folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Här är en historia som kunde varit rolig om den inte varit så bizarr. I höstas köpte jag en båt, novis på lite större båtar med inombordare så var det viktigt att båten och service var väldokumenterad (för att kompensera för min egen okunskap), och när jag letade båt tyckte jag att det var konstigt för trots att det är dyra grejor är det ganska svårt att få tag i en båt med stämplad servicebok. Varvsskött sade många men fakturorna hade dom inte koll på. Båten köptes på blocket och vi använde blockets köpekontrakt där vi fyllde i skrovnummer, serienummer motor, drev, sköld. Allt detta från båtens ursprungsdokumentation. Vi tecknade även blockets begagnatförsäkring och gick igenom kontrollistan som det medförde. Säljaren var även öppen med att han nyligen haft en drevskada som var åtgärdad på försäkringen. Intrycket av säljaren var att han var ärlig men inte så teknisk, så ganska tidigt lämnade jag in båten service för säkerhets skull. Samtalet från dom som genomförde servicen lät ungefär så här: - Du vet att du har ett utbytesdrev va? - Jag har vaddå? - Ett utbytesdrev, ett fuldrev från internet. Typ drev.se eller något liknande. Näää, jag ska ha ett orginaldrev, jag har ju till och med serienumret i köpekontraktet. Vaffan! Det var ju bara att kontakta säljaren och höra vad han har att säga... Svaret från säljaren, ordagrant: Jag exploderade och for i taket när jag läste ditt mail - tänk att man skall behöva kontrollera allt i detalj för att inte bli förd bakom ljuset. Men xxxxx har tagit saken till sig på rätt sätt och byter drevet till ett nytt original Mercruiser utan kostnad. Dom körde till och med ut drevet till verkstaden där båten låg, ville väl inte att vi skulle ställa frågor till försäkringsbolaget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 8 Februari , 2011 Oj, jag är nog inte heller så teknisk. Fattar inte vad som menas med ett fuldrev från drev.se ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 8 Februari , 2011 Är fuldreven sämre än original? Är det nåt att se upp med när man köper båt, funktionsmässigt menar jag? Eller är det bara priset som skiljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Jag har försökt läsa på men har inte hittat några regelrätta tester. Men om jag skulle köra sönder drevet och vara tvungen att betala själv så skulle jag nog ta fuldrevet. Jag kan försöka återkomma i vår när jag kört med det nya drevet och se om jag märker någon skillnad. I det här fallet så såldes båten under förespeglingen att det satt ett orginaldrev på, och det var det jag betalade för (och antagligen vad försäkringsbolaget betalade för när dom reglerade förra ägarens skada). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 8 Februari , 2011 Drev.se själva skriver om sina Mercruiser ersättningsdrev för Alpha One Gen I och II att dreven är inte tillverkat av Mercruiser men de uppfyller eller är bättre än OEM (original equipment manufacturer) kraven så kvaliten är minst lika bra som original. Nu fick du inte det drev som du förespeglades så jag förstår att du reagerade. Men det är inte utan att man blir nyfiken på varför ersättningsdreven kallas fuldrev, det låter nästan som om folk har haft dåliga erfarenheter. Drev.se verkar hävda att den sandgjutningsmetod som används vid drevtillverkningen ger fördelar map styrka och korrosionsegenskaper visavi originalets. Intressant. Senast ändrad av silviasurfarn | 08 februari 2011 | 17:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Nu var jag ju inte ute efter att såga drev.se utan berätta historien om varv som monterar ersättningsdrev istället för orginal och hoppas ingen ska märka. Men i min gamla tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=371035 så frågar jag faktiskt om råd om varför min båt inte varvar som den ska. Och det var innan jag visste att jag hade ett ersättningsdrev. Det ska bli spännande när jag tar ut båten i vår om det är någon skillnad. Minns ni den gamla spendrupsreklamen om fulöl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 8 Februari , 2011 Varför kallar du det fuldrev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 8 Februari , 2011 folkew: Nu var jag ju inte ute efter att såga drev.se utan berätta historien om varv som monterar ersättningsdrev istället för orginal och hoppas ingen ska märka. Jo, jag förstår det. Kanske var det lite OT från min sida. Men eftersom det tydligen är ett laddat ämne (säljaren reagerade omedelbart, själva ordet fuldrev antyder något sekunda, etc) så är det intressant att få veta om det rör sig om sämre drev än originalets. Lurendrejeriet känns inte riktigt lika allvarligt om det är likvärdiga saker. Vet du möjligen om servicekillen tyckte att fuldrev var sämre grejer ? Är nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Lite tyngre, lite tjockare gods, lite klumpigare, lite sämre passform var väl ungefär vad han sade. Men han hade ingen klar åsikt om prestanda var sämre, kanske större förluster vid höga varvtal och hastigheter, men nä, han sågade det inte. Däremot sade han att det tål mera stryk och det är ju bra för vissa (och så garvade han). Att kalla det för fuldrev är väl ganska kul tycker jag. Ett sånt man köper på internet - då måste det ju vara sämre :-) haru tjacka fuldrev till båten?. För er som inte kollade på länken till Robert Gustavssons klassiska Spendrupsreklam, gör det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Februari , 2011 Jag som ägt många olika USA båter med Mercruicer motorer och drev hade blivit glad av att ett nyare drev hade monterats på . Dessa SE-drev som drev.se säljer, har jag sett på massor av båtar ! Du kunde dock varit glad att det satt så pass nytt drev , för hur gammalt hade ditt originaldrev varit tro ? Storm i ett vattenglas :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 5 år och 100 timmar gångtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Februari , 2011 Ett Alpha-one med bara 5år och 100h skulle kunna räknas som nästan nytt, om det servats enligt konsten alla regler , samt att det har körts in och att man inte ''rasslar'' för mycket på växlarna osv :-) men det går att sabba ett drev fort som attan , om man bara vill :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 8 Februari , 2011 Just det, det har jag inte ens tänkt på. Mitt findrev är ju helt nytt och behöver köras in. Hur gör man det, lugn körning x timmar och oljebyte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 8 Februari , 2011 Hade de varit ett fuldrev så var det väl bara att köra med ful(l)gas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Februari , 2011 Det framgår av service och garanti-dokumenten ! Ett helt nytt drev skall köras in efter ett visst mönster ,vissa varv visst tid, inga fullgasare , några oljebyten ...osv .. för att garantin skall gälla !!! Halva din sommar kommer att gå åt till att köra in och serva ditt nya drev ! -Kul ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 9 Februari , 2011 Då vet jag åtminstone att det blir gjort på rätt sätt. Köra in gör jag för min egen skull, det finns ingen chans att någon kan se hur jag har kört in mitt drev. På sin höjd ett kvitto på oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 25 April , 2011 Bumpar denna. Nu har jag kört omkring några timmar med findrevet och jag märker ingen skillnad mot det gamla ersättningsdrevet. Varken faktisk eller inbillad skillnad :-) Möjligtvis visar tryckloggen mera korrekt, vad nu det kan bero på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser