro att man skall börja med polyester, devinycell, mer polyester och väv men det känns som att stadgan skulle bli bättre om jag började med polyester och väv mot gelcoatlagret för att därefter lägga på devinycell och sedan polyester/väv i ett par lager.

Har sett olika förslag på detta och blev osäker.

Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skulle lägga polyester och två lager glasfibermatta och sedan pressa dit divinycellen med lim och avsluta med polyester och glasfibermatta och till sisst lite topcoat eller annan färg som är tät om det behövs.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,

ja det var ingen barnlek direkt. Attans vad svårt det var med vidhäftningen i taket! Väven vill inte fästa i polyestern. Devinycellen släppte även den så jag tryckte upp en platta och ett par teleskoprör som tryckte dit skiten...Måånga svordomar lär ha hörts innifrån båten av mina varvskamrater , den saken är klar.

Trodde ett det skulle härda mycket snabbare än vad det gjorde och det var det kletigaste fanskap jag hållit på med. Gummihandskar var bara skit, dom smällte!

Det var tur att det var en sådan liten yta som detta handlade om, annars hade det (för mig) varit en omöjlighet.

Nu sitter däcksluckan på plats och den är dessutom tät - sjösättning lördag morgon smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...