Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Kappseglarn

Mera våtslipning eller VC17?

Rekommendera Poster

Hejsan folket!

Nu börjar mässorna och sen är det dags för pyssel av alla båtar. Det gäller även mig men jag har nu en fråga.

Jag har en Ohlson 22a som jag har kört våtslipat mitt första år 2010. Gick bra fick tvätta henne 3gånger under båtsäsongen vid bryggan/stranden men det gör mig inte så mycket när det är över 20grader hoppar jag med glädje i sjön och skrubbar.

Jag läste nånstans att båten suger åt sig vatten? Och blir tyngre, är detta sant? Jag hade planerat att slipa finare i år med 1500-2000papper istället för 600-800papper som jag hade förra året. Eftersom dessto slättare dessto mindre växer det eller? Hon ligger i från maj till slutet av september.

Vill ju göra henne i fint skick och inte göra henne sämre.

Om hon blir sämre kör jag epoxy och vc17 istället för vill ha båten länge!

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor

Tack på förhand

///Wille

Senast ändrad av Kappseglarn | 05 februari 2011 | 20:58

post-10005750-1394236607,5803_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst drar en plastbåt åt sig vatten. Det är därför man epoxybehadlar dem.

Du kunde ju lägga på en ren epoxy och sen slipa upp en fin yta.

Om det skall va så fint som 2000 vet jag inte. Seawolf hade en teori om att det tom skulle va lite ojämt för att nå bästa resultat. via www.batteknik.se/ kan du nå Magnus Sterky som han egentligen heter. Maila till honom eller ställ frågan på hans forum.

Har du tur  kanske han svarar direkt i tråden. Han var inloggad igår.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Med tanke på fart så brukar det räcka med 600 papper, på min växer det inget om jag gör detta och sedan ett tunnt lager Vit vc17-extra. Hade jag varit dig hade jag slipat ner till plasten och lagt epoxi gelshielld sedan vc17 då behöver du inte oroa dig på 10år.

Mvh

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först epoxy och sen Gelshield, blr ju kaka på kaka. Gelshield är ju en epoxygeundfärg avsedd för ändamålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur pass vit är vit VC17? Kör idag svart VC17M Extra och den är ju inte särskilt svart utan mer grönbrun, dock är den mer åt svart än VC17NT som blir kopparfärgad. Har provat vit Trilux men den blev pissgul efter några veckor i sjön. Blir vit VC17 riktigt vit o håller den sej vit även i sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir inte alla VC17 färgerna kopparbruna när man nlandar i pulvret och målar? för att sen ändra sig efter ett tag när de kommer ivattnet. Så brukar i alla fall de VC17 jag använt göra.

post-945-1394236607,8658_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såsant, de jag menade men inte skrev var 2x gelshield en epoxi grå tror jag den var sedan en grön. Fick för mig att den en kallades epoxi och den andra var grundfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser ut som sockerdricka tills den komer i vattnet sedan blir våran efter 3 år med vit vc-17 m extra, ganska vit eller svagt svagt ljustgrått. Den är samma färg när vi tar upp den i slutet av säsongen. Om ni googlar bottenfärg på blur finns det en bra beskrivning om gelshield och vc-17.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två olika kullörer på den epoxygryndfärgen för att man skall få ordetlig täcknig. Man ser fenast om man missar nånstans.

Det jag tänkte på var att måla med ren epoxy om man vill ha en ren botten utan bottenfärg som man slipar till en viss finhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, o jag menar färgen efter några veckor i sjön. Den svenska VC17NT ändrar knappt färg alls utan är kopparfärgad hela säsongen, blir bara lite mörkare i mina vatten. VC17M Extra ändrar färg mer till nån mörkt grönbrun nyans. Den vita verkar då ju iaf bli ljusgrå, klart bättre än Trilux som ju som sagt pissgul för mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte på google efter gelshield 

http://www.expresseglare.org/templates/Conference.aspx?id=32836

Rätt så intressant då var valet är mellan VC tar2 eller Hempel light primer.

Jag har ju redan gjort förarbetet(skrapat o slipat rent) och skrovet är runt 400-800papper slipat.

Jag har VC17 västkust hemma, men vad för epoxy ska jag ha? och hur grovt ska jag slipa mellan varje målning? för att få det bästa reslutatet.  Pappa körde VCtar2 på sin NF, men den är slut(hemma)! Ska jag köra samma som han?

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aftonbladet eller Expressen är ju en berömd scketch med Gösta Ekman och  Tage Danielsson

Vilken epoxygrundfärg man väljer tror jag är hugget som stucket.

Första gången jag skulle göra en epoxybehandling av en båtbotten blev det Interationals Gelshield. Det var den som de hade i den lokala båtillbehörsaffären där jag ofta handlar. Den fugerade alldeles utmärkt, så är jag  tänker epoxygrundfärg så tänker jag Gelshield.

Hittade denna PDF från VikingYatch. www.vikingyachting.se/tips/Skydda mot plastpest.pdf Till VC17 rekomenderar de VCtar och slipning av gelcoaten med 180 papper.

Mellanslipning mellan skikten är det väl bara fråga om, om man överskrider målningstiden, eller om man misslyckas med målnigen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...