Slutlekt 0 Postad 10 Februari , 2011 Hej. Jag är en relativ ny seglare och bara seglat för nöjets skull. Nu vill jag börja lära mig mer om hur man trimmar seglen mm. Jag har sett flera flimer på youtube där det finns en person som är avsedd att enbart sköta rodkicken i regattor. När ska man dra hem alt släppa på rodkicken? vad gör de för skillnad? Tacksam för utförliga svar då jag är en newbie inom trimmning. Senast ändrad av Slutlekt | 10 februari 2011 | 13:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 10 Februari , 2011 Rod kicken tvistar seglet (stänger det mer) om du tajtar den dvs att du får mer kraft från storseglet. Man använder det aktivt under undanvindssegling då man vill ha så mycket kraft som möjligt utan att få för mycket pendling eller en broach. För att svara på din fråga: Man tajtar den när det blåser mindre eller lite, får man då ett kast så vill man släppa på den för att inte få förmycket sidokraft. Kicken kan användas på halvind också men oftast då inte lika aktivt. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 11 Februari , 2011 Njaeäh, det där stämmer ju inte riktigt. Rodkicken lyfter bommen även i lättvind. En vanlig kicktalja håller ner bommen, även utan rod. Vill du t ex kunna twista seglet i lättvind och pga olika vindstyrka och/eller vindriktningar på olika höjder i seglingsplanet i lättvind är det enkelt att bara släppa upp bommen. I hårdare vindstyrkor löser sig detta ändå - utan rod - genom att seglet lyfter bommen, så vill man twista seglet och spilla vind ur toppen är det bara att släppa på skot och kick. Men, man kan enkelt uppnå funktionen som rodkicken har genom att sträcka på dirken, men det brukar ge problem med segelakterrunda som hakar i vid slag. En annan fördel är att du slipper dirken. Det gör det enkelt när du vill reva storseglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 11 Februari , 2011 Vad var det som inte stammer/daligt forklarat. Visst en slappt rodkick haller bomen i ett neutrallage som (beroende pa bomtyngd) gor att bomen ligger ungefarhorizontellt, som kan gora att du slipper dirken om du har en sadan. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Februari , 2011 Eftersom du inte kappseglar kan jag säga att den största vinsten med en Rodkick är att hålla uppe bommen. Inuti sitter antingen en fjäder eller en gasdämpare som trycker upp bommen. En del har bägge? Så när du släpper seglet så ramlar inte bommen ner. Ersätter dirk kan man säga enkelt. När man seglar så drar en kick ner bommen. Vid kappsegling är det en viktig funktion och en av tre när det gäller att reglera storseglet. De andra två är storskotet som reglerar vinkel och akterstag som reglerar släppet i seglet. ( jag bortser från fall och segeltrim här ) Vi vanliga seglare använder storskotet till att både dra ner bommen och att reglera vinkel med. Men på en kappseglare så separerar man dessa två funktioner. Normalt överkurs för oss semesterseglare. Jag är gammal kappseglare och jag ändrar spänning i rodkicken mycket sällan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Februari , 2011 Nu blir jag lite förvirrad av alla inlägg, men klart verkar väl iaf att en rodkick förväntas hålla upp bomen i hamnläge. Peter: Mycket begripligt, detta att kunna lyfta bomen och på så sätt kunna få en twist även i lättvindsfall. Vindstyrkan är ju högre runt masttopps- än bomhöjd, och vid segling upp i vind blir den relativa vindriktningen därför olika i seglets delar höjdmässigt (man skiljer ju därför på sann- respektive relativ vind, dvs den egna fartvinden ger en komponent som yttrar sig som en vindvridning.) Att kunna välja att just spilla vind med början i masttoppen är överkurs för min del, men verkar kunna minska krängningen i lite högre vindstyrka. Men rodkicken verkar ju behövas bara i svag vind, så den iofs alltid skadliga krängningen (avdrift, roderverkan), är ju liksom inte aktuell? I lättvind vill man väl f.ö. inte spilla nån vind alls?? Funkis: Rodkicken håller upp bomen i hamn, och ingen dirk behövs därför enligt både dig och Peter. Blir lite konfunderad över din fråga angående rodkickens utförande, gasdämpning utan fjäder? Fjäderfunktion måste väl alltid finnas, alltså att pressa bomtyngden uppåt (en ren gasdämpare utan inbyggd fjäder läcker väl som en cykelsslang med pyspunka, och bomen skulle sakta falla efter nån dag i hamn) ?? Kan alltså tycka att fjädern är det centrala i en rodkick, inte gasdämparen? Begriper faktiskt inte riktigt varför en gassdämpare alls behövs, en sådan hindrar ju bara plötsliga rörelser men inte långsamma. Eller kan man kanske pumpa in gas för att höja bomen?? Man böjer iofs bomen genom att skota löst samtidigt som kicken är hårt neddragen vid högre vindstyrka, kan böjning av bomen i rent trimsyfte vara en joker i leken? Ändrar nog seglets buk, gissar jag?? Carlf: Förstod tyvärr inte ditt inlägg, vilken kraft avser du? T.ex. den framåtdrivande vill man väl alltid maximera men inte den krängande?? Edit: börjar ana svaret sent om sider, man vill kanske spilla kraft i undanvind (av nödvändighet och även annars helst upptill i seglet) genom som du skriver en twist vid masttoppen för att behålla roderkontrollen ... ? Kappseglar aldrig, men kan nog ändå ha nytta av fler lättköpta segel-hästkrafter . / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 11 februari 2011 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 11 Februari , 2011 Precis minska den krängande kraften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Februari , 2011 Funkis: Rodkicken håller upp bomen i hamn, och ingen dirk behövs därför enligt både dig och Peter. Blir lite konfunderad över din fråga angående rodkickens utförande, gasdämpning utan fjäder? Fjäderfunktion måste väl alltid finnas, alltså att pressa bomtyngden uppåt (en ren gasdämpare utan inbyggd fjäder läcker väl som en cykelsslang med pyspunka, och bomen skulle sakta falla efter nån dag i hamn) ?? Kan alltså tycka att fjädern är det centrala i en rodkick, inte gasdämparen? Begriper faktiskt inte riktigt varför en gassdämpare alls behövs, en sådan hindrar ju bara plötsliga rörelser men inte långsamma. Eller kan man kanske pumpa in gas för att höja bomen?? Gasdämpare kallas också gasfjäder. Såna som de flesta bilars koffertluckor har för att bli lite lättare att öppna. Det är alltså ingen fjäder i dem utan det är gastrycket som håller upp bommen. Mycket riktigt är det pyspunka på dem men det tar 5-15 år för gasen att läcka ur. Dämpar också häftiga rörelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 11 Februari , 2011 Det inte bara kallas gasfjäder, det heter gasfjäder. Och det är det som sitter i alla moderna rodkickar i dag. Selden och Benn's är väl marknadsledande i Sverige. Sen finns det från Sparcraft där det, på stora båtar sitter flera gasfjädrar i samma rodkick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Februari , 2011 Jag vet inte exakt hur en rodkick är konstruerad. Och det är väl som allting annat, pris ger mer kvalité och funktioner? I vart fall har jag själv haft en mycket enkel kick som endast hade en fjäder, dvs ej någon gasfjäder. Det var ett bra tag sedan. Men sådana kankse inte finns längre? I vart fall tror jag inte på att göra en båge av bommen och därigenom trimma seglet. En bom är för styv för att böjas i någon större utsträckning. Ett modernt segel trimmas i stället ovanpå bommen? Man kan läsa lite i den s.k. GRAN-boken. Tror inte de trevliga segelmakarna på Gransegel misstycker om jag ger en länk här? Det står nästan inget om kick i boken... www.gransegel.se/bok/bok_kap6.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 12 Februari , 2011 Nej, böja bommen skall den inte göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 12 Februari , 2011 Carlf, det jag inte tycker stämmer i ditt (ovanstående) inlägg är: - Du stänger inte seglet genom att twista det. - Du behöver ingen rodkick för att undvika broach på undanvindssegling - det är en vanlig kicktalja precis lika användbar till, och nu var det ju rod-funktionen som efterfrågades. Eller, helt generellt har du rört ihop rodkick och kicken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 13 Februari , 2011 Ja det har du rätt i, dock trodde jag trådskaparen efterfrågade detta, annars jobbar man inte aktivt med en rodkick. Dock har ju den två funktioner, som du säger går att bryta isär i en vanlig kicktalja och fjäder som håller upp bomen. Men om du har en rodkick(vilket jag har på min båt) så har du två funktioner i en. Det går ju att tvista seglet åt två olika håll, men håller med om det kan fel tolkas. Det jag menade var att om du tajtar i rodkicken(drar ner bommen) så stänger du seglet. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Februari , 2011 Funkis; tack för gransegel-länken! (Hade sas ingen segeltrimmets online-bibel tidigare, bara div källhänvisnings-ociterbara och delvis motsägande papp-böcker ... Kappseglar som sagt aldrig med min långkölade & allmänt tröga amigo 23:a (lys 0,89), men just det faktum att den är trög borde väl egentligen göra segeltrimmet desto viktigare? Men själva trögheten gör nog att finliret knappast märks i fartökning, för man varken uppfattar eller ens uppskattar så små fartskillnader till fullo?I min som sagt tröga, men i och för sig lättbegripliga amigo-värld, är skotvinkeln A & O. Står för minst 90% av trimbehovet, och restposten således bara för 10% ? (Kort&gott: släpp helt enkelt alltid ut skoten så långt det går utan att fladder uppstår, så har du typ 90% av den fartgivande kraften, givet att seglens form i övrigt verkar någorlunda vettiga, nåt sånt?) Trimmetoden att kunna låsa bomen på en viss höjd - via rodkick eller sinsemellan motverkande kick/dirklina - förefaller därför att vara lite överkurs, för hur stor andel av min förmodade 10%-restpost kan detta utgöra?Nu är ju inhämtad kunskap alltid lätt att bära - men själva detalj-inlärandet däremot kan ju vara rätt motbjudande - så nyttoaspekten blir väl därmed helt central som pådrivande inlärnings-drivkraft !? Så hur mycket kraft/fart kan man då vinna genom att på nåt sätt kunna låsa bomhöjden, bara som nån sorts grov tumregel relativt den stora posten skotvinkel. (För vi vanliga turistseglare finlirar nog inte gärna med sånt, men ni kappseglare kan kanske ha en del bra relativ nytta-tumregeltips??) / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 13 februari 2011 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 Februari , 2011 Än så länge har jag enbart talja på båten, därför är det för mig en stor skillnad i funktionen mot om jag har en rod. Och de flesta båtar är väl idag utrustade med talja (...saknades på min förra båt när jag köpte den...) så därför utgick jag ifrån om att det var frågan om en uppgradering från talja till rodkick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser