Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Danjel

Eberspächer x2 kontrollerkort

Rekommendera Poster

Monterade ur min gamla eber i helgen ur båten, tänkte jag skulle serva upp den då den varit lite svårtstartad. Monterade isär allt och rengjorde samt smörjde upp och kontrollerade funktion.

Tänkte sedan testa, nu visar det sig att trots att jag varit försiktig med allt och dokumenterat alla kablar etc att det är kortis i lågfartsläget, altså vid uppstart, vet inte riktigt varför, har felsökt och inte hittat orsaken.

Är det någon som har en eber x2 (den orangea, 80-tal) och kan ta några bilder på kopplandet och dela med sig av. sedan funderar jag på om man inte skulle kunna göra en ny kontrollerbox relativt enkelt?

Det är ju egentligen bara några få funktioner som måste till, motorn måste gå, pumpen får pulser från motorn, och glödstiftet skall gå ca en minut vid uppstart sedan släckas.

Skissade lite på följande, här en hänsyn tagen till värmemotstånden, de får naturligtvis tas med i ekvationen senare, men som grund vad tror ni?


//får motorn att gå lite långsammare under uppstart
//när den är varm skall den gå ändå p.g.a värmebrytaren
//dioderna tar ner spänningen med 2 volt
termostat
diod
diod
relä
till motor

//får motorn att gå på fullt alltid när den är varm
//det behövs för drift och när pumpen stängs av skall den fläkta ur
obruten
värmebrytare
till motor

//pumpen skall bara gå om termostaten är på
motorpuls
till relä styrt at termostat
till pump

//glödstiftet skall bara gå en minut vid uppstart
termostat
till relä styrt av timer 1 minut
till glödstifts

//minus till alla förbrukare
obruten -
till motor -
till glödstifts -
till pump -

 

Det blir altså fem kretsar, med styrning antingen från termostat eller obruten plus

Timern borde kunna lösas med en enkel oneshot timer med en NE555

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat snickra på detta, och detta blir grunden för timer-delen.

Den har ett interval av 25 sekunder till ca 5 minuter. Den kommer dessutom från utgång 3 avv gå via ett motstånd på 4,7K gå till basen på en vanlig bc547 och driva ett relä

/Danjel

post-8632-1394236613,0663_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag börjat koppla enligt schemat. Timer delen fungerar och tänder lysdioden ca 1 minut och släcker den sedan oavsett om matning ligger kvar.

/Danjel

post-8632-1394236613,1493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är kortet nästan klart, ett relä styrs av termostaten, det styr spänning till pump och överhettningskydd samt ger även ström via det dubbelpoliga reläet till timerkretsen. Dvs när termobrytaren slagit till kommer timern att släppa glödstift och motorn kommer få ström som inte går via 2 dioder. Det innebär att motorn går på högfart.

När sedan termostaten släpper kommer pumpen att sluta gå, värmaren kommer sluta förbränna och när termobrytaren slagit av kommer värmaren att stanna. Sedan börjar cykeln om igen när termostaten slår till.

Hoppas på att kunna testa i veckan

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat, och med lite modifieringar fungerar nu allt precis som det var tänkt. Jag behövde en konding på insteget till timern för att ta bort strömspikar när reläerna slog till

Jag delar gärna med mig av kopplingsschema om det är någon som är intresserad, vet att det finns ett par av dessa i många båtar fortfarande.

Jag har även hört att det skall gå att avsota brännkammaren genom att hetta upp den och sedan slå på kallt vatten. Det känner jag mig en aning skeptisk till eftersom det borde sabba härdning och riskerar att göra mer skada än nytta. Nåväl, mer bilder kommer, samt en video senare under helgen.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har sotat ur en X2 på följande sätt. Förmodligen härstammar metoden från mig och vad jag skrivit om här och där.

Jag demonterade allt från den rostfria innerdeln. Sen lade jag glasullsisolering runt den och körde med en blåslampa in från brännkammarhållet tills det mesta av innerdelen nästan glödde. Sen raskt in med några deciliter vatetn och skakade hårt. Massor av sot lossade. Efter andra gånge var det bara lite som t som kom ut. 

Man sotar hela ångpannor på liknande sätt, med s.k. sotblåsare.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog lite video idag på värmaren

Kopplingsschema kommer senare

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo!

Du har gjort vad jag funderat på men inte fått tummen ur. Tror jag har ett antal medsystrar och bröder som funderat i samma banor så kopplingschema är guld för att slippa åka till återvinningen (tid. benämnd sopstationen). 

Vet att Lasse med Ladyn gjorde en sån för en Wallas.

När jag tänker efter gjorde jag också en styrning men den var helt manuell med strömbrytare. En för fläkt, en för pump och en knapp som trycktes in för att glödtråden skulle hettas upp på Wallasen. Funkade också. Vanligast på gamla Wallaser var att reläet för glödtråden inte pallade med kortslutningsströmmen när veken hade bytts och glödtråden jordade i brännarplåten. Mineritbrickorna som glödtråden sitter i är spröda och går lätt sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att sota av brännaren med extra upphettning så är det väl det som händer när Ebern vid avstängning drar extra mycket ström några sekunder. Men det kanske är glödtråden den rengör då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se om bildupplösningen här räcker, det är ett schema på en äldre X2 med ren relästyrning.

 

post-7172-1394236625,5969_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat!

Jag behövde en konding på insteget till timern för att ta bort strömspikar när reläerna slog till

Tänkte just påpeka att reläer och lågvoltskomponenter kräver lite eftertanke. Sätt gärna en 1A diod över reläspolen så ev spänningsspik vid avstängning går via denna och inte skjuter nåt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är jätte intreserad, av ett kopplingsschema på den utrustningen du har byggt.

Det fungerade ju klockrent. Jag har en likadan, och jag har en fråga till dej.

Skulle det gå att fixa så att fläktmotorn går ned lite i varv efter tändning, så att man får ett lägre

ljudnivå, ganska irriterande ljud när man ska sova.

P.S

En fråga till, reglerar farten med 2 dioder?Inte så dumt, men i originalutförandet finns det ingen

fartreglering vid uppstart. Det som gör att motorn ökar i varv är att spänningsfallet blir mindre

när glödstiftet släcks

Edit

MVH

Lars-Åke

 



Senast ändrad av kake | 09 mars 2011 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som mailar om schema, jag ska sätta ihop ett schema på kopplingen, har bara inte haft tid att göra klart schemat, men så fort det är klart kommer jag posta det i tråden.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer då kopplingsschema på mitt kontrollerkort

Några småsaker att tänka på är ni måste dra en obruten plus till glöstiftet (via reläet), minst 2,5mm2 för glödstiftet drar 18A ca när det går

Det är en hel del referenser till O och T det är obruten plus och termostat styrd plus

bc547 drar endast 100mA som mest och bc639 drar max 500mA. Jag separerade de olika relästyrningarna för att slippa krångel.

glödstiftsrelät måste kunna dra 30A. De andra reläerna är inte lika noga, men jag tog 10A reläer.

Det går altså minimalt med ström genom termostaten.

 

Hör gärna av er med frågor på danjeln (snabela) gmail.com



Senast ändrad av Danjel | 15 mars 2011 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite nyfiken... många som har mailat med frågor om schemat. är det någon använt sig av detta för att få igång sin gamla eber?

 

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Danjel!

Jag har inte använt ditt elschema då jag har en Thermo 2500 men jag har en elektronikfråga som du kanske kan svara på ändå.

Min värmares upptändningsperiod är lite kort. Enligt manualen ska glödtråden få ström i ca 2 minuter men min stänger av redan efter 45 sekunder vilket gör att värmaren inte tänder på första försöket. Jag testade den när det var runt 0° och fick starta och starta om uppemot 10 gånger innan den tände. Efter det gick den fint!

Jag var på Elfa för att skaffa nya kontaktstycken och hade då med mig kontrollerkortet så jag kunde fråga om vad som kunde vara fel. Killen var inte superintresserad av att gräva djupare i problematiken utan sa bara att jag skulle byta kondingen. Den kostade inte ens en tia och då jag vet att kondingar torkar ut med tiden tänkte jag att det ju inte kunde skada. Det gjorde det inte men det förlängde inte glödtiden heller.

Har du något tips om vad på kontrollerkortet som skulle behöva bytas för att få längre glödtid?

Elschemat för min värmare finns här: http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=Sprangskiss_Thermo2500.pdf

Hoppas att du inte tar illa upp att jag kapar din tråd lite. Jag funderade på ifall jag skulle skicka ett PM istället men tänkte att andra kanske kan ha nytta av informationen också!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En vagt bekant i UK, renoverar Värmare av alla varianter.

Tips från honom är att köra värmaren på parafin ett par timmar. De blir riktigt fint avsotade på det sättet. (kör på full effekt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Danjel

Såg att du gör kontrollerkort till eberspächerx2 värmare..... min har gått sönder och undrar ifall du säljer sådant kort och vad priset är isåfall??

 

Mvh. Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Danjel

Såg att du gör kontrollerkort till eberspächerx2 värmare..... min har gått sönder och undrar ifall du säljer sådant kort och vad priset är isåfall??

 

Mvh. Thomas

 

Tyvärr har inte Danjel varit aktiv här sedan sommaren 2014.

 

Prova med mailfunktionen här på forumet.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...