Swalko 0 Postad 9 Februari , 2011 Hej hej alla glada! Jag är typ (kass) på båtmotorer och försöker med er händiga grabbar och tjejer! Jag hade tänkt koppla in landterner.. Hur gör jag? Jag har en johnson 35hk från 79~ När jag tar bort kåpan så sitter det en massa inkopplingar för sladdar! Det sitter sladdar i alla, men vilken av dem kommer det el ifrån?.. eller kan man koppla från någon av dem? Måste man ha ett relä eller en laddare imellan och ett batteri? som sagt (kass) ;D Hoppas på svar! mvh Marcus Senast ändrad av Swalko | 09 februari 2011 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 9 Februari , 2011 Tror det bästa tipset är att ta med någon som är lite mindre kass på motorer som hjälp. Men om du har startbatteri till motorn så får förmodligen detta ström (=laddning) från generatorn på motorn så du kan koppla lanternorna på batteriet. Ta dock med en strömbrytare i kopplingen på plus-sidan så du kan bryta strömmen så att inte batteriet laddar ur. PS Välkommen hit till MG! Senast ändrad av ChristerN | 09 februari 2011 | 20:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Februari , 2011 Har motorn elstart eller manuell start? Om du har elstart så är motorn ansluten mot ett batteri som laddas när du kör. (likspänning) Om motorn har manuell start finns troligen belysningsspole, finns ofta en kontakt nedanför kåpan. Denna ger ibland växelspänning i andra fall likspänning (om det finns likriktare inbyggd) Glödlampor kan du köra på likspänning eller växelspänning, spelar ingen roll för funktionen. Om du vill spänningsmata annan utrustning, stereo eller GPS, så kräver dessa likspänning. Om du har en multimeter så är det en enkel sak att se om du har likspänning eller växelspänning. DC=likspänning och AC=växelspänning Glöm inte strömbrytare och säkring. Senast ändrad av Flipp760 | 09 februari 2011 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swalko 0 Postad 9 Februari , 2011 Vilka snabba svar! Det gillar jag!! Jag har dragstart på den, Och såg nu en liten Kontaktliknande sak under kåpan likosm.. Finns det någon kontakt som kanske passar direkt in där? Det ser ut som den ska ge strömmen till landterner iallafall Men om jag vill ha ett ekolod, så kan jag koppla det va? Har ett lowrance X 125 som kräver ett 12v batteri.. Men om jag kan ta lite ström från och koppla in en c-tek laddare imellan? eller kommer det inte tillräckligt med ström? Tack för era snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Februari , 2011 Då skall du kolla upp om det är likspänning eller växelspänning. Likspänning krävs för att ladda batteriet och köra ekolodet. Ekolodet kräver att du har batteri i båten. Eftersom det är en belysningsspole så ger den inte så mycket ström men till lanternor och ekolod lär det räcka. Likriktare kan du köpa hos Kjell och Co, Elfa eller Clas Ohlson. Exemplevis http://www.kjell.com/?item=90054&path= Kontakt finns hos lämplig båtmotorfirma ex Marinhallen eller Marinshopen. Ibland har de också likriktare. Skall man vara riktigt noggrann skall man även ha laddregulator men du kan hantera det genom att själv koppla ur sladden så den inte laddar batteriet jämt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 9 Februari , 2011 OK, du har dragstart. Det finns säkert en kontakt som passar men FÖRST måste man mäta vad kontakten ger. Använd billig digital multimeter från mack eller Classe i sjön. När du har hittat en anslutning som ger ström (ca 13-16V likström vid motorgång) ska du koppla in ett batteri på denna anslutnning. Då förhindrar du att du får allt för höga spänningar i din el-installation vilket skulle göra att ekolod etc lätt blev förstörda. Förstår inte riktigt vad du skulle ha CTEK-laddaren till. Gissar att du inte har 230v växelström (AC) med dig ute på sjön? ;-) PS Flipp var snabbare än jag ;-( Senast ändrad av ChristerN | 09 februari 2011 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swalko 0 Postad 9 Februari , 2011 Haha! Ni e ju bara för grymma! Om jag förstår er rätt nu förhoppningsvis! så kan jag ha mitt batteri i båten hela tiden och inte ta med mig det hem för laddning efter varje fiskepass! .. så jag kan koppla från Kontakten som sitter under kåpan till batteriet direkt och sen från batteriet till ekolod och landternorna/landterna? Så, Motorn laddar batteriet med bara en sladd imellan motorn-batteriet? då vore det ju grymt!.. Men nu får vi se om jag fattat det rätt! hihi (Kanske inget mer batteribärande)!!!! xD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swalko 0 Postad 9 Februari , 2011 Och jag ska fixa en sån där El-mätare Oxh se hur mycket det kommer ifrån den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser