folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Men det dröjer väl ett tag så man får väl skruva lite på båten så länge... Vad har ni för vinterprojekt? Nyaste coola plottern, kolfibersegel eller bygga om hela inredningen i en IF? Berätta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2011 Några kolfibersegel finns överhuvud taget inte i min tankevärld. De seglen jag har får duga resten av mitt seglarliv . Möjligtvis kan det bli en självslående fock på kutterstaget, men i varje fall inte i år. Jag har en annan ide, som jag antingen måste genomföra eller förkasta innan bestämmer mig. Är inte mycket för coola grejer, och jag köpte en billig plotter i höstas, att ha i sittbrunnen så att rorsman i alla fall har något sjökort som han kan se ordentligt. Har monterat den, men det tilltännkta höstseglingen frös inne , så jag har inte fått testat den än. I min förra båt kunde man se datorn som satt inne i salonfen från styrplatsen, men i den jag har sen ett par år tillbaka finns det ingen bra plats för min laptopp. Funderar ev på en Ipad att monterar framför den inre styrplatsen som ett alterativ till en dator med platt skärm. Vad får se vad som kommer, Tyvärr kom jag inte till mässan i Göteborg. Lyckades planera in ett möte, med en del arbete runomkring i Stockholm dena vecka. Det var jag som bestömde tiden. Får se om jag kan ta mig till Stockholmsmässan. Dessvärre har jag ingen IF som jag kan bygga om inredningen på, men väl en Fjord 28CS. Kommer inte att dra igång några nya projekt, men skall försöka göra färdigt de projekten jag började på förra vintern. Bl.a. bygga om förpiken. Så vi får hoppas att isen som har hållit båten i ett järngrepp ligger kvar länge. Helst till i början eller mitten på Maj, så man inte frestas att sticka ut och testa plottern och den nygamla Gennakern - nu monterad på en CU-rulle. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 9 Februari , 2011 Mitt vinterprojekt är att komma överrens med frugan om typ av båt & budget inför vårens nödvändiga båtköp. Jag sålde den gamla i höstas o står nu helt utan....ohh...läskig känsla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Februari , 2011 Jag förstår. Sitt ner, ta det lugnt och prata med oss här på MG. Vi förstår. Och fixa en ny båt fortast möjligt så du blir av med tomhetskänslan. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Februari , 2011 Komma överens med frugan? Det är väl bara att komma hem med en broschyr på en båt som kostar 3 gånger mer än den du vill ha och se överlycklig ut för att du har hittat din livsdröm, så blir det ju en jättekompromiss om du köper en båt för 1/3 av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 9 Februari , 2011 Själv är jag dykare och älskar vrak och vrakdykning. En sidescan sonar har alltid varit en ouppnåelig dröm men nu har Lowrance kommit något till ett (nåja) rimligt pris. Kolla in hur detaljerade bilder man får på vraket, dregel! edit: Här är samma film på youtube så slipper man facebookontot. Senast ändrad av folkew | 09 februari 2011 | 15:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 9 Februari , 2011 sådant ekolod (sidescan sonar) vill jag också ha (trots att jag inte är dykare) Senast ändrad av J-bro | 09 februari 2011 | 15:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Februari , 2011 Ja man får väl se om man får i den... Detta skall göras Byta V8 bensinare mot dieslar och allt runt det. Bygga om bränsletankar. Bygga diverse stuvutrymme. Sy om dynor ute och inne. Montera bogpropeller, värmare och ankarspel i aktern. Öppna peken och få dit nån käck stege. Detta skall ersättas med nytt. Ugn/spis, kyl, plotter, vvberedare, mikro, toalett plus diverse septislangar, batteriladdare, och uttag Detta är gjort. Motorerna är ur. Tankarna är ur och har sågats lite i. Har sågat upp golvet för stuvutrymme. Lämnat dynor på omklädnad. Rivit ur spis/ugn plus alla gamla 110V prylar och toalett. Ser ut som kriget i båten... Blir även lite solpaneler, mer batterier, stereo, undervattensbelysning och ledlampor m.m. Sen dyker det givetvis upp massa annat också. Gamla båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Februari , 2011 Börja inte prata inte båt, prata om vackra skärgårdsöar, soluppgångar/nedgångar, mysiga badklippor, Sjävl ägnar jag vintern åta att lacka allt trädörrar och bygga ny köksinredning till vår Myra 23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 9 Februari , 2011 På tal om sidescan sonar så åkte jag i somras i en båt utrustad med ett sådant. Tamefan helt livsfarligt! Alla i båten glodde oavbrutet på skärmen och tyckte det var jättespännande att se vad som låg på botten. Det där med att hålla koll på vad som fanns ovanpå vattenytan blev liksom sekundärt med en OH-SHIT-det-var-nära-ögat-upplevelse som reultat. Sidescan sonar är verkligen en bra pryl om man verkligen behöver en sådan. Själv har jag ett enkelt ekolod med endast digital sifferdisplay och ett larm som piper till när botten börjar komma farligt nära ytan. Med den frestas man inte att glo på fel ställe :-) Mitt vinterprojekt är att ersätta en Velvet Drive hydraulkoppling och separat Penta vinkelväxel till en Paragon koppling med inbyggd vinkelväxel. Konstaterade här om dagen att det blir propellerbyte också. Rotationsriktningen måste vara rätt också se... Senast ändrad av Faderullan | 09 februari 2011 | 16:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 9 Februari , 2011 Inga jättegrejer i år. Det kommer bli installation av en Ipad som plotter flybridge. Föröka laga en sumlog som jag inte vet varför den inte fungerar än. Byte av toalettstol till en tystspolande. Sen ska jag fixa till fettpressarna som jag inte är komfortabel med. Lämna in kapellen på tvätt och impregnering samt ev. omklädning av dynor utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 9 Februari , 2011 Helt säkert är att jag kommer att koppla ihop Mercruiserns Samrtcraft med plottern och på så sätt få momentanförbrukning, men i övrigt är önskelistan lång... Bestämma mig för om oljad eller grå teak passar min båt - Gångvärme - men var fanken ska den få plats? Kylskåp - men var fanken ske det få plats? Ny ruta - plexit har gulnat allt för mycket. Lowrance structurescan - faen vad dyrt det börjar bli... Såg på bild från båtmässan att man nu har en smartare soffkonstruktion bak - kan man säkert köpa lös. Bromsad kärra - så tar det inte så förbålt lång tid att åka till föräldrarnas lantställe. Just det, ett till batteri också Senast ändrad av folkew | 09 februari 2011 | 22:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 9 Februari , 2011 Någon skrev att det var mycket att göra med en gammal båt. Jag köpte en sprillans ny i höstas och är vid båten varannan helg för diverse pyssel. - Utöka batteribanken med två nya batterier varav ett en bra bit ifrån resten - Installera en Battmeter3 - Installera ackumulatortank och filter till mitt sjövattensystem - Lacka ett nåtat teakbord (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=377473) och därefter montera det på akterdäck. - Montera 12V uttag på diverse ställen - Ska beställa bäddmadrasser till förpiken Nästa vinter blir det TV och TV-antenn och kanske en radar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2011 Funderar också i de banotna. Vad har du valt för typ? Länk? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 9 Februari , 2011 Ny fock och klyvare är redan beställda. Så det blir nog bara normal vårrustning i år. Trots det lockar det djävulskt att bygga ny mast och sätta dit en gaffelrigg. Men med 2 år gammal mast och ny stor i fjol får det nog duga en sessong till. Annars blir man väl vräkt hemifrån skulle jag tro. Men det är ju det goda med en mindre båt det går att ångra sig. Med 30m2 krysställ så får man vela. Om man inte frågar sambon som inte tar lika lättvindigt på det. Men det är ju en båt dom får ta fokus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2011 Det är nåt speciellt med träbåtar och gaffelrigg. Bilden är från den seglasten som skulle bli den sista med gaffelrigg på den båten. Vi skörade seglet en stund senare och hade inte råd att sy nytt, men vi hade en något trasig mast och en komplett rigg och hela segel från en J10 som jag fixade till och monterade. Sen seglade båten ett par år till, fram till höststormen 1969. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Februari , 2011 Det blir en VHF kurs snart och därefter ett inköp. Antingen blir det VHF med AIS mottagare eller så blir det VHF och en separat AIS. Funderar också på 2011 års sjökort från Garmin men det känns inte som ett måste eftersom jag har 2010 års kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser