Pentax 724 Postad 9 Februari , 2011 Hej nu ska vi snart börja putsa på båtarna igen. Var på båtmässan och såg TCnano demonstreras, vill ha synpungter från någon som provat detta själv. Är den bättre, enklare att använda än andra produkter för samma ändamål? Eller är den bäst för försäljarens plånbok? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Februari , 2011 Tja, Har använt det i 4 år och det som tog en hel dag tidigare går på 1-2 timmar nu. Vax tvättar du bort TCNano sitter kvar och visst fungerar det ypperligt. TC-Nano är orginalet de andra är dåliga kopior på detta, har testat. Jag lovar att det är värt pengarna, fungerar även ypperligt på mina bilar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Februari , 2011 jag använder också TC-nano sen flera år tillbaka :-) Den rubbar inte hundra på gamla slitna ytor , där måste man gå på hårdare med riktig rubbing ! Underarbetet är ju a-o för bästa resultat , annars är det kanon med TC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 9 Februari , 2011 Provade TC Nano förra året och är riktigt nöjd. Kommer använda det i år igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Februari , 2011 Testade TC nano förra året och det gick rekordfort att få båten vaxad o fin kommer att köra med det i år igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Februari , 2011 Har provat ett antal vaxer och inte har det varit bättre för att det har varit dyrt, t.ex höll inte Ultragloss glansen längre än autosol vax som kostade en tredjedel i inköp, men är ändå helt klart nyfiken på att prova TC-nano, är det lika drygt som reklamen säger, att 200ml räcker till en 30-fots segelbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Februari , 2011 Det beror nog på. För mig räcker en flaska till en 23 fots DC. Men skitbra är det iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 9 Februari , 2011 Jag har använt TCNano i tre år nu och jag väntar fortfarande på att jag ska känna att Det här är bästa metoden att hålla båten blank! - men den känslan har aldrig inträffat Jag tycker inte det är mer lättarbetat än andra, vanliga, vaxer och förbehandla (= lätt rubbing/cleaning) har jag behöv göra ändå. Inte heller effekten har hållit i sig längre än andra vaxer. Vissa andra tycker jag har väsentligt bättre hållbarhet. Allra bäst var ett proffs-vax som jag fick tag på. Har glömt vad det hette men jag har sett andra sorters vaxer av samma fabrikat men inte just det. Suck, det är inte lätt det här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 9 Februari , 2011 En flaska räcker för min 31 fots segelbåt förutom första året då jag inte insåg hur drygt det var. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Februari , 2011 TC Nano är det bästa jag testat hittils, lättarbetat och drygt i allafal på en skapligt ny båt, kanm öjligen ge annat resultat på en äldre mattare båt! 1 flaska till 30 fot ca 2-3 timmar handarbete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 13 Februari , 2011 Hur länge håller en öppnad flaska? Såg 1-liter förpackningar för c:a 800 vilket är oerhört mkt billigare än 250 ml, men flaskan bör ju hålla sig öppnad i åtminstonde 2 år för att det skall vara någon mening med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Februari , 2011 Varför laborera med farligt små partiklar för en något blankare båt? Nya okända ämnen är jag försiktig med, speciellt om det inte är till nån större nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Februari , 2011 Inte till någon större nytta???Hmm TCnanon fungerar så att dessa små partiklar går in i gelcoatporerna, grupperar sig och lyfter ut oxiden som gör ytan matt, vilket lätt torkas bort sedan. Detta sitter även kvar efter tvätt vilket inte vanlig vax gör och blir bara bättre och bättre efter varje behandling. Alternativet är en kraftig rubbing för att polera bort hela yttre skicktet av gelcoaten för att komma åt oxiden och sedan lägga på en vanlig vax. (tidskrävande jobb) för att sedan när du tvättar båten nästa gång ta bort all vax och öppna porerna så oxiden får härja fritt igen och så samma visa år efter år till du inte har någon gelcoat kvar. Så nog tycker jag att det är till nytta och jag tänker aldrig gå tillbaka till de gamla rätt meningslösa metoderna som nog ger mer skada än nytta. Men det är min åsikt Senast ändrad av sea-ray_230 | 14 februari 2011 | 10:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Februari , 2011 Nu börjar det bli lite svårt. Någon upplever att man måste rubba jöra ett grundjobb innan, nästa att nanoparticklarna går ner på djupet och lossar oxiden, Min båt är 36 år i år, skrovet är i bra kondition, men däck och överbyggnad förlorar glansen på en månad och kritar, det är där jag vill ha något som funkar . Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Mars , 2011 Köpte Tc nano på mässan och skall snart prova, kan ju inte vara sämre än annat är min inställning, säljargumentet är ju bl.a att den rengör, polerar och försluter gelcoaten i samma moment, nu till min fråga, kan man hoppa över att tvätta en lätt smutsad båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 12 April , 2011 Kan vara värt att fundera en gång extra på om nanoeffekten är värd den negativa effekt det kan ha på hälsan. Uppdrag Gransking har gjort ett intressant reportage om det. Forskare har upptäckt skrämmande likheter med just asbest - ett ämne många förknippar med stora problem . Likheten handlar om den avlånga formen på de skadliga partiklarna. I vanliga fall kan lungorna rensa bort partiklarna, men de kan inte hantera den här långa, smala formen. http://svt.se/2.151498/1.2326718/forskare_varnar_for_nanoteknikens_halsoeffekter?lid=puff_2326850&lpos=rubrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 12 April , 2011 Nej, tvätta bort damm och smuts måste du göra först, annars blir det dumt och kladdigt. Det är nog mer djupt sittande missfärgningssmuts som avses. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 April , 2011 Jag tvättade innan och är i princip klar med vaxningen, sen om det är en bra produkt får framtiden utvisa, men enligt inlägget ovanför ditt så kanske jag inte hinner uppleva detta utan dör förmodligen av att mina inre organ är fullständigt besudlade med nanopartiklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 12 April , 2011 Testat TCnano ett par säsonger. lättarbetat och drygt men man måste göra rent med en stark cleaner först för att få bort befintlig oxid och få ett bra resultat! Är man inte nöjd är det bara att lägga på ett lager till och polera upp. Frågetecken om namnet bara skall ge sken av att medlet är ett hightech medel då nano innebär att partiklarna är som Hasse Alfredsson sa, de är så små att det alltid går i en till i en full burk! Därmed att medlet lätt går genom gummihandskar och hud och sen ut i blodomloppet hur nyttigt det nu är? Men blankt blir det med liten arbetsinsats och det var väl tanken! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 13 April , 2011 Det skadar nog inte att unna sig några schysta engångshandskar (Inte vinyl, helst nitril) när man jobbar med såna här produkter. Å andra sidan gäller det nog för de flesta produkter vi båtanvändare gärna använder oss av. Lite försiktighet blir man sällan bitter över i efterhand. Dessutom slipper man tvätta händerna lika mycket /kemist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 29 April , 2011 Jag har just köpt en liter TCnano(599 kr) och hörde att man tydligen inte kan lackera en yta som har behandlats med detta. Någon som vet ifall det stämmer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser