Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
politby

Varför alltid fören mot bryggan?

Rekommendera Poster

Under flera år har jag undrat varför vi i Sverige (och Finland) alltid ska förväntas lägga till med fören mot bryggan. I många gästhamnar sitter det skyltar med Endast stävtilläggning och liknande. Backar man in blir man utskälld av någon sur hamnkapten.

I de flesta marinor och organiserade båtklubbar används Y-bommar som är helt hopplösa om man vill ligga med aktern mot bryggan. Varför inte fingerpontoner á la U.K och USA?

Jag kan förstås inte ge någon exakt siffra men ta vilken gästhamn som helst under sommaren. Majoriteten av de fritidsbåtar som ligger där (inklusive segelbåtar) är garanterat av en typ som är byggda för ombordstigning/landstigning/lastning i aktern, om man undantar mycket små helt öppna båtar och olika typer av yrkesbåtar.

När man ska ta sig in i en sådan hamn handlar det ofta om att snirkla båten runt bland en massa ankarlinor som är utlagda synbarligen helt slumpmässigt och i många fall gör det omöjligt att komma in på platser som faktiskt är lediga.

Tack vare detta har det skapats ett behov av allehanda skumma nödlösningar av typen ankarspel i aktern, olika mer eller mindre opraktiska stegar/träbockar/peken och liknande som förstör båtens linjer och är i vägen och allmänt svårhanterliga.

Varför är då hamnarna byggda på detta sätt? Om majoriteten av våra båtar var byggda för landstigning i fören hade det varit logiskt, men så är det ju inte.

Ett föredöme är den nyrenoverade gästhamnen i Vaxholm som nu använder slemlinor av medelhavstyp vilket gör att man kan välja att lägga antingen fören eller aktern mot bryggan. Perfekt. Allt utrymme kan användas och man slipper ankarlinesalladen.

Sedan är det ju en annan sak att lägga till vid öar, klippor och liknande där man inte kan backa in, åtminstone inte med drev. Där svajankrar jag alltid och åker in med gummibåt, men det är ju tyvärr inte möjligt för alla.

Lite åsikter, tack! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!    jag backar in mellan ybommar med min flipper 760, har en peke mont. på bryggan så det är

rena promenadvägen till akterdäck både för hunden och oss när man ska lasta.

mvh anders!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båtplats backade jag in med aktern. Hm, kanske ska fundera på det i vår igen.

Det är ju mest beroende på hur det ser ut vid bryggan. Ibland är det för grunt och sticker ut otrevligheter som man inte vill ha i drevet.

Annars vete katten varför man gör det ena före det andra. Möjligen att man inte vill ha insyn rakt i båten när man ligger i hamn. De flesta båtar är ju rätt öppna bakifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med förgående talare, jag och de flesta svenskar vill ha sitt privata utryme och de flesta båtar har bra insyn akterifrån och då känns det bättre att det är lite krångligt att ta sig i land, bara man får vara i fred och många bryggor har kätting som sticker ut under bryggan och det är inte roligt att tugga i en sådan med en prop för 17000.

Det kan vara en vanesak också, i naturhamn så ligger man med fören emot land för det mesta och då blir det naturligt att göra så även i hamn.

 

Finns det plats så ligger jag helst men bredsida emot brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten finns det flera hamnar man kan backa in i.
Problemet för mig är att min båt är fruktansvärt svår att hantera när man backar.
Jag måste ha mycket fart för att den ska styra som jag vill, och med mycket fart så är det lätt att något går fel med stora skador som följd.

Hade det varit lättare hade jag alltid lagt till med aktern.

Jag har en Hanse 320.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglat en del i Medelhavet och där låg vi alltid med aktern mot land.

Det hela handlar om taktiken att backa in. Hög fart om det inte är vindstilla gärna en man som sköter ankaret, och en man som snabbt förtöjer aktern, först sidan mot vinden. Bogpropeller underlättar styrningen. Trevligt att sitta och deltaga i livet på kajen. Vissa hamnar har reasturanger 1meter från kajkanten. Lätt att få kontakt med folk. De flesta hamnarna har inte slemlinor.

http://lasselundell.se/page16.html   

post-571-1394236611,2787_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har alltid backat in mellan Y-bomar, inga problem.

Bästa är att ta sig av och på båten med div packning och varor.

Den här bilden är när ja hadde Forbina 9000.

//Jonas

post-10007903-1394236611,4533_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåt är mycket enklare att hantera när man backar än segelbåt.

Jag har en 32 fots segelbåt med högt fribord samt långt mellan propeller och roder vilket gör att backa i lite vind är näst intill omöjligt utan att ha sönder något.

Om jag haft bogpropeller hade det lättat lite men inte till 100%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar in till 90 procent av gångerna så länge djupet tillåter med min långkölade segelbåt. Men det är ofta ett helvete det gäller att man börjar exakt rätt för det går inte alls att styra under back. Utan planering får göras i förväg och ev sväng får skötas med proppellerverkan. Detta då jag har en lång peke fram som är mer eller mindre hopplös att balansera på när man lägger till med fören först.  Så är jag ju nyfiken av naturen och tycker det känns roligare och socialare att ha sittbrunnen mot bryggan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En forbina med flaya och ett djup på ca 80cm v-botten med axel så åker den som ett snäckskal, det spelar inger roll hur rodret står der drar dit propellern vill.

Det är bara att vara bestämt och snåla inte på farten.

I år ska ja åka Bavaria 40 och den 38 som vi hadde förra året så var det inga problem att back in mellan bommar. Klart att bogpropp gör det mycke lättare.

//Jonas

bavaria40.dinstudio.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dej. Det är bara att titta på ytan på roder, segelbåtar har mycket större roder än motorbåtar. Segelbåtar är mycket lättare att backa med än motorbåtar. Segelbåtar har en köl som håller båten stilla på kursen. Vid backning gäller det att hålla hög fart då kan man styra dit man vill. Min motorbåt har bara en fjärdedels roderyta mot en lika lång segelbåt. Jag blev lika förvånad varje gång jag backade en segelbåt och kan styra dit jag vill. Nu har jag vant mej vid seglarnas styrförmåga. Jag har både segelbåt och motorbåt samt seglar med kompisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det är en myt att det är enklare att backa med motorbåtar. De uppförs sig ju mest som tvålkoppar i lägre farter. Enklast skulle jag tro är modernare segelbåtar tex jean ,elan. Iallafall enligt min erfarenhet men det har nog mest med erfarenhet att göra.  De flesta är nog mest bekant med sin egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt smidigt, men Ingen sport ju. wink Som att åka bil.

 

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär ju kosta lika mycket som min båt jag köpte förra året ny men en mycket fin uppfinning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lägger till med fören till bryggan. Och det gör vi mäst för att slippa dra med oss en rutschkana.

Då våran båt är lägre i aktern än fören. Och jag håller med tidigare inlägg om insyn m.m.

Än så länge är det ingen som har klagat på våran röststyrda ankarspel. Och om den skulle utgöra någon fara för någon båtägare så brukar vi hänga på en tyngd så att linan kommer ner en bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att många y-bommar kan vara besvärliga för de som vill ligga med aktern innåt beror knappast på att man vill jävlas utan är konstruerade så för att de ska hålla.

Alltså Y-bommar heter ju så just för att de har stag som gör att de ser ut som ett Y

Stagen är till för att ta upp sidokrafterna på bommen.

Enkelt?

Alternativt får man göra något som kanske kallas H bommar med två parallella bommar med stödbalkar däremellan för att klara sidokrafterna men kommer ta mer av utrymmet längs bryggan.

Givetvis påverkar en Y bom på möjligheterna att backa helt in men ofta har de bryggor som Y-bommarna sitter på nedåtgående delar (ofta flytbryggor) som knappast är kul at backa in med motor eller drev på en motorbåt in i. Givetvis bättre om man haft Pentas IPS som inte sticker ut från aktern.

Själv ligger jag vid en flytbrygga av betong elemetn som flytelement och backar man in och missar så sätter man drevet rakt in i betongelementen. Inte kul.

När man lägger till med fören och skulle missa så går fören in i trädelarna på bryggan. Möjligen repa i fören och någon bräda som får bytas på bryggan. Dock aldrig hänt men om motorn skulle dö precis när man ska reversera så kan det hända.

Samma när man ligger förtöjd mellan Y-bommarna så är vi många som brukar ha fendrarana vid båten sidor även om båten ligger förtöjd så den inte når bommarna eller bryggan. Men om något händer med förtöjningen vid dåligt väder så skyddar fendrarna. Tänk då situtaionen att man backat in och båten drivs in med drevet rakt in i betongelementen.

 

Föredrar att lägga till med fören mot bryggan.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda vettiga båttyp som finns är ju kostrar. wink

Har man en sån så är ju Y-bommarna inget pronlem om man vill backa in.

Själv backar jag bara in om jag skall göra nåt i aktern och det är lättare att strå på bryggan och jobba. Dvs väldigt sällan. Med min båt är det betydligt lättare att lägga till med fören och dessutom är det lättare att kliva ombord från fören än från aktern.

Sen vill man ju ha sittbrunnen så långt bort från brygga som möjligt när man ligger i gästahamnar. Trotts detta lägger jag mig ofta långsides om det går. Det är ju betydligt enklare när man seglar själv.

tommy

 

post-945-1394236611,8204_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hemma hamn backar jag alltid in, ligger på Y-bommar. 

Dels så tar fören sjön som kommer från farleden på ett bättre sätt än aktern - största anledningen. 

Sen är det lite enklare att packa i och ur saker, gå på osv. 

Sen ser det ju bra ut..

I gästhamn blir det oftast fören in mot brygga, mer privat å man slipper få lemlinor i propparna, sist så har jag inte ankare i fören.
Ligger jag i naturhamn så är det fören in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg. Nu har jag fått en massa svar på varför (de flesta av er) stävtilläggning funkar bäst. För att hamnar och bryggor är beskaffade som de är.

Men jag vill fortfarande veta varför man envisas med att bygga hamnar och bryggor på det här sättet trots att de allra flesta båtar är lättast att lasta/äntra i aktern. Varför inte bygga så att det passar båda metoderna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FUSK!

Eller jo, bra system. Jag borde ha en bogpropp på min men.....man får lära sig köra båt istället. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att säga. Hamnanläggningar kostar rejält med pengar att bygga och underhålla, så de byggs nog på billigaste sätt. Oftast får man vara glad att man har en bryggplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är lättare att gå ombord om båten är inbackad.

Själv lägger jag dock alltid till med fören mot bryggan. Ska sanningen fram tycker jag dessutom att det är rätt svårt att backa. Vinden tar lätt tag i båten och man vet aldrig riktigt var man hamnar, men det är väl kanske till viss del en vanesak som går att träna upp?

Sen skulle jag nog vara lite rädd för att backa lite för långt och slå i motorn i bryggan. Hade jag haft inombordare hade jag oroat mig för drev/propeller. Lägger man till med stäven mot bryggan gör det inget om man dunkar i lite lätt, speciellt inte om man har låtit montera bryggfender i bryggan. (Bra om det blåser sidvind och man behöver lite mera styrfart när man kör in mellan y-boomarna).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...