Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Svansen

Eastern Trading Company - Seriösa ?

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Jag är i byta-motor-tankar. Tittar bl.a på att sätta in en D4-300 eller D6-330 i stället för den KAD44 jag har i dag.

Som Ni vet är en helt ny marinmotor i denna storlek sjukt dyr. Det finns dock ett företag som ofta annonserar på Blocket som heter Eastern Trading Company som sticker ut lite.

De säljer VP-motorer i denna klass c:a 100 under gällande listpris hos Volvo Penta handlare.

Givetvis bra...men man blir ju nästa lite misstänksam. Hur kan det skilja så mycket pengar för samma motor ?

Vet att företaget har sitt säte i Estland...men garantier och dyligt är ju World Wide...så det borde inte vara någon skillnad.

Har någon av Er handlat något hos Easter Trading Company ?

Berätta gärna Era erfarenheter !

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Lindströms båtvarv säljer en demo motor, visserligen begagnad:

http://www.lbv.se/prod_begagnat.html

Även MMS säljer en demo motor

www.mmsab.se

När jag skulle beställa min motor så jag också Eastern Tradings annonser som hade mycket attraktiva priser. Frågan är ju hur man får garantin att funka om det strular. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att man behöver vända sig till stället man köpt motorn på när det gäller garantier.

Kanske är det vanligaste om man kanske ofta köper på ett Volvo Penta ställe....men annars är du nog fri att vända dig till vilken auktoriserad VP verkstad i hela världen för att få din garantiåtgärd utförd.

Du kan ju köpa en helt ny båt med nya motorer från t.ex Norge eller Finland och inte behöver du åka tillbaka dit om du skall skall garantireparera din motor.

Men är det verkligen ingen som handlat av detta företag ?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror säkert att Eastern Trading är seriösa men frågan är om de är auktoriserade VP-handlare. Tillverkarna har ju den otrevliga egenskapen att de ofta kräver att prylarna är köpta av en auktoriserad handlare för att garantin ska gälla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring eller maila Volvo Penta och fråga vad som gäller kring garantin. Det är nog en intressant fråga för många med äldre båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som handlat eller känner någon som handlat av detta företag ?

De har ju annonser dagligen sedan flera år tillbaka...någon borde veta nåt :-)

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag förstått saken rätt så innefattas båtmotorer av fabriksgaranti likt de flesta andra varor, man bör med andra ord kunna köpa sin motor från valfri återförsäljare inkl garanti.

Jag går själv i motorbytartankar och har kollat priser i andra länder. VP är klart billigare i USA, 26000USD för en D3 220 DPS, med dagens låga dollarkurs hamnar man klart under Easter Trading Companys priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller garantin så har jag uppfattat det precis som du beskriver...och det är ju också det enda logiska.

Vet du något ställe där man köpa direkt från USA ? Jag har själv gott i samma tankar men inte hittat något lämpligt ställe. Helt klart är dollarkursen mycket lämplig för detta :-)

Har hört ett rykte att även Eastern Trading Company köper sina motorer från USA....vet inte om det är sant. I så fall åker motorerna t.o.r till USA och blir helt plötsligt mycket billigare...ganska sjukt egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag törs inte rekomendera någon speciell handlare, jag använde mig helt enkelt av VP egna återförsäljarlista och mailade ett antal i Florida. Jag fick några offerter som inte skiljde speciellt mycket i pris, skriv och fråga och välj någon som kan hjälpa till med transport.

Även euron är ju billig, om du klarar dig med 250hk kan du importera en FNM om du har ett ok drev. 20% moms i Italien och billig frakt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej...är det fortfarande ingen som haft med detta företag att göra ??

De har ju haft nya motorer till salu på Blocket i flera år....någon motor borde de väl sålt cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett alternativ  borde väl vara att från bolaget begära in litet referenser från försäljningar i SE??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...