Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
gladius

lycka är en båtplats!

Rekommendera Poster

Jag är så lycklig! Jag har fått en båtplats! Nybliven båtägare i Stockholmstrakten men utan båtplats anno 2010 så verkade läget inte så där jätte positivt. Gick med i ortens båtklubb fort som f-n och tro det eller ej men jag fick en båtplats 2011. Hur är det möjligt kan man undra. Förra året när mitt båttintresse exploderade så ringde jag runt överallt inom rimligt avstånd och letade båtplats men det fanns ingenting ledigt. Jo det fanns faktiskt plats på en marina i närheten men priset av en sommarplats var högre än vad jag hade betalt för båten. Svaret på frågan hur det kunde gå så bra som det faktiskt gick var att min båt är liten, 19 fot, samt att den är grundgående, 55 cm ,och endast 2 m bred, Tack vare detta gick det faktiskt att få en båtplats redan efter ett halvt års köande. Jag är nu övertygad om att mitt val av förstabåt var helt rätt. Nu kan jag ju faktiskt komma ut och segla och vara i Stockholms underbara skärgård. Priset för tillgängligheten är en liten, dålig seglare med camping standard men jag kommer ju att kunna segla vilket är det allra viktigaste för mig just nu, Om intresset håller i sig så finns det ju möjlighet att byta upp mig i en takt som förmodligen kommer att styras av tillgång till båtplats.Summa summarum, mitt tips är att börja i liten skala och låta båten växa med intresset och tillgång till båtplats. Jag är oerhört glad och ser med stort nöje fram emot en riktig seglarsäsong med mycket segling och mycket erfarenhetsinhämtning. Som grädde på moset verkar båtklubben (trälhavets båtklubb) bestå av en massa trevliga, sociala  människor med många roliga arrangemang och aktiviteter. Jag är lycklig, jag är förväntansfull, jag är oerhört taggad, jag är kunskapstörstande och jag är oerhört nöjd med mitt nya stora intresse! :

/Thomas S :-))

Senast ändrad av gladius | 04 februari 2011 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir gästplatskort under några år till här nere i söder. Har stått i kö sedan juli -08.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaalde det dyra alternativet Svinninge maringa för 7000:- för en bryggplats, men ligger upptagen på båtklubb nära Stockholms centrum för en en låg summa tycker jag själv (3000:- kr).

Står i kö på några båtklubbar i Österåker och Värmdö, Vaxholm tillåter inte andra än fastboend att ha båt på båtklubb i kommunen. Några tips?

Grattis till din billiga båtplats!

Marckey

PS
Längd 9,5 m
Bredd 3,27 m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fått en plats så fort, är lite avundsjuk på sthlms skärgård å jag själv bor lite längre norrut. När man får höra priser o väntetider hos er är det inte utan att jag skäms lite....

Jag har två platser en i stan och en längst ut i havsbandet . Den sistmämda spar mig 12M de flesta turer då jag slipper transportsträckan in och ut .

Nu kan vi bara vänta på våren och hoppas att alla små saker man vill göra på båten hinns med.

Åker en Rospiggen 28 Transport

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis. Jag har det dyra alternativet med marina året runt. Allt ombesörjt förutom service för 25.000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättegrattis!

Du har tänkt helt rätt - en liten båt får lättare plats och är man väl inne i rullorna är det lättare att kunna byta upp sig.

Gjorde liadant själv och har arbetat upp mig från bredder 2m - 2,15 - 3,15 och nu 3,60m.

Det tog 30 årlaugh

Kan man tänka sig att åka en bit från Stockholm kan man få plats i marinor ganska fort. Vi ligger på Gräddö marina på Rådmansö där inget kösystem finns. Man får ha tur och ringa i rätt ögonblick. Skärgården i det området är helt ljuvlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har stått i kö i gbg/kungsbacka regionen nu i 5 år och det tar ca 4 till sa de på Grefab.
Känns ju kul.

Jag har ingen plats för 2011 än och nu börjar nerverna komma.

Någon som kan ge tipset till en plats 2011 i gbg/kungsbacka betalar jag 1500:- till som hittelön.

Båten är
Hanse 320
B: 3,3
L: 10
D: 1,8

Mvh
Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marckey.Antar att du vill ha norrort.

Annars finns det en del klubbar och marinor nere i söder.

Ljushagen.

Karlslund   m.m.m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra, vi letar i Vaxholm och Åkersberga (Österåker) i första hand.

Värmdö (nära Vaxholm) skulle kunna funka med färja från Vaxholm.
Värmdö i övrigt har jag dåliga trafikerfarenheter av, kö, kö och åter kö både på fredag och söndag.

Hur är trafiken norr ifrån till Karlslund och Ljushagen?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man väl kommit genom stan så är det aldrig kö.

Tjockt med bilar men det flyter på.

Ljushagen ligger så att när man är på väg hem(om man inte bor åt Dalaröhållet) så ska man vänster ut på dalarövägen.Gålö handel .

Har man otur skall ALLA baddjävlar hem samtidigt,då kan det vara lång kö just där.:-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger på Frodés marina i Vaxholm några tusenlappar billigare än Svinninge. Fick platsen direkt när jag ansökte 2010. B: 3 m L: 8 m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...