Wergis 146 Postad 9 Februari , 2011 Det är säker inte första gången detta dryftas här? Vi har en Flipper 850 (3 ton), med ett ankare som heter Facett/ Danforth/ Fortress ?? Vi har bandankarspel så blyad lina fungerar inte. Detta ankare sviker oss med jämna mellanrum. Ibland verkar vi vare de sista i viken som hittar fäste. Våra kompisar har en Flipper 700 och deras plätt släpper aldrig. Jag är inne på att köpa en plätt på 16 kilo. Det verkar ju idiotsäkert (vi svajankrar aldrig). Tacksam för era spontana synpunkter. Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Februari , 2011 Ankring och ankartyper är ju mest magi och svartkonst verkar det som. Åtminstone kan diskussionerna blir rent religiösa. :-P Har själv en Brucekopia på 10 kg som brukar sitta bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 9 Februari , 2011 Har också mest kört Bruce-kopior som funkat bra. Har endast vid två tillfällen fått problem med dem och bägge gångerna har det varit MYCKET tång som gjort att ankaret helt enkelt inte kom igenom tången ner till botten. Den ena gången fick jag plöja mig en fåra som jag till sist fick ankaret att fästa i. Lite otrevligt kanske men vindarna gjorde att jag var tvungen att ankra där och då. Och nu firar jag mitt 1500-ade inlägg här på MG!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 9 Februari , 2011 Hej! Jag tycker att plätten är ett dåligt ankare,duger som lunchankare till små båtar. Plätten jobbar dåligt rent tekniskt i botten,sitter fast mest av sin vikt.Jag är väldigt nöjd med ankaret av model Bruce-har i dag en kopia Maxankaret från Watski.Den typ av ankare är det mest populära och jag har inte pratat med någon som är missnöjd.Enligt rekommendationerna klarar ett 7.5 kg ankare upp till 3.5 ton,men jag skulle välja ett 10kg till en Flipper 850. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 9 Februari , 2011 Jag använder ett Manson Supreme: Ruskigt bra ankare som jag litar på i alla väder. Finns i massor av storlekar. Ett av de vanligaste misstagen folk gör är att inte dra fast ankaret ordentligt. Inte för hand utan med hjälp av motorn. När man akterankrar i en hamn är det ju knepigt att kunna lägga ut tillräckligt mycket kätting/lina, oftast ser man folks ankarlinor gå nästan lodrätt ned till botten. Det ger inget bra fäste... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 Februari , 2011 En bit kortlänkad kätting (2-3 m) brukar hjälpa de flesta ankaren. Har använt hopfällbar dragg, plätt, Bruce, Danforth och Engbo i Mälaren och Stockholms skärgård. Det som funkat sämst var draggen.Plätt funkar bra vid lerbotten, ibland för bra... Danforth draggade ganska lätt men satt det så satt det. Bruce tycker jag är OK om man väljer en storlek för stort, har erfarenhet av ett som var precs på rekomendationen och det draggade ofta. Personlig favorit är mitt Engbo ankare kombinerat med blyad lina, kanske onödigt tungt med 16 kg. Fördelen med ankarspel är ju att man kan ta ett lite tyngre ankare som fastnar bättre. Dock lär du få många olika svar eftersom detta är varje båtägares egna religion.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Februari , 2011 Tycker nog man ska ha flera. Själv har jag ett 16kg cqr ett 15 kg bruce och ett lite mindre danforth. Alltid är det nåt som passar till botten. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Februari , 2011 Jag kör med Bruce, blyad lina - funkar alltid! Kompis som använder danfort ankare, hans sitter alltid som berget. Tricket är (nog) att ankra tillräckligt långt ut (utan överdrift) och kasta i ankaret å dra fast det innan man är inne. Läpp ut, lås och dra med båtens hjälp och släpp på linan så sitter det. Jag har bara upplevt problem med detta ankare när jag ankrat för kort. Ibland lägger sig ankaret på rygg, då sitter det inte, men det är ganska sällan det händer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Februari , 2011 Jag har en hängande tyngd på ankarbandet för att minska vinkeln mot botten och det gör mycket. Minskar även risken för att få linan påkörd och fjädrar ut båten från land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Februari , 2011 Som sagt ovan, ankarlina 3 ggr ankardjupet är ju en bra regel. Annars får de flesta ankare svårt att sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 11 Februari , 2011 Hej på er, tack för många trevliga inlägg. Bruce och 10-5 kg verkar regera ? Jag kommer nog att satsa på en plätt/ 16 kg. Vi har ju ankarspel så vikten är inget problem. Vi ankrar givetvis alltid med lång lina för att få bra vinkel till botten. Skall försöka hita ett sätt att få med en bit kätting också. Simma lungt. Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Februari , 2011 Blir nog bra med en plätt för dig. Jag kommer själv att byta från ett Delta till en plätt på min båt som är avsevärt tyngre än din. Plätt är passande på många platser i Stockholms ( leriga ) skärgård. Men jag har flera ankare med mig och en snabbkoppling för att kunna byta smidigt... Jag har på tidigare båtar använt Bruce men det vågar jag inte på den här nya, större båten. Däremot säger mig kompisar som köpt de ruskigt dyra Bruce i ROSTFRITT att det fäster bättre? Kan ha att göra med att flyna är smäckrare och därigenom får bättre / snabbare grepp. Däremot tror jag, som en del påpekar, att de lite mer moderna konstruktionerna som Delta, Manson, Bugel, spade och Rocna förefaller överlägsna de äldre ankare som många har kvar. Men ska du bara ankra i vindlä mot en ö så tror jag - som du - att en plätt är idealisk många gånger. Observervera bara att plätten kan sjunka in något infernalisk. Många ankare bryts loss uppåt men plätten kommer liksom inte. Så det kan bli så att du får ta lite fart bakåt, lite alltså, snabbt lägga fast ankarlina/band runt en pollare och sedan låta båten bryta upp. Sedan kommer det svåra.... att vänta och vänta på att lite vatten ska ner under plätten. Ev får du köra en gång till innan du gör ett allvarligt försök att få upp din plätt. Plätt är det enda ankaret jag kapat lina till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 20 Maj , 2011 Ska du bara ha ett ankare till hands så är det alla gånger blyplätten som är mest allround i Sthlms skärgård! Har haft 10kg och 12kg men aldrig båtar över 2,5 ton. Jag tror som du att en plätt på 16kg blir toppen. Du klarar dig säkert på något lättare också. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Maj , 2011 Jag skulle aldrig lita på en plätt i vissa delar av Stockholms skärgård. Huvudskär tex har bara stenbumlingar i botten på ankringsavstånd från land. Ett ankare av typ spade med en bra skål på också (typ Breez-Bruce) får nästan alltid fäste däremot. Har aldrig behövt överge en hamn för att det inte har fäst (utom längst ut i Kyrkviken på Möja där det var hälleberg under). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser