Dannemannen1 0 Postad 7 Februari , 2011 Hej alla, Jag tänkte införskaffa ett s k förbrukarbatteri i vår DC. Tänkte ha det till lampor, radio mm på kvällar, vågar inte tära på det ordinarie batteriet. Det kommer dock inte att belastas så mycket på kvällarna och det blir nog bara en kväll (en övernattning per tillfälle)Vad ska man införskaffa? Jag har möjlighet att plocka upp det ibland och ladda upp det med CTEK-laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Februari , 2011 Fritidsbatteri 75Ah är det vanligaste. Har ofta bärhandtag och klarar lite bättre urladdningar. C:a 800 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 7 Februari , 2011 Fritidsbatterierna är billiga men kräver lite underhåll och har sämre kapacitet är Gele och AGM. Valet står mellan att köpa många billga eller ett fåtal dyra. Frågan har diskuterats många gånger på detta forum. Själv har jag valt gelebatteri som förbrukningsbatteri och AGM som startbatteri. Se till att koppla in ditt nya batteri så det laddas när du har motorn igång. Antingen med skiljerelä eller vridomkopplare. Senast ändrad av Flipp760 | 07 februari 2011 | 13:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 7 Februari , 2011 Hej! Ngt liknande tråd som jag skickar med, jarb gjorde en installation i sin Yamarin 64 men väldigt seriöst uppkopplat och väl beskrivet i denna tråd. Hoppas du kan få lite idéer och tips ifrån det. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085&highlight=jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 7 Februari , 2011 Ska du bara använda batteriet sporadiskt och högst en natt åt gången så sätter du dit en laddkontakt med batteriindikatorhttp://www.ssbilbehor.se/ctek-comfortindikator-kabelsko-m8-p-1230-c-237.aspx som du kan se på länken. Sen laddar du med din Ctek-laddare när det börjar lysa gult, så slipper du så mycket kopplingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser