wahlis 23 Postad 7 Februari , 2011 Hej, Jag har lite planer på att sy lite till båten framöver, både dynor och kapell och kanske andra detaljer framöver. Jag tänkte höra med er som gjort detta tidigare om ni kan ge några bra exempel på maskiner som klarar av detta tuffa jobb utan att packa ihop i förtid. Jag tar gärna emot annonsförslag på sådant som finns ute på blocket för att få en bra referens, tanken är att hitta en relativt billig maskin som klarar jobbet. Tacksam för alla tips på detta, bor i Göteborgsområdet om det är så att någon har tips på butiker eller annat i närheten som också har vettiga priser på detta. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Februari , 2011 Janome easy jeans är en modell som ofta nämns i Praktiskt Båtägande av flera läsare som gjort egna tillbehör till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 7 Februari , 2011 Jag köpte en Janome Easy jeans. Den fungerar verkligen superbra att sy kapell med och jag tror det är en av de billigare som har styrka nog. Nackdelen är väl att gaffeln/armen är i kortaste laget då det blir mycket tyg, men det fungerar om man rullar tyget. Det är å andra sidan en egenskap den delar med de flesta maskiner som inte är rena proffsmaskiner som tyvärr kostar därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Februari , 2011 Har sytt ett antal kapell samt kompletta båtinredningar på gamak ombyggd tramsymaskin till elmotor med lysande resultat. Dessa brukar kosta runt en 50 lapp på auktion och syr genom plåt om du bara hittar en nål som klarar det. Suveräna och billiga maskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 7 Februari , 2011 Ser gärna att maskinen är lite äldre då priset blir lite lägre, det finns ju en del maskiner på blocket men det är svårt för en novis att veta vilka man skulle kunna använda för ändamålet. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 7 Februari , 2011 Ja, de flesta av hobbymaskinerna, såväl nya som begagnade är rena skräpet när det gäller att sy i kapell. Det vanliga är tydligen att undertråden trasslar. Jag provade först med morsans gamla Husqvarna och det gick väl sådär, man kom några cm sen var det kört. Provade även med tjejens morsas sysmaskin:-) Det var en gammal Singer och det gick inte en milimeter... Med den nyinköpta Janomen däremot var det nästan som att sy i smör, tror tom jag sydde genom 6 lager tyg på sina ställen, men då behövde man lite fart Annars - inga som helst problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 7 Februari , 2011 Jag använder en Husqvarna Emerald 116 och den går hur bra som helst. Har under fm bytt blixtlås i bomkapellet. Inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 7 Februari , 2011 Jag har sytt kapell med vår jätte-gamla-landet-maskin en singer typ http://www.blocket.se/uppsala/Symaskiner_31999774.htm?ca=11&w=3 o den har faktiskt gjort ett riktigt bra jobb, därmed inte sagt att du ska köpa en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Februari , 2011 Helt rätt. Det är sådana maskiner jag använder och jag gör rätt mycket galoninredningar till USA båtar som blir väldigt tjocka på sina håll med 6 lager galon samt 15 mm skumplast, inga problem. Ska väl tillägga att jag har ett förflutet som möbeltapetserare så det kanske går lite lättare för det men dom här maskinerna slår alla hobbymaskiner i styrka. Önskar mig bara en bubbelmatad maskin men dom blir skitdyra så det får ta lite längre tid i stället Senast ändrad av sea-ray_230 | 07 februari 2011 | 15:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Februari , 2011 Testa också olika nålar. T.ex vid segelsömnad skärs tråden av om den inte ryms i skåran. Större nål brukar fixa den saken. Jeansnål klarar lättare tjocka lager. Sen får man mickla med trådspänningen både för över och undertråd. Ligger tråden lös på undersidan ökar man övertrådens spänning. Ju tjockare lager desto noggrannare får man trimma. På vår skitmaskin funkar det om man kör mycket broms på övertråden och lite på undertråden. Det kan nog variera men kör mycket test på några lappar som viks 2 4 6 lager och byt till olika nålar och fintrimma med över/undertrådsspänningen. Då går det med 4-6 lager på vår maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Februari , 2011 Många båtklubbar har stabila symaskiner för utlåning, om man är medlem. Bla. Hin sholmen och Björlanda i Göteborg. http://www.bkh.nu/ http://www.bkh.nu/ http://hinsholmen.se/hinsholmen/html/Verktyg.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser