Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
detskaga

segla till england

Rekommendera Poster

Hejsan !

Vi är ett par som inte seglat så länge, ca 2 år i en mindre segelbåt.(21 fot )

Har skaffat oss en 28 fotar nu i vinter som vi tänkte skulle ta oss till england med, inte denna utan nästa sommar.

Denna sommar tänkte vi träna så mycket som möjligt inför denna resan.

Har möjlighet att vara ute 2x3 veckor helger

Skulle vara tacksam för tips som kan förbereda än så mycket som möjligt.

Både seglarmässigt och utrustning man inte skall vara utan.

teori kurs man inte skall missa (har båtskörkort o vhf) läser kustskepparn nu.

Tips om besvärligare vatten ,kanske en rutt på 3-4 dygn i sträck , nattseglingsrutt osv

Gärna tips om lätt mat att fixa till när det rullar lite är mkt dåliga på den fronten.

Vi utgår från västkusten.

tacksam för alla tips

mvh reidar

nuvarande utrustning

plotter/gps 2 st,ekolod,vhf,jolle,fungerande innombordare utombordare i reserv,bra garderob med segel i bra skick.3 brandsläckare mm

ais radar är tänkt att skaffa innan färd till england.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Reidar!

Jag har precis som du inte seglat så många år, varken med mindre eller större båtar. Förra vintern köpte jag en 29 fots segelbåt ihop med en kompis och seglade den i somras över till Skottland (tur och retur Marstrand). Alltså en resa väldigt lik din planerade. En sådan resa är enligt min uppfattning inga som helst problem så länge man har sunt förnuft och är väl förberedd.

Vi förberedde oss på följande sätt, vilket jag också vill rekommendera er att göra:

- Förutom mina tidigare intyg (jag har yrkesutbildningar via jobbet som fartygsbefäl, maskinbefäl och  handhavande snabba fartyg) läste vi in utsjöskepparen för att lära oss tidvatten osv. Kanalintyget ingick också i kursen, vilket kan vara bra att ha. 

- Vi gjorde ett par helgseglatser över till Danmark och Norge, en del navigering nattetid.

- Vi skaffade tidvattentabeller och sjökort samt hamnbeskrivningar över de områden vi misstänkte att vi kunde komma att besöka på resan. Låter kanske onödigt, vi seglade ju med Skottland som destination, däremot med färdiga alternativ att ta oss till Shetland eller England om väderförhållandena i stället skulle bli sådana.

- Vi lade inga pengar på elektroniska sjökort, radar, AIS och sådana bekvämligheter som inte är direkt kopplade till säkerhet. Däremot köpte vi en begagnad men ompackad livflotte (ett måste enl min åsikt). Hade budgeten tillåtit hade vi även köpt en EPIRB, näst viktigast efter flotte anser jag. Vi skaffade även radarreflektor, livselar och säkerhetslinor, pannlampor och lite annat smått och gott.

- Vi förberedde innan avfärd ett stort antal maträtter enkla att tillaga även i grov sjö, ex torkad köttfärs som man enkelt lägger i blöt i varmt vatten som man kan förbereda i termos då vädret tillåter. Konserver är bra, tonfisk, makrill, korv etc. Nudlar går ofta att få till smidigt och fungerar bra ihop med en hel del av dessa konserver. Musli att skaka ihop i en shaker tillsammans med vatten och mjölkpulver fungerade kanon till frukost (vi hade nämligen inget fungerande kylskåp). Massa godis, typ snickers och kex, att hålla uppe humöret med då väderförhållandena är tråkiga. Tobak och sprit för att bibehålla det goda humöret då väderförhållandena är bra (notera logiken i ordningen :-).

 

- Sist men verkligen inte minst lyder mitt tips: Ha roligt på resan, tänk alltid positivt och muntra upp övriga i besättningen.

Om ni väljer bland olika alternativ, välj alltid det säkraste. Ex ta in ett extra rev nu eller vänta och se om vinden ökar mer framåt naten? precis, ta revet nu. Som kapten, fundera hela tiden ut alternativa planer att glatt presentera för övriga om så skulle bli aktuellt. Ex, om prognosen visar på ökande eller vridande vind kan du välja att tillfälligt gå ur kurs under några timmar för att senare under natten kunna lägga om kursen och få en tryggare vinkel mot vågor och/eller vind.

Lycka till med era förberedelser! Vad är det förresten för båt ni skaffat er?

 

Mvh Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni inte seglat natt är det lämligt att gå över till Skagen eller sydnorge, t.ex Mandal (lite billigare än Kristiansand). Till Skagen kan man ge sig ut på kvällen och vara framme när det är ljust.

Räkna  100 M per dygn vid längre segling, det brukar stämma. Går det snabbare blir det bonus.

3-4 dygn översegling kan bli Shetland eller Skottland från västkusten. Väl värda sina besök och ett bra test på att man lär sig klara sjön. Går man från Göteborg på kvällen kan sydnorge och ex.vis Farsund angöras när det är ljust. Eller det är raka vägen till Shetland c:a fyra dygn. Man förlorar nästan inget på strandhugg i Farsund eller Egersund. Farsund är gratis inkl. tidning och ett par frallor. Väldigt trevlig stad med positivt bemötande. Måste upplevas. Är vädret stabilt och man inte känner sig trött kan man fortsätta raka spåret mot Shetland eller böja av något mot Skottland.

I dessa vatten, även engelska kanalen, är radar önskvärd. Även vid god sikt är det bra vid översegling då man slipper kolla så ofta. Man ser nästan en timme innan man riskerar möte även med snabba fartyg. Tät dimma utan radar vill vi inte uppleva igen. AIS kan ge en falsk säkerhet men skulle tro det är kul att se vilka fartyg man möter. Vi har ingen AIS och har inte saknat det ännu. Man möter så få fartyg. Även i engelska kanalen där man ju har hört att det är kaos. Inget vi märkt av sommaren som gick vid segling från Kiel, Helgoland, Amsterdam, Ramsgate, Dover och Eastbourne, Boulonge mm. Fartygen håller sig strikt i sina vägar numera och inga oförutsedda möten direkt. Man går alltid utanför dessa leder och korsar vinkelrätt /- 15 grader. (Dom kollar från land med radar. Tyskarna lär vara extra kitsliga med flera tusen i böter) . Tyvärr innebär detta att man ibland går många extra Mil men det får man ta.

Ni har utrustningen vad jag kan se. Jolle kanske kunde kompletteras med en räddningsflotte. Tänk över vad ni skulle behöva för tätning av skrov, reservroder, extra diesel och lite såna smådetaljer.

Reeds Nautical Almanac är självskriven. Billigast på nätet. Med den klarar man de flesta hamnar i Storbrittanien och engelska kanalen, Tyskland, Danmarks ostkust. GPS räcker för att ta sig till positionerna för angöringspunkter och en Reeds ger resten av informationen. Översiktskort  och detaljkort för Norge, Shetland och Skottland är nödvändigt Nordsjön har man inget behov att detaljstudera. Oljeplattformarna syns en dag i förväg och går inte att missa. En liten hand-VHF är bra då man kanske vill vara i sittbrunnen och prata med hamnkaptenen som ev. har koll på dig från hamnkontoret.

Tidvattenstudier är bra. Tabeller finns i Reeds men måste förklaras. Vi gick kurs på Svenska Kryssarklubben. Självstudier kan funka. Lerwick på Shetland går att angöra vid alla vattenstånd.

Dygnsseglingar hör till sånt man minns. Extra kul att komma iland också. Ett par dygn senare längtar man ut igen av nån anledning.

Lycka till.

Det här inlägget försvann men som tur var hade jag kopierat texten med Ctrl C. Skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej funderar också på att ta den turen då.  jag rekomenderar en tur utmed den norska väskusten 

vackert och många fina små gästhamnar som e gratis

gott om plats i hamnarna och mycket öppet hav

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vet några hamnar mer än Farsund som är gratis så kan det vara bra att veta. Har själva bara hittat Farsund hittills men den är verkligen värt ett besök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på c-map finns det en massa hamnar utmärkta och istort sett alla som ligger i små samhällen och på små öar var gratis och men utan duch och toaletter . ofta  små  och vackra

med plats for 3-6 båtar men det fanns  alltid någon plats ledig dock låg dom intealltid  exakt där sjökortet visade så man kunde få leta lite ibland. den enda större hamnen jag vet som är gratis som jag vet är lista längst in i fleckefjorden sevärt (gratis första natten) i fleckefjorden fanns det säkert 4-5 stycken små gratis  hamnar några fantstiskt vackrra  hitta en som inte fanns på kortet som hette kirkesund tror jag som väldigt fin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en annan sjön tur är mandal  hirshals bör ta cirka 3-5 dar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi har provat lite i såna småhamnar med lite skiftanda resultat. På ett ställe blev vi utskällda efter noter av en äldre herre som såg ut att ha problem med blodtrycket. Vi hade lagt oss på hans brygga och inte frågat om lov då vi trodde huset var obebott. Det löste sig med en förflyttning till bybryggan där vi låg över natt som det kändes på nåder.

Känns som en segling i Norge skulle sitta fint igen. Det är väldigt fint speciellt om man kommer runt hörnet uppåt Stavanger och norr därom. 

Bunkrar man väl så behöver det inte bli så värst mycket dyrare än hemmavid. 

Fjordar är trevliga att se på men svåra att ankra i pga djupet. Sognefjorden t.ex 1300 m på djupaste och saknar nästan hamnar. Längst in i Gudvangen finns inte en enda gästplats vilket är synd när man seglat två dagar för att komma dit.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

märkligt har aldrig täffat så mycket glada och trevliga personer som jag gjorde när jag seglade till stavanger i sommras och aldrig haft så lätt att hitta hamn plats som när jag rundat norges sydspets hittade man som man inte tyckte var vacker var det bara att fortsätta en liten stund till så fanns det en ny hamnplats oavsett tid på dygnet så vårför ligga för ankar?

men nu känns det som vi är lite utan den ursprungliga tråden men visst är det vackert och skönt att slippa att trängas mvh pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...