Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
kwiggo

AQ145 med dubbla SOLEX-förgasare

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en AQ145 med dubbla SOLEX förgasare, vilket också innebär att jag har dom klassiska problemen vid kallstart.
Jag gjode rent förgasarna och bytte packningar i sommar och justerade in dom mycket noggrant.
Det blev mycket bättre men är forfarande inte bra.

Tänkte eventuellt byta till 1st WEBER förgasare i förhoppningen om att problemen skulle lösa sig.
Såg att MISAB hade Weberförgasare komplett med grenrör för ca 6000:-  - 7000:-.
Kan någon kunnig person vara snäll och ge mig ett klart besked om detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du tappar effekt om du byter förgasare. Jag har själv två stycken av dessa motorer. Båda är tjuriga vid kallstart, men jag köpte elektronisk tändning till dem och det blev väldigt mycket bättre.

I paketet fick jag hallgivare och även ny tändspole. Kallstart är numera enkelt, gasa till med gasen starta och pumpa ett par gånger med gasen, sedan kan jag lägga dem på 1400-1700 varv och varmköras. Inget vrålande och tokgasande längre. Förut fick man pumpa med axx-pumpen i nästan fem minuter innan de ville gå snällt.

Skicka mig ett mail så berättar jag mer om vad jag köpte för prylar, eller om du vill ha andra råd om dessa motorer.

MVH
/danjel

danjeln(snabela)gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma erfarenhet med 123ignition på en B30(sitter i bil). Jag skulle inte tveka att köpa en 123ignition till B21-B23.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej kwiggo. Såg ditt meddelande via Maringuiden men svara via MG lyckas inte jag med, det är problem med svarsfunktionen varje gång. Du frågade efter Monark märken och sådana har jag att sälja, två stora o två små 300:- plus porto. Hör av dig till mig så kan jag maila bild på dom till dig. Mail goran.sodergren@glocalnet.net  Tel 08 - 58247895  Mob. 0704198360

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...