Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
bjaris

Inbyte av Vmax 250 hk

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamaha Vmax 250 hk HPDI från -07 som jag ska försöka byta ut mot en fyrtaktare på runt 150 hk. Därför ringde jag till en marina och frågade vad de kunde göra åt saken. De hade en Yamaha 150 hk fyrtakt från -08 och kunde tänka sig att även montera den nya motorn, men de skulle ha 74.000 kr emellan. För mig låter det som ett hutlöst pris.

Hur mycket är egentligen en Yamaha Vmax 250 hk HPDI från -07 som gått lite drygt 50 timmar värd om jag skulle välja att sälja den rakt av? Och vad är ett rimligt pris att betala emellan om jag ska göra bytet som jag skrev här ovan?

Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Din 250 HPDI tycker jag du bör få ca 75 tusen för, Yamahan ligger ungeför i samma prisklass kanske att du får lägga 10 tusen emellan då 150hk är en populärare motorstorlek, plus att 4-takt är lite dyrare

Sälj den på blocket, tror du kan byta utan att lägga några större pengar emellan.

Lycka till

Rickard

Senast ändrad av kad300 | 07 februari 2011 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det låter ju mer vettigt. Jag hittade en likadan, fast 200 hk hos en marina på nätet för 89900 kr. Så 75000 borde jag ju absolut kunna få för min. Marinan jag pratade med först sa att min motor var svårsåld eftersom det är så få båtar som kan ha en sån motor.

Någon annan som har fler inputs på det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör med fler handlare! När jag pratat motorbyte så har priset diffat REJÄLT mellan olika handlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att priset var huttlöst !!!

Du får dock tänka på att du har ett monterings/demonteringsjobb att göra, 250/150 hk motorer är ju tunga saker. Så görs det på en marina så det är kanske en extra kostnad på 10 000 - 15 000?

Ett annat problem är att HDPI serien är utgången och sånt sänker alltid priset på begagnat.

Blocket låter som bra idé, men du måste lösa problemmet med montering/demontering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bara behålla den större motorn? Eller passar den inte alls till båttypen?

Har förstått att sådana här stora utombordare är lite tröga på begmarknaden. Lite surt med tanke på att de kostar en duktig slant nya.

Varför vill du byta? Om det bara är för att spara soppa tror jag inte att det lönar sig. Det kommer kosta mer än en livstid för att få besparingen att gå break-even...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostnaden för motorbytet bör inte överstiga 4 tusen på en marina, om längden på kablarna inte stämmer från nya motorn blir det några hundra till.

Samma bulthål, lätt att dra kablarna /elektronik när man drar ut dom gamla, elektoniken i stort sätt bara att plugga in, marinerna har motorlyft, lite trixande med att montera dina nya instrument men brukar passa fint, tar max en dag 8 tim och då är jag rätt säker på att dom inte jobbar på ackord.

8tim x 500kr / tim, det är ju inga raketforskare som skall göra motorbytet även om vissa tror det:)

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med denna motor är att 2-taktare är svårsålda idag och handlaren riskerar att ställa sig med denna motor på lager en längre tid. Därav inbytespriset tror jag. Du vill ju själv byta till 4-takt som de flesta andra. Tycker priset låter rimligt eftersom handlare snabbt måste vända ut den och då till ett lågt pris, Vidare så begränsas ju kunderna av motorstorleken som passar ett fåtal båter. Men lycka till. Släng ut den på en annons till vad du tycker den är värd så ser du om du är rätt ute i pris.

Motorbytet tar ca 4-5 timmar (egen erfarenhet, ca 800 monterade motorer) Virarna går att använda samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju fått 100.000:- för din och mer ska du nog inte räkna med. Om nu -08an var ny vill säga

Senast ändrad av sea-ray_230 | 08 februari 2011 | 11:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att motorn inte är ny när det står -08, en begangnad 150 hk-08 bör man inte betala mer är 85-90 tusen

Om den nu skulle vara ny skulle jag välja en annan då du förlorar alldeles för mycket när du väl byter in den om ett antal år, aleternativt att du får ett riktigt superpris max 125 tusen

Rickard

Senast ändrad av kad300 | 08 februari 2011 | 11:56

Senast ändrad av kad300 | 08 februari 2011 | 11:57

Senast ändrad av kad300 | 08 februari 2011 | 11:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn jag erbjöds var begagnad och hade gått knappt hundra timmar. Nu när jag hört av mig till en del försäljare talar det mesta för att jag lägger ut den på blocket. Fick även en del tips om hur mycket jag kan få för den, och det ligger någonstans mellan 80000 och 110000 om man hittar rätt köpare.

Som jag känner nu lägger jag ut den, och får jag inget bra pris på den så behåller jag den. För den drar väl inte så jättemycket mer än vad en fyrtaktare gör. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte heller att skillnaden är så jättemarkant då den större motorn går på betydligt lägre varv givet samma fart och jag tror inte du bara brukar glida runt på tomgång...

Att köra in 74 tkr på mellanskillnaden tror jag i princip är fysiskt omöjligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den drar inte mer än en fyrtaktare. Det jag skulle titta närmare på om jag var dig är att båten du kikar på är gjord för XL rigg och motorn är L rigg. Vet du inte vad det innebär skulle jag titta vidare och köpa ett mer standardriggat ekipage.
Är du nöjd med båt och motor är det en helt ok affär. Vill du ha en annan motor är det bättre att köpa en annan båt med rätt motor från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...