Gäst Johan Lindersson Postad 6 Oktober , 2004 Jag har en Solvigg 21 -76. Orginal satt det en 4 cyl OMC med tillhörande drev i båten. En tidigare ägare har bytt detta till en VP130 med 270 drev. Båten har betett sig underligt i låg fart med slingrig gång, och varit svår att få upp i planing. Jag har nu upptäckt att drevet sitter ca 10 cm lägre en på andra Solviggar jag sett. Avgasutbåset som skall sitta i liva med bottenstocken gör inte det. Är det någon som råkat ut för detta, eller har någon idé? Vill gärna veta innan jag försöker flytta upp drev och motor vilket är en massa jobb. Tacksam för alla råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 6 Oktober , 2004 hej När vi bytte motor i vår gamla träbåt fick vi med stort papper (ca 0,5*0,5 m) som man satte mot akterspegeln för att få rätt avstånd m.m. Kolla med närmsta volvohandlare, han borde kunna skaffa fram dessa papper. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 7 Oktober , 2004 Hej Som ett litet exempel köpte jag en liten HT-båt med långriggad 30 hästars Yamaha. Egentligen skulle båten ha kort rigg. Med långriggad motor gjorde den 12 knop på topp och med tre personer ombord c:a 7-8 (släppte inte ens aktervågen). Jag kunde hissa motorn fem c: och nådde då 15-16 på topp och att den klarade tre vuxna i c:a 11 knop, men den planade inte ut bra. Bytte till kortriggad Suzuki 30 hk: 18 knop på topp med tre vuxna och behaglig marchfart på 14 knop med tre-fyra vuxna ombord. Propellerns läge i förhållande till vattenytan är alltså mkt viktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 8 Oktober , 2004 Drevets kavitationsplatta (den som är ovanför propellern) skall i de flesta fall på Volvo Penta drev ligga så, att kavitationsplattans UNDERKANT ligger 10-25mm UNDER båtens bottenplan. Själv monterade jag den 22mm under på min Jurmo Trimaran båt med AQ171A och 290D drev. Och det verkar fungera bra. Samma båt med AQ130D och 280D drev hade jag 25mm på, och funkkade bra. Om drevet sitter för högt upp, orsakar det kavitation i propellern (suger luft mm.), slingrig gång som du sade, och mycket svårigheter med planing. Såhär såg det ut på min båt med 280D drevet: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/trimara/Images/DSCF0048.JPG Och nu ser det ut såhär med 290D drevet: http://koti.mbnet.fi/jecc/AQ171Amoottorinasennus/DSCF0029.JPG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 11 Oktober , 2004 Hej. har själv installerat ett sterndrive 400 på min glastron och jag håller med VOLVOMAN att det skall sitta med kavitationsplattan ca mellan 3-8cm under köl. mvh kurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solviggen 0 Postad 18 Oktober , 2004 Hej! Tack för era svar och synpunkter. Jag tor fortfarande mitt drev sitter lite lågt. Bifogar en bild på montaget, tyvär är drevet uppfällt men nedfällt hamnar översidan på kaviationsplattan 5-10 cm under botten. Läste i en propeller test att varje tums höjning ger ca 400 rpm mer i varvtal. Min motor vill inte varva mer en ca 4100, så att höja 2 borde göra susen. Tacksam för alla synpunkter. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 18 Oktober , 2004 Jo, tror nog du får höja motorn runt 30-60mm bedömande från bilden. Min drevskölds nedrekant var runt 60mm från båtens botten, medan din tycks ligga på 1-2cm. En bild med drevet nedfällt vore bra. Men runt 15-25mm skall det vara mellan kavitationsplattans NEDRE yta, och båtens botten, då drevet står RAKT nedåt (=INTE nödvändigtvis, då drevet står mot pinnen i skölden, som du justerar vinkeln med). Över 30-40mm under båtens botten gör nog redan märkvärda negativa inverkningar, inte på tal om 60-80mm som jag tror ditt drev ligger under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser